DEVELOPMENT OF LEARNER WORKSHEET (LKPD) USING RME APPROACH BASED ON MANDAILING CULTURE TO IMPROVE STUDENT LITERACY

Nurdalilah Nurdalilah(1*), Adek Nilasari Harahap(2),

(1) Universitas Graha Nusantara
(2) Universitas Graha Nusantara
(*) Corresponding Author


Abstract


The purpose of this research is to develop a valid, practical, and effective Learner Worksheet (LKPD) in improving students' literacy skills. This study used the research and development method with the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation) development model. Data collection instruments included validation sheets, learner and teacher response questionnaires, activity observation sheets, motivation questionnaires, and literacy tests. This study involved Grade VII students and mathematics teachers in a private junior high school in Padangsimpuan.Based on the Realistic Mathematics Education (RME) approach and local culture, LKPDs were developed that showed a high level of validity in terms of media, materials, and language. Positive responses from students and teachers indicate the practicality of the LKPD. The effectiveness of the LKPD can be seen in the improvement of students' literacy skills as evidenced by observations, motivation questionnaires, and literacy tests.

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) yang valid, praktis, dan efektif dalam meningkatkan kemampuan literasi siswa. Penelitian ini menggunakan metode Research and Development dengan model pengembangan ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation). Instrumen pengumpulan data meliputi lembar validasi, angket respon peserta didik dan guru, lembar observasi aktivitas, angket motivasi, serta tes kemampuan literasi. Penelitian ini melibatkan siswa kelas VII dan guru matematika di sebuah SMP Swasta di Padangsimpuan, menghasilkan LKPD berbasis pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) dan budaya lokal yang menunjukkan tingkat kevalidan tinggi dalam aspek media, materi, dan bahasa. Respon positif dari peserta didik dan guru menunjukkan praktikalitas LKPD. Efektivitas LKPD terlihat dari peningkatan kemampuan literasi siswa, sebagaimana dibuktikan melalui observasi, angket motivasi, dan tes literasi.



Keywords


Literacy Skills; LKPD; Mandiling Culture; RME Approach

Full Text:

PDF

References


Ariati, C., Anzani, V., Juandi, D., & Hasanah, A. (2022a). Meta-Analysis Study: Effect Of Realistic Mathematics Education Approach On Student’s Mathematical Literacy Ability. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(4), 2953. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i4.6182

Ariati, C., Anzani, V., Juandi, D., & Hasanah, A. (2022b). Meta-Analysis Study: Effect Of Realistic Mathematics Education Approach On Student’s Mathematical Literacy Ability. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(4), 2953–2963.

Arikunto, S. (2017). Pengembangan instrumen penelitian dan penilaian program. In Pustaka Pelajar (Vol. 53). Yogyakarta.

Budiono, C. S., & Wardono, W. (2014). PBM berorientasi PISA berpendekatan PMRI bermedia LKPD meningkatkan literasi matematika siswa SMP. Unnes Journal of Mathematics Education, 3(3). https://doi.org/https://doi.org/10.15294/ujme.v3i3.4487

Buyung, B., & Dwijanto, D. (2017). Analisis Kemampuan Literasi Matematis melalui Pembelajaran Inkuiri dengan Strategi Scaffolding. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 6(1 SE-Articles). Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/sju/ujmer/article/view/18425

Fitriyah, I. M. N., & Ghofur, M. A. (2021). Pengembangan E-LKPD Berbasis Android Dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Peserta Didik. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(5), 1957–1970. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.718

Fujiati, I. (2014). Keefektifan model pogil berbantuan alat peraga berbasis etnomatematika terhadap kemampuan komunikasi matematis. Unnes Journal of Mathematics Education, 3(3). https://doi.org/https://doi.org/10.15294/ujme.v3i3.4482

Hasibuan, S. A., & Hasibuan, S. S. (2020). Efektivitas bahan ajar matematika berbasis budaya mandailing dalam meningkatkan kemampuan komunikasi matematis siswa. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(2), 141–152.

Heriyadi, H., & Prahmana, R. C. I. (2020). PENGEMBANGAN LEMBAR KEGIATAN SISWA MENGGUNAKAN PENDEKATAN PENDIDIKAN MATEMATIKA REALISTIK. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(2), 395–412. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i2.2782

Kalifah, D. R. N., & Nugraheni, A. S. (2021). Pengembangan LKPD Tematik Berbasis Kearifan Lokal Budaya Lampung Selatan Tema Indahnya Keberagaman Kelas IV MI/SD. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 8(1), 27–36. https://doi.org/10.24042/terampil.v8i1.7945

Kusuma, B. J., Wardono, W., & WINARTI, E. R. (2016). Kemampuan Literasi Matematika Peserta Didik pada Pembelajaran Realistik Berbantuan Edmodo. Unnes Journal of Mathematics Education, 5(3), 199–206. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/ujme.v5i3.12015

Lestari, I., Prahmana, R. C. I., & Wiyanti, W. (2016). Peningkatan kemampuan penalaran matematis siswa menggunakan pendekatan pendidikan matematika realistik. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 1(2), 45–50.

Mangelep, N. O., & Kaunang, D. F. (2018). Pengembangan Soal Matematika Realistik berdasarkan Kerangka Teori Program for International Students Assessment. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 455–466.

Matondang, A. R. (2020). PENGEMBANGAN MODUL MATEMATIKA BERBASIS BUDAYA MANDAILING DENGAN PENDEKATAN MATEMATIKA REALISTIK (PMR) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIK. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 9(1), 26. https://doi.org/10.30821/axiom.v9i1.7230

Nasution, N. A. (2022). Pengembangan Lembar Aktvitas Siswa Berbasis Budaya Mandailing Untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa. Jurnal Dimensi Matematika, 5(02), 487–497.

OECD. (2019). PISA 2018: Insights and interpretations. In OECD Publishing. Paris.

Ralmugiz, U., & Kusumawati, M. (2020). Efektivitas pendekatan Realistic Mathematics Education dalam meningkatkan kemampuan literasi matematis siswa. Math Educa Journal, 4(2), 169–178.

Riyani, R., Maizora, S., & Hanifah, H. (2017). Uji Validitas Pengembangan Tes Untuk Mengukur Kemampuan Pemahaman Relasional Pada Materi Persamaan Kuadrat Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 1(1), 60–65. https://doi.org/10.33369/jp2ms.1.1.60-65

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, CV.

Suwito, A., & Trapsilasiwi, D. (2016). Pengembangan model pembelajaran matematika SMP kelas VII berbasis kehidupan masyarakat JAWARA (Jawa dan Madura) di Kabupaten Jember. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 4(2), 79–84.

Wardono, W., & Kurniasih, A. W. (2015). Peningkatan Literasi Matematika Mahasiswa Melalui Pembelajaran Inovatif Realistik E-Learning Edmodo Bermuatan Karakter Cerdas Kreatif Mandiri. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif …. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/kreano.v6i1.4978

Wijaya, A. (2012). Pendidikan matematika realistik suatu alternatif pendekatan pembelajaran matematika. In Graha Ilmu. Yogyakarta.

Yuliana, Y., Usodo, B., & Riyadi, R. (2022). The New Way Improve Mathematical Literacy in Elementary School: Ethnomathematics Module with Realistic Mathematics Education. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 15(1), 33–44. https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i1.2591




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v13i2.8754

Refbacks

  • There are currently no refbacks.