PENERAPAN PENDEKATAN CONCRETE-REPRESENTATIONAL-ABSTRACT (CRA) BERBASIS INTUISI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIK SISWA SMP

Memen Permata Azmi(1*),

(1) Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
(*) Corresponding Author


Abstract


This research is a quasi-experimental with nonequivalent pretest-posttest control group design by using Concrete-Representational-Abstract (CRA) based on intuition approach and Conventional Learning (CL) conducted to investigate enhancement of students mathematical communication ability. Population of the research is seventh grade students in one of the Junior High School in Kampar district Riau Province, amounting to 175 students. The sampling research using purposive sampling techniques to choose two classes totaling 66 students who homogeneous characteristics. Before the experiment, the students are classified into high, medium, and low level of prior  mathematical ability. The instruments of research are daily test results and a mathematical communication ability test. The research found that the enhancement mathematical communication ability of students who received CRA based on intuition approach are better than those of students who recieved CL reviewed based on overall students, students of high level prior mathematical ability, students of medium level prior mathematical ability, and students of low level prior mathematical ability. Other findings, there are differences in enhancement mathematical communication ability of students between level of prior  mathematical ability (high, medium, and low) who received CRA based on intuition approach


Keywords


CRA approach; intuition; mathematical communication ability

References


Asikin, M. 2002. Menumbuhkan Kemampuan Komunikasi Matematika melalui Pembelajaran Matematika Realistik. Prosiding Konferensi Nasional Matematika XI.

Azmi, M. P. 2016. Penerapan Pendekatan Concrete-Representational-Abstract (CRA) Berbasis Intuisi untuk Meningkatkan Kemampuan Analogi Matematis Siswa SMP. Jurnal Pengajaran Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Vol 21. No. 1. DOI: http://dx.doi.org/10.18269/jpmipa.v21i1.655

Creswell, J. W. 2010. Research Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. (Edisi terjemahan oleh Achmad Fawaid). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Dahlan, J.A. 2011. Analisis Kurikulum Matematika. Jakarta: Universitas Terbuka

Depdiknas. 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Depdiknas.

Fisthi, N. R. 2013. Eksperimentasi Model Pembelajaran Berbasis pada Pengembangan Intuisi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa pada Materi Turunan Ditunjau dari Kreativitas Belajar Siswa Kelas XI SMA Negeri 3 Surakarta. Skripsi: Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Hake, R. R. 1999. Analyzing ghange/ gain scores. AERA-D - American Educational Research Association’s Division D, Measurement and Research Methodology, (archived in a somewhat garbled). [online]. Diakses dari http://lists.asu.edu/cgi-bin/wa?A2=ind9903&L=aera-d&P=R6855.

Lindawati, S. 2010. Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Komunikasi Matemtis Siswa Sekolah Menengah Pertama. Tesis: Sekolah Pasacasarjana Universitas Pendidikan Indonesia Bandung.

Mahmudi, A. 2009. Komunikasi dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal MIPMIPA UNHALU. Vol. 8, No. 1.

Mikrayanti. 2012. Meningkatkan Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Atas melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Tesis: Sekolah Pasacasarjana Universitas Pendidikan Indonesia Bandung.

NCTM. 2000. Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM.

Rahmawati, A. 2013. Penerapan Pembelajaran Matematika melalui Pendekatan CRA (Concrete-Representational-Abstract) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. Skripsi: Fakultas Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Pendidikan Indonesia Bandung.

Suherman, dkk. 2001. Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: JICA Fakultas Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Pendidikan Indonesia.

Sukmana, A. 2011. Profil Berpikir Intuitif Matematik. Laporan Penelitian LPPM: Universitas Katolik Parahyangan Bandung.

Sumarmo, U. 2013. Kumpulan Makalah Berpikir dan Disposisi Matematik Serta Pembelajarannya. Bandung: Fakultas Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Pendidikan Indonesia Bandung.

Suparno, P. 2001. Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget. Yogyakarta: Kanisius.

Trianto. 2011. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Turmudi. 2008. Landasan Filosofis dan Teoritis Pembelajaran Matematika. Jakarta: Leuser Cita Pustaka.

Turmudi. 2009. Taktik dan Strategi Pembelajaran Matematika Referensi untuk Guru SMK, Mahasiswa, dan Umum. Jakarta: Leuser Cita Pustaka.

Usodo, B. 2012. Karakteristik Intuisi Siswa SMA dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Kemampuan Matematika dan Perbedaan Gender. Junal Aksioma Vol. 1.

Walle, J. A. V. 2006. Matematika Sekolah Dasar dan Menengah Jilid I. (Edisi terjemahan oleh Suyono) Jakarta: Erlangga

Witzel, B. S. 2005. Using CRA (Concrete-Representational-Abstract) to teach algebra to students with math difficulties in inclusive settings, Laerning Disabilities: A Contemporary Journal.Vol 3. No. 2.

Yuliati, A. 2013. Penerapan Pendekatan Concrete-Representational-Abstract (CRA) untuk Meningkatkan Kemampuan Abstraksi Matematis Siswa SMP dalam Belajar Geometri. Skripsi: Fakultas Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Pendidikan Indonesia Bandung.

Yuliawati, L. 2011. Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan CRA (Concrete-Representational-Abstract) untuk Meningkatkan Pemahaman dan Pemecahan Masalah. Tesis: Sekolah Pasacasarjana Universitas Pendidikan Indonesia Bandung.




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v6i1.798

Refbacks

  • There are currently no refbacks.