GEOMA (GEOMETRI MATEMATIKA) APPLICATION AS GEOGEBRA-BASED LEARNING MEDIA TO TRAIN SPATIAL ABILITY

Siti Mutiah(1*), Mutaqin Anwar(2), Setiani Yani(3),

(1) Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
(2) Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
(3) Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
(*) Corresponding Author


Abstract


The problem on this research is the low spatial sense ability in geometry material. Students have difficulty transforming literacy into geometric shapes. Thus, it required learning media to support the students in learning the geometry material. This research aims to develop GeoGebra-based mathematics learning media to practice spatial sense ability in geometrical materials for senior high school level practically, effectiveness, and feasibility. This research and development used the ADDIE development model. It covered analyzing needs, designing, developing, implementing the product, and evaluating at each stage. The final result of the development of this learning media is the GEOMA application that has a level of practicality, effectiveness, and feasibility with the category "good" to be used as a medium of learning high school geometry.

Latar belakang penelitian ini adalah rendahnya kemampuan spatial sense  pada materi geometri. Siswa kesulitan mentransformasi dari bentuk literasi ke bentuk geometrinya, sehingga dibutuhkan sebuah media pembelajaran yang dapat memudahkan siswa mempelajari materi geometri. Penelitian ini bertujuan mengembangkan media pembelajaran matematika berbasis GeoGebra untuk melatih kemampuan spatial sense pada materi geometri SMA yang layak, praktis, dan efektifitas. Penelitian dan pengembangan ini menggunakan model pengembangan ADDIE. Tahapan penelitian yang dilakukan yaitu menganalisis kebutuhan produk, merancang, mengembangkan, uji coba penggunaan produk, dan evaluasi di setiap tahapannya. Hasil akhir dari pengembangan media pembelajaran ini adalah aplikasi GEOMA yang memiliki tingkat kepraktisan, efektif, dan kelayakan dengan kategori "baik" untuk digunakan sebagai media pembelajaran geometri SMA.


Keywords


GeoGebra; Geometry; Spatial Sense ability

Full Text:

PDF

References


Amri, M. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Berbasis Geogebra dengan Model Penemuan Terbimbing Pada Materi Bilangan Bulat. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika., 1, 792–795. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/ Pengembangan

Aprillia, D., & Zainil, M. (2020). Development of Learning Media for Building Space Based on GeoGebra to Improve Learning Outcomes of Class V Students in Elementary Schools. E-Journal Inovasi Pembelajaran SD, 8(8), 1–12.

Ashari, M. (2014). Profil Kemampuan Penalaran Spasial Peserta Didik MAN Pinrang Berdasarkan Perbedaan Gender. Universitas Negeri Makassar.

Asis, M., Arsyad, N., & Alimuddin. (2015). Profil Kemampuan Spasial Dalam Menyelesaikan Masalah Geometri Siswa yang Memiliki Kecerdasan Logis Matematis Tinggi Ditinjau dari Perbedaan Gender (Studi Kasus di Kelas XI SMAN 17 Makassar). Jurnal Daya Matematis, 3(1), 78–87.

Fajri, H. N., Johar, R., & Ikhsan, M. (2016). Peningkatan kemampuan spasial dan self-efficacy siswa melalui model discovery learning berbasis multimedia. Jurnal Tadris Matematika, 9(2), 180–196.

Japa, N. (2017). Media geogebra dalam pembelajaran matematika. International Journal of Natural Science and Engineering, 1(2), 40–47.

Khairunnisyah. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Geogebra Dengan Model Pengembangan Addie Di Kelas XI MAN 1 Labuhanbatu Utara. Prosiding Seminar Nasional Universitas Muhammadiyah Purwokerto, 4, 296–301. https://semnaslppm.ump.ac.id/index.php/semnaslppm/article/view/388

Nababan, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Geogebra Dengan Model Pengembangan Addie Di Kelas XI SMAN 3 Medan. Jurnal Inspiratif, 6(1), 37–50.

Nisiyatussani, Ayuningtyas, V., Fathurrohman, M., & Anriani, N. (2018). Geogebra Applets Design And Development For Junior High School Students To Learn Quadrilateral. Journal on Mathematics Education, 9(1), 27–40.

Putri, N. W. K., Candiasa, I. M., & Suweken, G. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Transformasi Berbasis Geogebra. Jurnal Wahana Matematika Dan Sains, 10(2), 25–35.

Raharjo, S., Purmanna, A., Purbaningrum, K. A., Ramayanti, R., & Muhti, D. M. C. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Software Geogebra Pada Materi Kubus Untuk Mengembangkan Kemampuan Spasial Siswa. Majamath: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6(1), 57–68.

Rohim, N. M., Buchori, A., & Murtianto, Y. H. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Virtual Berbasis Geogebra pada Materi Geometri Transformasi untuk SMA. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(2), 147–155.

Rosyana, T., Afrilianto, M., & Linda. (2023). Peningkatan Kemampuan Problem Possing Dan Creative Thinking Melalui Pembelajaran Pace - Geogebra Ditinjau Dari Kemandirian Belajar Mahasiswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(2), 2156–2165.

Sholihah, S. Z., & Afriansyah, E. A. (2017). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Proses Pemecahan Masalah Geometri Berdasarkan Tahapan Berpikir Van Hiele. Jurnal “Mosharafa,” 6(2), 287–298.

Sirad, L. O., & Arbain, A. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Berbasis Geogebra Materi Bangun Ruang Sisi Datar Pada Pembelajaran Virtual. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(4), 2436. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i4.4198

Soeprianto, H., Turmuzi, M., Junaidi, & Lu’luilmaknun, U. (2023). Workshop Pengembangan Media Pembelajaran Matematika berbasis GeoGebra dan Augmented Reality. In Ranganis Jurnal Pengabdian Masyarakat (Issue 3, p. 67).

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Alfabeta.

Sumargiyani, & Yanto, I. T. R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Geogebra Di SD Muhammadiyyah Mertosanan Bantul. Prosiding Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat (HAPEMAS 2), Hapemas 2, 439–447.

Teapon, N., Sehe, M. M., & Faisal, M. (2023). Analisis bibliometrik: trend penelitian tentang kemampuan spasial dalam pembelajaran matematika (1994-2023). Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif (JPMI), 6(4), 1725–1736. https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i4.18901

Widoyoko, E. P. (2009). Evaluasi Program Pembelajaran. Pustaka Pelajar.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v12i3.7540

Refbacks

  • There are currently no refbacks.