Efektifitas Model Pembelajaran Quantum Learning di Tinjau dari Metakognitif Fisika Siswa Di SMAN 48 Jakarta
(1) Program Studi Pendidikan Fisika, FKIP UHAMKA
(2) Program Studi Pendidikan Fisika, FKIP UHAMKA
(3) SMA Negeri 48 Jakarta
(4) SMA Negeri 48 Jakarta
(*) Corresponding Author
Abstract
The focus of this research is on how effectively the quantum learning model affects the physics meta-cognitive skills of students at SMAN 48 Jakarta. The research population consisted of 30 students in the experimental class. This type of research is a type of experimental research that uses a quasi-experimental research design in the form of one-group pretest-posttest design. After being treated with a quantum learning model, it can be seen that there is a shift in students’ meta-cognitive abilities from skilled enough to skilled. This shows that there is a significant influence of the quantum learning model of learning on students’ meta-cognitive abilities which in turn makes students have excellent learning outcomes. This is also in accordance with statistical calculations where tcount = 2.98 and ttable = 1.69, it is known that if tcount> ttable, the hypothesis is accepted and the known quantum learning model influences students’ meta-cognitive abilities.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aisyah, S., & Ridlo, S. (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran Jigsaw Dan Problem Based Learning Terhadap Skor Keterampilan Metakognitif Siswa Pada Mata Pelajaran Biologi. Unnes Journal of Biology Education, 4(1), 22–28.
Arifin, Z., & Lesmono, A. D. (2016). Pengaruh Model Quantum Learning Disertai Metode Eksperimen Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Di SMA Negeri Kalisat. Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(4), 365–370.
Cianda, F., Burhendi, A., & Abdurrozak, A. (2020). The Implementation Of Blended Learning Models Based Liveaboard Against Affective Aspects In Modern Physics Course. Gravity: Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Fisika, 6(1), 1–6.
Durrotul, F., Haryanto, S., & Anitah, S. (2017). Model Pembelajaran Terpadu Modifikasi Wolfinger di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Pendidikan Nasional “ Pemanfaatan Smartphone Untuk Literasi Produktif Menjadi Guru Hebat Dengan Smartphone,” 71–79.
Fadilah, R. (2015). Pengaruh Metoda Ruqyah terhadap Penurunan Derajat Kecemasan (Penelitian Quasi Experimental pada Pasien di Ruqyah X Cabang Bandung). Tazkiya : Journal of Psychology, 20(5).
Herfinayanti, Amin, B. D., & Azis, A. (2017). Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Muhammadiyah Makassar Penerapan Model Pembelajaran Quantum Learning Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Sungguminasa. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Muhammadiyah Makasar, 5(1), 61–74.
Iin, Y., & Sugiarto, B. (2012). Korelasi Antara Keterampilan Metakognitif Dengan Hasil Belajar Siswa Di Sman 1 Dawarblandong, Mojokerto. Unesa Journal of Chemical Education, 1(2), 78–83.
Iskandar, S. M. (2014). Pendekatan Keterampilan Metakognitif Dalam Pembelajaran Sains Di Kelas. ERUDIO, 2(2), 13–20.
Khoiriah, T. (2015). Strategi Pembelajaran Metakognitif Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Sistem Pencernaan Pada Manusia. Jurnal Pengajaran MIPA, 20(2), 177–180.
Özyurt, Ö., & Özyurt, H. (2015). Learning Style Based Individualized Adaptive E-Learning Environments : Content Analysis of the Articles Published from 2005 to 2014. Elsevier : Computers in Human Behavior, 52, 349–358. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.06.020
Putri, W. A., Priyono, A., & Prasetyo, B. (2012). Pengaruh Penerapan Strategi Metakognitif Dalam Metode Inkuiri Terhadap Hasil Belajar. Unnes Journal of Biology Education, 1(3), 266–271.
Rahayu, T., Joyoatmojo, S., & Wahyuni, S. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Learning Dengan Metode Peta Pikiran (Mind Mapping) Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Mempelajari Ekonomi Kelas X MIA 1 SMA N 5 Surakarta Tahun Pelajaran 2015/2016. 1–21.
Supramono, A. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Quantum ( Quantum Teaching ) Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas III SD YPS Lawewu Kecamatan Nuha Kabupaten Luwu Timur. Jurnal Nalar Pendidikan, 4(2), 78–86.
Surahman, E., & Surjono, H. D. (2017). Pengembangan Adaptive Mobile Learning pada Mata Pelajaran Biologi SMA Sebagai Upaya Mendukung Proses Blended Learning. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 26–37.
Suratmi, & Purnami, A. S. (2017). Pengaruh Strategi Metakognitif Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Persepsi Siswa Terhadap Pelajaran Matematika. UNION: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 183–194.
DOI: http://dx.doi.org/10.24127/jpf.v8i1.2600
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexing by:
Jurnal Pendidikan Fisika by Physics Education Program, Universitas Muhammadiyah Metro is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.