THE CONSTRUCTION PROCESS OF NEW CONCEPT BASED ON APOS THEORY: MALE VS FEMALE IN DIRECT PROPORTION

Abdul Haris Rosyidi(1), Kurrotul Hasanah(2*),

(1) Universitas Negeri Surabaya
(2) Universitas Negeri Surabaya
(*) Corresponding Author


Abstract


The concept construction process makes students' mathematical knowledge develop better than before. It’s because the concept construction process involves the relationship of one concept to another. In constructing a mathematical concept, gender is influential in process. This qualitative research aims to describe the process of constructing new concept of male and female students. The subjects were two sixth grade elementary school students (one male, one female). The instruments were test and interview. The data analyzed using APOS theory (Action, Process, Object, Schema). At action stage, they can solve problems related to direct proportion concept. At process stage, they can interpret direct proportion problem into various representations and explain the characteristics. At object stage, they can provide other examples of direct proportion concept and identify a problem including direct proportion concept or not. At schema stage, they can define direct proportion but female student was clearer in defining it than male student. They can also conclude its relationship with some concepts. They can construct new concept well, although there are errors in the process. Female student is better than male student at conveying the results of her thoughts both in writing and verbally in the process of constructing new concept.

Proses konstruksi konsep menjadikan pengetahuan matematika siswa berkembang lebih baik dari sebelumnya. Hal ini karena proses konstruksi konsep melibatkan hubungan antara satu konsep dengan konsep lainnya. Dalam membangun konsep matematika, jenis kelamin berpengaruh dalam prosesnya. Penelitian kualitatif ini bertujuan untuk mendeskripsikan proses konstruksi konsep baru siswa laki-laki dan perempuan. Subjek penelitian adalah dua siswa kelas VI SD (satu laki-laki, satu perempuan). Instrumen yang digunakan adalah tes dan wawancara. Data dianalisis menggunakan teori APOS (Aksi, Proses, Objek, Skema). Pada tahap aksi, mereka dapat memecahkan masalah yang berkaitan dengan konsep perbandingan senilai. Pada tahap proses, mereka dapat menginterpretasikan masalah perbandingan senilai ke dalam berbagai representasi dan menjelaskan karakteristiknya. Pada tahap objek, mereka dapat memberikan contoh lain dari konsep perbandingan senilai dan mengidentifikasi suatu masalah termasuk konsep perbandingan senilai atau bukan. Pada tahap skema, mereka dapat mendefinisikan perbandingan senilai tetapi siswa perempuan lebih jelas dalam mendefinisikannya daripada siswa laki-laki. Mereka juga dapat menyimpulkan hubungannya dengan beberapa konsep. Mereka dapat mengonstruksi konsep baru dengan baik, meskipun ada kesalahan dalam prosesnya. Siswa perempuan lebih baik daripada siswa laki-laki dalam menyampaikan hasil pemikirannya baik secara tertulis maupun lisan dalam proses mengonstruksi konsep baru.


Keywords


APOS theory; concept construction process; direct proportion.

Full Text:

PDF

References


Anam, A., Anam, A. C., Juniati, D., & Wijayanti, P. (2020). Understanding the Quadrilateral Concept of Junior High School Students Based on APOS Theory in Terms of Differences in Cognitive Styles. Advances in Computer Science Research, 95, 102–105. https://doi.org/10.2991/miseic-19.2019.24

Anggraini, D., Kusmayadi, T. A., & Pramudya, I. (2018). Construction of the Mathematical Concept of Pseudo Thinking Students. Journal of Physics: Conference Series, 1022(1), 1–8. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1022/1/012010

Arnawa, I. M., Yerizon, Nita, S., & Putra, R. T. (2019). Development of Students’ Worksheet Based on APOS Theory Approach to Improve Student Achievment in Learning System of Linear Equations. International Journal of Scientific and Technology Research, 8(4), 287–292.

Fatimah, A. T., Amam, A., & Effendi, A. (2017). Konstruksi Pengetahuan Trigonometri Kelas X Melalui Geogebra dan LKPD. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(2), 178. https://doi.org/10.33603/jnpm.v1i2.596

Hamidah, D., Putri, R. I. I., & Somakim, S. (2018). Eksplorasi Pemahaman Siswa pada Materi Perbandingan Senilai Menggunakan Konteks Cerita di SMP. Jurnal Riset Pendidikan dan Inovasi Pembelajaran Matematika (JRPIPM), 1(1), 1-10. https://doi.org/10.26740/jrpipm.v1n1.p1-10

Husamah, Pantiwati, Y., Restian, A., & Sumarsono, P. (2015). Belajar dan pembelajaran. In UMM Press.

