REPRESENTATION MATHEMATICS OF JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS IN SOLVING TIMSS PROBLEMS IN TERMS OF GENDER
(1) STKIP Muhammadiyah Manokwari
(2) STKIP Muhammadiyah Manokwari
(3) STKIP Muhammadiyah Manokwari
(4) Universitas Muhammadiyah Malang
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anggoro, B. S. (2016). Analisis Persepsi Siswa SMP terhadap Pembelajaran Matematika Ditinjau dari Perbedaan Gender dan Disposisi Berpikir Kreatif Matematis. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 153–166.
Cahyatia, A. M. D., & Kriswandani. (2017). Lapisan Pemahaman Konsep Matematika Dalam Menyelesaikan Soal TIMSS Bagi Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 3(2), 83–97.
Fennell, F. S., & Rowan, T. (2015). Principles and Standards: Representation An Important Process for Teaching and Learning Mathematics. In Teaching Children Mathematics (pp. 288–292).
Hutagaol, K. (2013). Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, 2(1), 85–99.
Kurniasi, E. R. (2016). Profil Pemahaman Matematis Mahasiswa Pendidikan Matematika Ditinjau Dari Jenis Kelamin. Jurnal Prima, 5(2), 1–7.
Nadia, L. N., Waluyo, B., & Isnarto. (2017). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Ditinjau dari Self Efficacy Peserta Didik melalui Inductive Discovery Learning. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 6(2), 242–250.
Pinanti, R. D. W. I. (2014). Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Perbedaan Jenis Kelamin. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(3), 215–220.
Rasyid, M. A., Budiarto, M. T., & Lukito, A. (2017). Profil Berpikir Reflektif Siswa SMP dalam Pemecahan Masalah Pecahan Ditinjau dari Perbedaan Gender. Kreano, 8(2), 171–181.
Rizta, A., Zulkardi, & Hartono, Y. (2013). Pengembangan Soal Penalaran Model TIMSS Matematika SMP. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 17(2), 230–240.
Sabirin, M. (2014). Representasi Dalam Pembelajaran Matematika. JPM IAIN Antasari, 1(2), 33–44.
Sandie, Usodo, B., & Riyadi. (2013). Proses Berpikir Siswa Tunagrahita Dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Perbedaan Gender. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 2(2), 157–166.
Saputri, R. R., Sugiarti, T., Murtikusuma, R. P., Trapsilasiwi, D., & Yudianto, E. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Materi Fungsi Berdasarkan Kriteria Watson Ditinjau Dari Perbedaan Gender Siswa SMP Kelas VIII. Kadikma, 9(2), 59–68.
Sidauruk, E. E. V., & Ratu, N. (2018). Deskripsi Pemecahan Masalah Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal TIMSS Konten Aljabar. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 5(2), 28–37.
Syahid, M., & Noviartati, K. (2019). Representasi Matematis Siswa Bergaya Kognitif Visualizer- Verbalizer dalam Menyelesaikan Soal Matematika TIMSS. Jurnal Gantang, 4(1), 49–59.
Wang, M., Eccles, J. S., & Kenny, S. (2013). Not Lack of Ability but More Choice: Individual and Gender Differences in Choice of Careers in Science, Technology, Engineering, and Mathematics. Psychological Science, 1–6. https://doi.org/10.1177/0956797612458937
Widayanti, E., & Kolbi, I. A. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Mengerjakan Soal TIMMS Untuk Kategori Penalaran. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 3(1), 76–85.
Witri, G., Putra, Z., & Gustina, N. (2014). Analisis Kemampuan Siswa Sekolah Dasar, Model the Trends For International Mathematics and Science Study (TIMSS) di Pekanbaru. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah, 3(1), 32–39.
Zhe, L. (2012). Survey of Primary Students’ Mathematical Representation Status and Study on the Teaching Model of Mathematical Representation. Journal of Mathematics Education, 5(1), 63–76.
DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v11i4.5641
Refbacks
- There are currently no refbacks.