PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN BERBASIS PROBLEM BASED LEARNING KELAS X MIA SMA
(1) 
(2) Pendidikan Biologi
(*) Corresponding Author
Abstract
The aims of developing this learning tool are to provide learning tools that enable teachers to apply valid, effective and effective problem based learning by using the model developed by S. Thiagarajan et al. The 4-D development model consists of 4 main stages: Define, Design, Develop and Disseminate. Given the limitations of time, effort and cost, the learning device development model only goes to stage 3 of the 4-D model. Subjects in this study were students of class X MIA 1 SMA Muhammadiyah Limbung academic year 2017/2018. The data has been obtained and then analyzed using descriptive data analysis. Based on the analysis, the learning tools developed are an invalid category with an average score of 3.29. The observation result of learning device implementation has an average of 3.44 in the medium category and implemented and the response of learners more than 80% gives a positive response. While the assessment for students' learning outcomes shows the average value of Post-Test 81.7 and the N-Gain index 0.62 in the medium category. The results obtained can be concluded that the learning tools based on problem-based learning developed have met the category valid, practical and effective so it can be said feasible to use.
Kata kunci: Pengembangan, perangkat pembelajaran, problem based learningFull Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Mustami, M. K. dan M. Irwansyah. 2015. Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berorientasi Pendekatan Saintifik Pada Mata Pelajaran Biologi SMA”, Lentera Pendidikan 18 no. 2 (Desember 2015) : h. 243.
Nurmaliati, dkk. 2015. Pengembangan Perangkat pembelajaran Fisika SMA Materi Suhu dan Kalor Terintegrasi Thermoregulasi pada Manusia Berbasis Problem Based Learning”. Edu-Sains 4, no. 2 (Juli 2015): h. 45-57. http://id.portalgaruda.org/?ref=browse&mod=viewarticle&article=420054 (13 januari 2017).
Pujiyanto, S. 2014. Menjelajah Dunia Biologi 1 Untuk Kelas X SMA dan Ma Kelompok Peminatan Matematika dan Ilmu Alam. Jakarta: Platinum.
Purboningsih, D. 2017. Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Pendekatan Guided Discovery pada Materi Barisan dan Deret Untuk Siswa SMK Kelas X”. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika UNY 2015: h. 469 (10 Oktober 2017).
Rajabi, M., dkk. 2015. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Instalasi Sistem Operasi dengan Model Pembelajaran Berbasis Proyek”. Jurnal Pendidikan Vokasi : Teori dan Praktek 3, no. 1 (28 Februari 2015): h. 48-49. http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/pendidikan-vokasi-teori-dan-prak/article/view/13561 ( 10 oktober 2017).
Rapi dan Ali. 2017. Hubungan Kemampuan Merancang Perangkat Pembelajaran Dengan Kinerja Praktik Mengajar Mahasiswa Jurusan Pendidikan Biologi”. Lentera Pendidikan 20, no. 2 (Desember 2017): h. 202-211. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/lentera-pendidikan/index (09 Januari 2018)
Rapi, M. 2016. Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Mata Kuliah Pengetahuan Lingkungan Hidup Melalui Pendekatan Scientific Mahasiswa”. Jurnal Biotek 4, no. 2 (Desember 2016): h. 297-314. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/biotek/article/view/1886/1826 (09 Januari 2018)
Sani, R. A. 2013. Inovasi Pembelajaran. Cet. III; Jakarta: Bumi Aksara, 2015.
Suyanto dan A. Jihad. Bagaimana Menjadi Calon Guru Dan Guru Profesional. Cet. II; Yogyakarta: Multi Pressindo,
Volisa, M., dkk. 2014 .Pengembangan RPP Matematika dengan Problem Based Learning Berbasis Pendidikan Karakter pada Materi Dimensi Tiga”. Edusainstika 1, no. 1 (Januari 2014): h. 43-45 http://id.portalgaruda.org/?ref=browse&mod=viewarticle&article=250829.
DOI: http://dx.doi.org/10.24127/bioedukasi.v9i1.1385
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Bioedukasi : e-ISSN (2442-9805), p-ISSN (2086-4701)
Jl. Ki Hajar Dewantara, Kota Metro, Lampung, Indonesia
(Phone1) +6285292078488 (Email1) bioedukasi.ummetro@gmail.com
(Phone2) +6281272920110
Bio Statistik 
VIEW MY STATE (Pengunjung Kami)
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.