Imamuddin, M., Isnaniah, I., Rusdi, R., & Pedinal, P. (2019). Gender Based Perception on Understanding Mathematics Concept by Using PBL. HUMANISMA : Journal of Gender Studies, 3(1), 58-74. https://doi.org/10.30983/humanisme.v3i1.1061

Indrasari, D., Sarjana, K., Arjudin, & Hapipi. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Solving dengan Teori Bruner terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VII Materi Pecahan. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 2(1), 141–151. https://mathjournal.unram.ac.id/index.php/Griya/indexGriya

Inganah, S., Nabila, A. I., & Putri, O. R. U. (2021). Kesalahan Konstruksi Konsep Matematis dalam Proses Representasi Visual Mahasiswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(3), 1776–1786. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i3.3993

Israhayu, N., Syamsuri, & Pamungkas, A. S. (2021). Kontruksi Konsep Barisan Aritmatika dan Geometri bagi Siswa SMA Berdasarkan Teori APOS. WILANGAN: Jurnal Inovasi dan Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 73-87.

Kamid, K., Huda, N., Rohati, R., Sufri, S., Iriani, D., & Anwar, K. (2021). Development of Mathematics Teachings Based on APOS Theory: Construction of Understanding the Concept of Student. Jurnal Ta’dib, 24(1), 81-92. https://doi.org/10.31958/jt.v24i1.2346

Kurniawan, H., Sutawidjaja, A., As’Ari, A. R., Muksar, M., & Setiawan, I. (2018). Construction of the Fractional Concept from the Perspective of APOS Theory. International Conference on Science and Applied Science (ICSAS), 1–9. https://doi.org/10.1063/1.5054550

Listiawati, E., & Juniati, D. (2021). An APOS Analysis of Student’s Understanding of Quadratic Function Graph. Journal of Physics: Conference Series, 1747(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1747/1/012028

Mumu, J., Prahmana, R. C. I., & Tanujaya, B. (2017). Construction and Reconstruction Concept in Mathematics Instruction. Journal of Physics: Conference Series, 943(1), 1–7. https://doi.org/10.1088/1742-6596/943/1/012011

Ni’mah, R., Sunismi, & Fathani, A. H. (2018). Kesalahan Konstruksi Konsep Matematika dan Scaffolding-nya. Edudikara: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 3(2), 162–171.

Permata, L. D., Rahmawati, D., & Fitriana, L. (2018). Pembelajaran Matematika SMP dalam Perspektif Landasan Filsafat Konstruktivisme. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 5(1), 32–43.

Puspitasari, T., Syamsuri, S., & Santosa, C. A. H. F. (2021). Konstruksi Konsep Trigonometri bagi Siswa SMA Berdasarkan Teori APOS. WILANGAN: Jurnal Inovasi dan Riset Pendidikan Matematika, 2(4), 178-195. https://doi.org/10.56704/jirpm.v2i4.12563

Sari, N. M. (2020). Analisis Kesulitan Siswa dalam Mengerjakan Soal Matematika Materi Perbandingan Kelas VII SMP Luhur Baladika. Jurnal Equation: Teori dan Penelitian Pendidikan Matematika, 3(1), 22–33.

Setyawan, D., & Rahman, A. (2013). Eksplorasi Proses Konstruksi Pengetahuan Matematika Berdasarkan Gaya Berpikir. Jurnal Sainsmat, II(2), 140–152.

Syamsuri, S., & Santosa, C. A. (2021). Thinking Structure of Students’ Understanding of Probability Concept in Term of APOS Theory. MaPan : Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 9(1), 119-135. https://doi.org/10.24252/mapan.2021v9n1a8

Tatira, B. (2021). Mathematics Education Students’ Understanding of Binomial Series Expansion Based on the APOS Theory. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 17(12), 1–13. https://doi.org/10.29333/EJMSTE/11287

Ummah, S. K., & Azmi, R. D. (2020). Konstruksi Konsep Matematika Melalui Pembuatan Media Manipulatif Terintegrasi Teknologi. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 43–52.




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v11i4.5706

Refbacks

  • There are currently no refbacks.