DEVELOPMENT STUDENT WORKSHEET ASSISTED WITH NUMBERED HEAD TOGETHER MODEL RELATED TO MATHEMATICS PROBLEM SOLVING ABILITY

Eko Edi Sujarwo(1*), Sugeng Sutiarso(2),

(1) Universitas Lampung
(2) Universitas Lampung
(*) Corresponding Author


Abstract


The capacity to fathom scientific issues can offer assistance a understudy unravel a mathematical issue inside the scope of learning conjointly in existence . Powerless issue understanding capacities experienced by students can result in not accomplishing the objectives of learning results within the learning process. This investigate itself has the objective of creating a LKPD learning apparatus utilizing the Numbered Head Together show which is anticipated to make strides students' mathematical issue tackling capacities, with substantial and down to earth categories. The type of research conducted was Research and Development, with 24 class VIII students as research subjects. The information analysis strategy utilized is legitimacy and common sense investigation. Information collection methods are interviews, surveys, and tests. Information analysis methods in this consider included preparatory information examination, information validity investigation by specialists, and information common sense examination by instructors and students. From the comes about of this think about, it was concluded that the advancement of LKPD learning instruments with the assistance of the Numbered Head Together show to move forward students' mathematical issue tackling capacities based on master validators, teachers, and students in meeting the criteria of validity and practicality.

 

Kemampuan pemecahan pada masalah matematika bisa membantu seorang siswa dalam memcahkan suatu permasalahan matematika didalam ruang lingkup pembelajaran dan juga didalam kehidupan sehari-hari. Lemahnya kemampuan pemecahan masalah yang dialami siswa bisa mengakibatkan tidak tercapainya tujuan dari hasil belajar pada proses pembelajaran. Penelitian ini sendiri mempunyai tujuan menghasilkan suatu perangkat pembelajaran LKPD dengan menggunakan model Numbered Head Together diharapkan dapat meningkatkan kemampuan pemecahan matematika siswa, dengan kategori yang relevan dan praktis. Jenis penelitian yang dilakukan adalah Research and Development, dengan subjek penelitian sebanyak 24 orang siswa pada kelas VIII. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis validitas dan analisis kepraktisan. Teknik pengumpulan data adalah wawancara, angket dan tes. Teknik analisis data dalam penelitian ini meliputi analisis data pendahuluan, analisis validitas data oleh ahli, dan analisis kepraktisan data oleh guru dan siswa. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa pengembangan perangkat pembelajaran LKPD dengan model Numbered Head Together untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa berdasarkan validator ahli, guru dan siswa yang memenuhi kriteria kevalidan serta kepraktisan.


Keywords


LKPD learning tools; Numbered Head Together learning model; problem solving abilities

Full Text:

PDF

References


Budiono, C., & Wardono. (2014). PBM Berorientasi PISA Berpendekatan PMRI Bermedia LKPD Meningkatkan Literasi Matematika Siswa SMP. Unnes Journal of MathematicsEducation, 3(3), 210–219.

Caiozzo, F. Haddad, S. Lee, M. Baker, W. P. and K. M. B., Burkhardt, H., Ph, R. O.,Vogiatzis, G., Hernández, C., Priese, L., Harker, M., O’Leary, P., Geometry, R., Analysis, G., Amato, G., Ciampi, L., Falchi, F., Gennaro, C., Ricci, E., Rota, S., Snoek, C., Lanz, O., Goos, G., Einschub, M. (2019). LKPD berbasis SCINTIFIC APPROACH terhadap kemampuan Pemecahan Masalah Matematika siswa Sekolah Dasar. Society, 2(1), 1–19.

Destania, Y., & Riwayati, S. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Siswa untuk Menumbuhkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis pada Materi Teorema Pythagoras. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 949–962.

Dinda, D., Ambarita, A., Herpratiwi, H., & Nurhanurawati, N. (2021). Pengembangan LKPD Matematika Berbasis PBL Untuk Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3712–3722.

Dwita, I., Jumroh, & Destiniar. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Materi Program Linear. Inomatika, 4(1), 19–30.

Febrianti, F., Fajriana, F., Wulandari, W., Nuraina, N., & Herizal, H. (2022). Pengembangan Modul Matematika Dengan Pendekatan Science, Technology, Engineering, and Mathematics (Stem) Pada Materi Lingkaran. Jurnal Pendidikan Matematika Malikussaleh, 2(2), 297.

Hidayat, A., & Irawan, I. (2017). Problem Solving Untuk Memfasilitasi Kemampuan. Journal Cendekia, 1(2), 51–63.

Ica, N., Edhy Rustan, & Muhammad Ihsan. (2022). Pengembangan Model Pembelajaran NHT (Numbered Heads Together) Terintegrasi Games Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. EL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 4(1), 120–134.

Iryanto, N. D. (2021). Pengembangan LKPD untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika : Systematic Literature Review. Jurnal Basicedu, 5(5), 3829–3840.

Nikmatin, M., & Yushardi, Y. (2022). Analisis Kebutuhan Guru terhadap E Module Berbasis STEAM dan Kurikulum Merdeka pada Materi Pemanasan Global. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(2), 205–213.

Novitasari, D., MS, A. T., Hamdani, D., Junaidi, & Arifin, S. (2021). Pengembangan LKPD berbasis Geogebra untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika. Jes-Mat, 7(1), 1–16.

Purwasi, L. A., & Fitriyana, N. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Pendekatan Open-Ended Untuk Melatih Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(1), 18–26.

Septina, N., Farida, F., & Komarudin, K. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Dengan Pendekatan Saintifik Berbasis Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Tatsqif, 16(2), 160–171.

Siagian, M. D. (2016). Kemampuan koneksi matematik dalam pembelajaran matematika. MES: Journal of Matematics Education and Science2, 2(1), 58–67.

Sumartini, T. S. (2018). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 148–158.

Tinambunan, D. D., Fathurrohman, M., & Khaerunnisa, E. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (Nht) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Smp. TIRTAMATH: Jurnal Penelitian Dan Pengajaran Matematika, 2(1), 30.

Tjiptiany, E. N., As’ari, A. R., & Muksar, M. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Inkuiri Untuk Membantu Siswa Sma Kelas X Dalam Memahami Materi Peluang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(10), 1938–1942.

Vivi Muliandari, P. T. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT (Numbered Head Together) Terhadap Hasil Belajar Matematika. International Journal of Elementary Education, 3(2), 132.

Wirdaningsih, S., Arnawa, I. M., & Anhar, A. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Contextual Teaching and Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Kelas XI. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(2), 275.

Yokri, V., & Saltifa, P. (2020). LKPD Matematika Berbasis Inquiry untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik SMK Kelas X. Jurnal Equation: Teori Dan Penelitian, 3, 76–88.




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v12i2.7829

Refbacks

  • There are currently no refbacks.