THE DEVELOPMENT OF HOTS-BASED FINANCIAL MATHEMATICS QUESTION TO SUPPORT STUDETS’ MATHEMATICAL COMMUNICATION SKILL

Sahrul Ramadhan(1*), Elly Arliani(2), Mayang Purbaningrum(3), Nur Lailatul Azizah(4),

(1) Universitas Negeri Yogyakarta
(2) Universitas Negeri Yogyakarta
(3) Universitas Negeri Yogyakarta
(4) Universitas Negeri Yogyakarta
(*) Corresponding Author


Abstract


Communication skills and high-order thinking skills or HOTS need to be honed in this era, so the aim of this research is to develop financial mathematics HOTS questions to support the mathematical communication skills of grade 11 Vocational High School students. The research method used is development research with a formative research type model. The subjects of this study were 3 grade 11 SMK Negeri in Yogyakarta. The research instrument uses tests and interview guidelines. Data collection techniques using documentation, walkthroughs, tests, and interviews. Data analysis techniques using descriptive techniques. The research results obtained were 15 HOTS questions of mathematical communication on financial mathematics material. The resulting questions have very valid criteria with a validity level of more than 0.8. The questions have a reliability coefficient of more than 0.6 so the questions are very reliable. The questions have differentiating power in the good category. The difficulty level of the questions has 2 categories, namely medium and easy. The distractor on the resulting problem works well. The average test result is in the very good category with a value of 73.13. Based on this research, it is hoped that there will be follow-up in compiling questions for mathematical communication skills in other materials.

Kemampuan komunikasi dan kemampuan berpikir tingkat tinggi perlu diasah di era ini, sehingga tujuan penelitian ini yaitu mengembangkan soal HOTS matematika keuangan untuk menunjang kemampuan komunikasi matematis siswa SMK kelas 11. Metode penelitian yang digunakan yaitu penelitian pengembangan dengan model tipe formative research. Subjek penelitian ini 3 kelas 11 SMK Negeri in Yogyakarta. Instrumen penelitian menggunakan tes dan pedoman wawancara. Teknik pengumpulan data menggunakan dokumentasi, walkthrough, tes dan wawancara. Teknik analisis data menggunakan Teknik deskriptif. Hasil penelitian yang diperoleh yaitu 15 Soal HOTS komunikasi matematis pada materi matematika keuangan. Soal yang dihasilkan memiliki kriteria sangat valid dengan tingkat validitas lebih dari 0,8. Soal memiliki hasil koefisien reliabilitas lebih dari 0.6 sehingga soal sangat reliabel. Soal memiliki daya pembeda pada kategori baik. Tingkat kesulitan soal memiliki 2 kategori yaitu sedang dan mudah. Distraktor pada soal yang dihasilkan berfungsi dengan baik. Rata-rata hasil tes pada kategori sangat baik dengan nilai 73,13. Berdasarkan penelitian ini, diharapkan ada tindak lanjut dalam menyusun soal untuk kemampuan komunikasi matematis pada materi lainnya.



Keywords


HOTS, Mathematical Communication, Question Development

Full Text:

PDF

References


Arifin, Z., & Retnawati, H. (2017). Pengembangan instrumen pengukur higher order thinking skills matematika siswa SMA kelas X. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 98. https://doi.org/10.21831/pg.v12i1.14058

Asri, A. N. (2019). Designing a 21st century assessment in EFL learning context. KnE Social Sciences, 335–348.

Budiman, A., & Jailani, J. (2014). Pengembangan Instrumen Asesmen Higher Order Thinking Skill (HOTS) Pada Mata Pelajaran Matematika SMP Kelas VIII Semester 1. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 139. https://doi.org/10.21831/jrpm.v1i2.2671

Fatkhiyyah, I., Winarso, W., & Manfaat, B. (2019). Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Ditinjau dari Perbedaan Gaya Belajar Menurut David Kolb. Jurnal Elemen, 5(2), 93. https://doi.org/10.29408/jel.v5i2.928

Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS Universitas, 21 Update PLS Regresi. Badan Penerbit Diponegoro.

