IMPROVE STUDENT LEARNING OUTCOMES USING STUDENT WORKSHEETS BASED ON THE APOS MODEL ASSISTED BY GEOGEBRA
(1) Bengkulu University
(2) Bengkulu University
(3) Bengkulu University
(4) Bengkulu University
(*) Corresponding Author
Abstract
The observation results showed that practicum activities and student learning outcomes in algebra courses were not optimal. Therefore, a learning model is needed that can make students carry out practical activities directly in class and can improve student learning outcomes This study aimed to determine the increase in student learning outcomes through the use of Rational Function Student Worksheets based on the GeoGebra-assisted APOS model. The type of research carried out is Classroom Action Research (CAR). The research instrument was in the form of a learning achievement test sheet. The subjects of this study were first semester students of the Mathematics Education Study Program at Bengkulu University in 2022. The results showed that the average learning outcomes were 71.26 in cycle I and 82.05 in cycle II with a percentage of completeness in student learning outcomes of 82.05%. in cycle II. So it can be concluded that learning using rational function student worksheets based on the APOS model assisted by GeoGebra can improve student learning outcomes.
Hasil observasi menunjukkan bahwa kegiatan praktikum dan hasil belajar mahasiswa pada mata kuliah aljabar belum optimal. Oleh karena itu, diperlukan model pembelajaran yang dapat membuat mahasiswa melakukan kegiatan praktikum secara langsung dikelas dan dapat meningkatkan hasil belajar mahasiswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan hasil belajar mahasiswa melalui penggunaan Lembar Kerja Mahasiswa fungsi rasional berbasis model APOS berbantuan GeoGebra. Jenis penelitian yang dilaksanakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Instrumen penelitian berupa lembar tes hasil belajar. Subjek penelitian ini yaitu mahasiswa semester I Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Bengkulu Tahun 2022. Hasil penelitian menunjukan bahwa rata-rata hasil belajar yaitu 71,26 pada siklus I dan 82,05 pada siklus II dengan persentase ketuntasan hasil belajar mahasiswa sebesar 82,05% pada siklus II. Sehingga dapat disimpulkan bahwa pembelajaran menggunakan lembar aktivitas mahasiswa fungsi rasional berbasis model APOS berbantuan GeoGebra dapat meningkatkan hasil belajar mahasiswa.Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aini, S. D., & Irawati, S. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Melalui Pembelajaran Visual Thinking Disertai Aktivitas Quick on the Draw. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 210–219. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21831/pg.v12i2.20988
Aqib, Z., Jaiyaroh, S., Diniati, E., & Khotimah, K. (2016). Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SD, SLB dan TK. Yrama Widya.
Astuti, N., & Muncarno. (2021). Implementasi Model Pembelajarn Learning Cycle Terhadap Hasil Belajar Tematik Sekolah Dasar. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(2), 983–989. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v10i2.3567
Fatimah, F., Tampani, Y., & Pindi, M. I. A. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Teori Apos Pada Siswa Kelas VII Mts Husnul Khatimah. Pepatudzu : Media Pendidikan Dan Sosial Kemasyarakatan, 17(1), 19–29. https://doi.org/10.35329/fkip.v17i1.1945
Hanifah. (2019). Buku Model APOS Pembelajaran Berbantuan Komputer. CV. Zigie Utama.
Hanifah, & Istikomar. (2022). Analisis Kemampuan pemecahan Masalah Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Barisan Bilangan Riil. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(3), 1864–1874. https://doi.org/https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i3.5119
Ilmi, M., Makmuri, & Wiraningsih, E. D. (2022). The Effect Of The Online-Based M-APOS Model On Mathematics Problem-Solving Ability Reviewed From Students’ Self-Esteem. Jurnal Tarbiyah, 29(1), 1–16. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.30829/tar.v29i1.1266 ARTICLE
Kahar, M. S., Anwar, Z., & Murpri, D. K. (2020). Pengaruh Model Pembelajarn Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Peningkatan Hasil Belajar. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(2), 279–295. https://doi.org/https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i2.2704
Listiawati, E. (2019). Implementasi Pembelajaran berdasarkan Pendekatan M-APOS pada Matakuliah Aljabar Abstrak. Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengabdian Ke-II, 480–487. https://snhrp.unipasby.ac.id/prosiding/index.php/snhrp/article/view/52/90
Mentari, A., & Sanova, Y. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Pembelajaran Berbantuan GeoGebra di Kelas XII IPA 9 SMA Negeri 1 Palembang. Jurnal Gantang, 4(1), 1–6. https://doi.org/https://doi.org/10.31629/jg.v4i1.821
Mu’alimin, & Cahyadi, R. A. H. (2014). Penelitian Tindakan Kelas Teori dan Praktik. Ganding Pustaka.
Permatasari, R. D., & Susanah. (2019). Penerapan Pendekatan APOS dalam Pembelajaran Matematika Pada Materi Bangun Datar Segiempat. MATHEdunesa Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(2), 289–294. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/3/article/view/28208/25807
Rahayu, I., Syarifah, & Trimo. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Matematika melalui Model Pembelajaran Make a Match. Holistika Jurnal Ilmiah PGSD, 4(1), 9–13. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/holistika/article/view/6550/4205
Saihu. (2020). The Effect of Using Talking Stick Learning Model on Student Learning Outcomes in Islamic Primary School of Jamiatul Khair, Ciledug Tangerang. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 6(1), 61–68. https://doi.org/10.32678/tarbawi.v6i01.2325
Setiawan, D. (2019). Penggunaan GeoGebra Untuk Meningkatkan Aktifitas dan Kompetensi Fungsi Kuadrat di SMAN 1 Pandeglang. Journal Of Mathematics Learning, 2(1), 1–10. https://doi.org/https://doi.org/10.30653/004.201921.28
Sukmawati, R., & Yenni. (2020). Penggunaan Lembar Aktivitas Siswa Pada pembelajaran Matematika SMP Dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa. SIGMA, 5(2), 57–64. http://ejournal.unira.ac.id/index.php/jurnal_sigma/article/view/752
Tamam, B., & Dasari, D. (2020). The use of Geogebra software in teaching mathematics The use of Geogebra software in teaching mathematics. Journal of Physics: Conference Series, 1882(1), 1–6. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1882/1/012042
Tanzimah. (2019). Pemanfaatan Geogebra Dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI PalembangPascasarjana, 610–616. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/download/3091/2910
Wulandari, D. A. (2019). Pemanfaatan GeoGebra dalam Pembelajaran Grafik Fungsi Pada Ranah Kompetensi Keterampilan. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 154–159. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/ 2983
Yerizon. (2013). Peningkatan Kemandirian Belajar Mahasiswa Melalui Penggunaan Pendekatan Modifikasi APOS. Prosiding Semirata FMIPA Universitas Lampung, 1(1), 557–563. https://jurnal.fmipa.unila.ac.id/semirata/article/view/933/752
DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v12i1.6876
Refbacks
- There are currently no refbacks.