STUDENTS’ ERRORS IN SOLVING SOLID GEOMETRY PROBLEMS
(1) Universitas Pendidikan Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia
(3) Universitas Pendidikan Indonesia
(*) Corresponding Author
Abstract
Geometry is one branch of mathematics that is important for students to learn because it can develop problem-solving skills. However, there are still errors in solving problems related to geometry, one of which is the topic of a solid geometry. This study aims to conduct a literature review related to student errors in solving problems on the topic of solid geometry. The research method used is Systematic Literature Review (SLR). Data collection techniques were carried out by documenting and reviewing 43 nationally indexed articles obtained from Google Scholar, then grouped into several categories. 17 articles discuss students' errors on the topic of a solid geometry. Based on the results of the study, it was found that there were still errors in solving problems related to the solid geometry made by students, especially conceptual errors. This is due to a lack of understanding of the concept and the selection of an incorrect formula in solving the problem of solid geometry.
Geometri ialah salah satu cabang pelajaran matematika yang penting dipelajari oleh siswa sebab dapat mengembangkan keterampilan pemecahan masalah. Namun, masih terdapat kesalahan dalam menyelesaikan masalah terkait geometri salah satunya topik bangun ruang sisi datar. Penelitian ini bertujuan untuk melakukan kajian literatur terkait kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal pada topik bangun ruang sisi datar. Metode penelitian yang digunakan adalah Systematic Literature Review (SLR). Teknik pengumpulan data dilakukan dengan mendokumentasi dan mereviu artikel terindeks nasional sebanyak 43 artikel yang diperoleh dari Google Scholar, kemudian dikelompokkan kedalam beberapa kategori. Terdapat 17 artikel yang membahas tentang kesalahan siswa pada topik bangun ruang sisi datar. Berdasarkan hasil penelitian, didapatkan bahwa masih terdapat kesalahan dalam menyelesaikan masalah terkait bangun ruang sisi datar yang dilakukan oleh siswa terutama kesalahan konsep. Hal tersebut dikarenakan kurangnya pemahaman konsep serta pemilihan rumus yang tidak tepat dalam menyelesaikan permasalahan bangun ruang sisi datar.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amni, R., & Kartini, K. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Bangun Ruang Sisi Datar Bagian Balok Berdasarkan Teori Newman. Journal for Research in Mathematics Learning, 4(3), 215–224.
Ardianzah, M. A., & Wijayanti, P. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Tahapan Newman pada Materi Bangun Datar Segiempat. MATHEdunesa, 9(1), 40–47.
Atiqoh, K. S. N. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah pada Materi Pokok Bangun Ruang Sisi Datar. ALGORITMA Journal of Mathematics Education (AJME), 1(1), 63–73. https://doi.org/10.15408/ajme.v1i1.11687
Darmawan, I., Kharismawati, A., Hendriana, H., & Purwasih, R. (2018). Analisis Kesalahan Siswa SMP Berdasarkan Newman dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Berpikir Kritis Matematis pada Materi Bangun Ruang Sisi datar. Journal for Research in Mathematics Learning, 1(1), 71–78.
Farida, N. (2015). Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas VIII dalam Menyelesaikan Masalah Soal Cerita Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Universitas Muhammadiyah Metro, 4(2), 42–52. https://doi.org/10.1145/3132847.3132886
Fiqri, C. I. A., Muhsetyo, G., & Qohar, A. (2016). Studi Kasus Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Luas Permukaan dan Volume Bangun Ruang Sisi Datar di SMP. Prosiding Seminar Matematika Dan Pendidikan Matematika, (November), 280–290.
Hidayat, T. (2019). Analisis Kesalahan Konsep dan Kesalahan Prosedur Dalam Menyelesaikan Soal Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Equation, 2(2), 105–115. https://doi.org/10.29300/equation.v2i2.2315
Hutajulu, M., Senjayawati, E., & Minarti, D. (2019). Analisis Kesalahan Siswa SMK Dalam Menyelesaikan Soal Kecakapan Matematis Pada Materi Bangun Ruang. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 365–376. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i3.505
Ifasiroh, S. (2019). Analisis Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Materi Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau dari Kemampuan Spasial. Jurnal Simki, 3(5), 2–7. Retrieved from http://simki.unpkediri.ac.id/detail/14.1.01.05.0128
Isrok’atun, & Rosmala, A. (2018). Model-Model Pembelajaran Matematika. Jakarta: Bumi Aksara.