Gustiningsi, T., & Somakim, S. (2021). Pengembangan Soal Matematika Tipe Pisa Level 5 Dengan Konteks Pribadi. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(2), 915. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i2.3535

Gustiningsi, T., & Utari, R. S. (2020). Developing of Higher Order Thinking Skill (HOTS) Mathematical Problems With Cartesian Coordinate Material. 4th Sriwijaya University Learning and Education International Conference (SULE-IC 2020), 513, 561–566. https://doi.org/10.2991/assehr.k.201230.163

Hadi, S., Retnawati, H., Munadi, S., Apino, E., & Wulandari, N. F. (2018). The difficulties of high school students in solving higher-order thinking skills problems. Problems of Education in the 21st Century, 76(4), 520–532. https://doi.org/10.33225/pec/18.76.520

Heong, Y. M., Othman, W. B., Yunos, J. B. M., Kiong, T. T., Hassan, R. Bin, & Mohamad, M. M. B. (2011). The Level of Marzano Higher Order Thinking Skillsamong Technical Education Students. International Journal of Social Science and Humanity, 1(2), 121–125. https://doi.org/10.7763/ijssh.2011.v1.20

Imamuddin, M., Musril, H. A., & Isnaniah, I. (2022). Pengembangan Soal Literasi Matematika Terintegrasi Islam untuk Siswa Madrasah. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(2), 1355. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i2.4830

Li, L., Zhou, X., Gao, X., & Tu, D. (2020). The development and influencing factors of Kindergarteners’ mathematics problem solving based on cognitive diagnosis assessment. ZDM - Mathematics Education, 52(4), 677–690. https://doi.org/10.1007/s11858-020-01153-x

Mangelep, N. O., & Kaunang, D. F. (2018). Pengembangan Soal Matematika Realistik Berdasarkan Kerangka Teori Program for International Students Assessment. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 455–466. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v7i3.157

Muhson, A. (2017). Panduan Penggunaan AnBuso 2017. In Universitas Negeri Yogyakarta.

Munayati, Z., zulkardi, & Santoso, B. (2015). Kajian Soal Buku Teks Matematika Kelas X Kurikulum 2013 Menggunakan Framework PISA. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 188–206. https://doi.org/10.22342/jpm.9.2.2161.188 - 206

Nopiyani, D., Turmudi, T., & Prabawanto, S. (2018). Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik Berbantuan GeoGebra untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 45–52. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v5i2.259

Nursakiah, N., Arriah, F., & Dharma, S. (2022). Developing mathematical literacy test with context of Bugis-Makassar local wisdom for junior high school students. Jurnal Elemen, 8(1), 16–28. https://doi.org/10.29408/jel.v8i1.4049

Oktiningrum, W., Zulkardi, & Hartono, Y. (2016). Developing PISA-like mathematics task with Indonesia natural and cultural heritage as context to assess students’ mathematical literacy. Journal on Mathematics Education, 7(1), 1–8. https://doi.org/10.22342/jme.7.1.2812.1-8

Pratama, G. S., & Retnawati, H. (2018). Urgency of Higher Order Thinking Skills (HOTS) Content Analysis in Mathematics Textbook. Journal of Physics: Conference Series, 1097(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1097/1/012147

Pratiwi, D. D. (2015). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Pemecahan Masalah Matematika Sesuai dengan Gaya Kognitif dan Gender. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 131–141. https://doi.org/10.24042/ajpm.v6i2.28

Putra, R. A. (2018). Pengembangan Soal Berbasis Literasi Matematika Dengan Menggunakan Konteks Jawa Timur. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(7), 150–159.

Retnawati, H. (2016). Analisis Kuantitatif Instrumen Penelitian. Parama Publishing.

Riadi, A., & Retnawati, H. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran untuk Meningkatkan HOTS pada Kompetensi Bangun Ruang Sisi Datar. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 126–135.

Syarifah, L. L., Yenni, & Dewi, W. K. (2020). Analisis Soal-Soal Pada Buku Ajar Matematika Siswa Kelas XI Ditinjau Dari Aspek Kognitif. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 1259–1272. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.335

Tessmer, M. (1993). Planning and Conducting Formative Evaluation. Kogan Page.

Wardhani, D. A. P., & Oktiningrum, W. (2022). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Melalui Pengembangan Soal Matematika Dengan Konteks Covid-19. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(1), 69. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i1.4377

Widodo, T., & Kadarwati, S. (2013). Higher order thinking berbasis pemecahan masalah untuk meningkatkan hasil belajar berorientasi pembentukan karakter siswa. Jurnal Cakrawala, 32(1), 161–171.

Yuliani, E. N., Arnawa, I. M., Musdi, E., & Hidayat, A. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Strategi React Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(1), 407. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i1.4340




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v12i4.8118

Refbacks

  • There are currently no refbacks.