THE EFFECTIVENESS OF VIRTUAL METACOGNITIVE LEARNING TO ANALYZE STUDENT AWARENESS, EVALUATION, AND REGULATION PROCESSES IN PROBLEM SOLVING

Dwi Purnomo(1*), Nurcholis Sunuyeko(2), Rochsun Rochsun(3), Endang Sumarti(4), Anangga Widya Pradipta(5), Nurmala Hindun(6),

(1) IKIP Budi Utomo
(2) IKIP Budi Utomo
(3) IKIP Budi Utomo
(4) IKIP Budi Utomo
(5) IKIP Budi Utomo
(6) IKIP Budi Utomo
(*) Corresponding Author


Abstract


Abstract

This article is the result of virtual learning research with research subjects of two groups of students and aims to determine the effectiveness of metacognitive learning so that the components of metacognition in solving problems can be analyzed. The research begins with a pre-test followed by virtual learning and ends with post-test and metacognition questionnaires. During the post-test, students' activities in solving them were observed through awareness, evaluation, and regulation while the metacognition questionnaire consisted of questions about metacognition components. The results of the data analysis show that students who do metacognition, their learning outcomes increase so that there is a relationship between the components of metacognition and the ability to solve problems. This relationship is expressed by the correlation coefficient rxy = 0.419 with the regression equation y = 61.02 + 0.287x. This means that each metacognition independent variable can increase the average problem solving dependent variable by 0.287 units. Statistically, metacognitive learning is quite effective in solving problems. Based on these final results it can be recommended that virtual learning with a metacognitive model can be used as a new way and becomes a strong motivation for students to improve their ability to solve problems.

 

Keywords: effectiveness, metacognition questionnaire homogeneous, interpretation, virtual learning.

 

Abstrak

Artikel ini merupakan hasil penelitian pembelajaran virtual dengan subjek penelitian dua kelompok mahasiswa dan bertujuan untuk mengetahui efektivitas pembelajaran metakognitif sehingga komponen metakognisi dalam memecahkan masalah dapat dianalisis.  Penelitian diawali dengan pre-test yang dilanjutkan dengan pembelajaran virtual dan diakhiri dengan pemberian post-test dan  angket metakognisi. Selama post-test, diamati aktivitas mahasiswa dalam menyelesaikannya melalui kesadaran, evaluasi, dan regulasi  sedangkan angket metakognisi berupa pertanyaan tentang  komponen metakognisi. Hasil analisis data menunjukan mahasiswa yang melakukan metakognisi, hasil belajarnya meningkat sehingga ada hubungan antara komponen metakognisi dengan kemampuan menyelesaikan masalah. Hubungan tersebut dinyatakan oleh koefisien korelasi rxy = 0,419 dengan persamaan regresi y = 61,02 + 0,287x. Hal ini berarti bahwa setiap variabel independen metakognisi dapat meningkatkan rata-rata variabel dependen pemecahan masalah sebesar 0,287 satuan. Secara statistika  pembelajaran metakognitif cukup efektif dalam pemecahan masalah. Berdasarkan hasil akhir tersebut dapat direkomendasikan bahwa pembelajaran virtual dengan model metakognitif dapat digunakan sebagai cara baru dan menjadi motivasi yang kuat bagi mahasiswa untuk meningkatkan  kemampuan dalam menyelesaikan masalah.

 

Kata kunci: angket metakognisi, efektivitas, homogen, interpretasi, pembelajaran virtual.


Keywords


metacognition questionnaire, effectiveness, homogeneous, interpretation, virtual learning.

Full Text:

PDF

References


Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing (A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives). Addision Wesley Longman.

Anggo, M. (2011). Pelibatan Metakognisi Dalam Pemecahan Masalah Matematika. Edumatica : Jurnal Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.22437/EDUMATICA.V1I01.188

Arkham, H. P. (2014). Tingkat Kemampuan Metakognisi Siswa Berdasarkan Schraw Dan Dennison Pada Mata Pelajaran Matematika [Skripsi, Universitas Islam Negeri Sunan Ampel]. http://digilib.uinsby.ac.id/1252/

Biryukov, P. (2003). Metacognitive Aspects of Solving Combinatorics Problems.

Desmita. (2017). Psikologi Perkembangan Peserta Didik (7th ed.). Remaja Rosdakarya.

Fitri, R. (2017). Metakognitif pada Proses Belajar Anak dalam Kajian Neurosains. JP (Jurnal Pendidikan) : Teori Dan Praktik, 2(1), 56–64. https://doi.org/10.26740/JP.V2N1.P56-64

Hartin, A., Djudin, T., & Nurussaniah, N. (2020). Kemampuan Metakognitif Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Ditinjau Dari Jenis Kelamin Pada Materi Listrik Statis. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (JPFK), 6(1), 39–46. https://doi.org/10.25273/JPFK.V6I1.5472

Karan, E. P., & Irizarry, J. (2014, March 26). Effects of Meta-cognitive Strategies on Problem Solving Ability in Construction Education. 50th ASC Annual International Conference Proceedings.

Purnomo, D. (2017). Karakterisasi Proses Metakognisi Mahasiswa Matematika dalam Menyelesaikan Masalah Matematis [Disertasi, Malang State University]. http://karya-ilmiah.um.ac.id/index.php/disertasi/article/view/56540

Purnomo, D. (2018). Pola dan Perubahan Metakognisi dalam Pemecahan Masalah Matematis (1st ed., Vol. 1). Media Nusa Creative.

Purnomo, D., Nusantara, T., & Rahardjo, S. (2016). The Characterization Of Mathematics Students’ Metacognition Process In Solving Mathematical Problems Department of Mathematics Education IKIP Budi Utomo Malang. Proceeding Of 3 Rd International Conference On Research, Implementation and Education Of Mathematics And Science Yogyakarta, 105–112.

Schneider, W., & Artelt, C. (2010). Metacognition and mathematics education. ZDM 2010 42:2, 42(2), 149–161. https://doi.org/10.1007/S11858-010-0240-2

Sengul, S., & Katranci, Y. (2012). Metacognitive Aspects of Solving Function Problems. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 2178–2182. https://doi.org/10.1016/J.SBSPRO.2012.05.450

Setyaningrum, D. U., Helti, D., & Mampouw, L. (2020). Proses Metakognisi Siswa SMP dalam Pemecahan Masalah Perbandingan Senilai dan Berbalik Nilai. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 275–286. https://doi.org/10.31980/MOSHARAFA.V9I2.663

Sudjana. (2000). Metode Statsitika. PT. Trasito.

Zuhriati, S., Sa’dijah, C., & Sisworo, S. (2021). Aktivitas Metakognitif Siswa Dalam Memecahkan Masalah Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika, 5(2), 26–37. https://doi.org/10.17977/UM076V5I22021P26-37




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v11i4.5842

Refbacks

  • There are currently no refbacks.