Istiani, A., & Hidayatulloh. (2017). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika 2017, 129–135. Retrieved from https://proceedings.radenintan.ac.id/index.php/pspm/article/viewFile/30/26
Kurniawati, L. P. (2018). Analisis Kesalahan Matematika Ditinjau dari Kemandirian Belajar Siswa pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Ekuivalen, 31(1), 72–77. https://doi.org/10.37729/ekuivalen.v31i1.4357
Lestari, A. S., Aripin, U., & Hendriana, H. (2018). Identifikasi Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Penalaran Matematik pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar dengan Analisis Kesalahan Newman. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 493–504. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i4.p493-504
Luneta, K. (2015). Understanding Students’ Misconceptions: An analysis of Final Grade 12 Examination Questions in Geometry. Pythagoras, 36(1), 1–11. https://doi.org/10.4102/pythagoras.v36i1.261
Makhubele, Y., Nkhoma, P., & Luneta, K. (2015). Errors Displayed by Learners in the Learning of Grade 11 Geometry. ISTE International Conference on Mathematics, Science and Technology Education, 12, 26–44.
Mazlan, M., Roza, Y., & Maimunah, M. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 5(1), 11–18. https://doi.org/http://dx.doi. org/10.17977/um027v5i12020p011
Nurhasanah, F., Kusumah, Y. S., & Sabandar, J. (2017). Concept of Triangle: Examples of Mathematical Abstraction in Two Different Contexts. International Journal on Emerging Mathematics Education (IJEME), 1(1), 53–70. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.12928/ijeme.v1i1.5782
Pratiwi, R., & Anita, I. W. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(6), 1637–1646. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.1637-1646
Prihatini, D., & Setiawan, W. (2020). Analisis kesalahan siswa smp kelas ix dalam menyelesaikan soal pada materi pokok bangun ruang sisi datar. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(1), 63–69. Retrieved from https://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/mtk/article/view/427
Sudihartinih, E. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Konsep Titik Dan Garis Pada Bidang. Erudio Journal of Educational Innovation, 5(1), 12–18. https://doi.org/10.18551/erudio.5-1.2
Suwito, A. (2017). Analisis Berpikir Secara Geometri dalam Menyelesaikan Masalah Aljabar pada Kelas VIII. Prosiding Seminar Nasional Etnomatematika, 64–69. Yogyakarta.
Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Putra, G. W., & Iswara, B. (2019). Metode Systematic Literature Review untuk Identifikasi Platform dan Metode Pengembangan Sistem Informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems (IJIS), 1(2), 63–77.
Ulifa, S. N., & Effendy, D. (2014). Hasil Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Pada Materi Relasi. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP PGRI Sidoarjo, 2(1), 123–133.
Ulpa, F., Maharani, S. A., Marifah, S., & Ratnaningsih, N. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Kontekstual pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau dari Teori Nolting Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Kontekstual Materi Bangun Ruang Sisi Datar Berdasarkan Tahapan Kastolan . Ha. SQUARE: Journal of Mathematics and Mathematics Education, 3(2), 67–80. https://doi.org/10.21580/square.2021.3.2.8651
Walle, V. de. (2001). Geometric Thinking and Geometric Concepts in Elementary and Middle School Mathematics: Teaching Developmentally, 4th ed. Boston: Allyn and Bacon.
Wulandari, S., Kamid, K., & Haryanto, H. (2021). Analisis Kesalahan Konstruksi Konsep pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Berdasarkan Pemberian Scaffolding. AKSIOMA, 10(4), 2801–2814. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i4.4151
Yan, Bistari, & Hamdani. (2013). Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal Luas Permukaan serta Volume Bangun Ruang Sisi Datar di SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(9), 1–11. https://doi.org/10.26418/jppk.v2i9.3123
Yanuarto, W. N., & Romadona, F. (2021). Analysis of Students’ Mathematical Errors Based on Newman Error Analysis (NEA) in Terms of Learning Style. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 1–10.
Yulianti, F., & Novtiar, C. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Higher Order Thinking Skill (HOTS) Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(6), 1647–1658. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i6.1647-1658
DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v11i3.5193
Refbacks
- There are currently no refbacks.