DEVELOPING BLENDED LEARNING MODEL USING SCHOOLOGY-BASED FLIPPED CLASSROOM ROTATION FOR PRACTICING SELF-REGULATED LEARNING ABILITY
(1) UIN Sunan Ampel Surabaya
(2) UIN Sunan Ampel Surabaya
(3) UIN Sunan Ampel Surabaya
(*) Corresponding Author
Abstract
This research is aimed to develop lesson plan (RPP) with a blended learning model in rotation of flipped classrooms and teaching materials packed into schoology to practice self-regulated learning skills in a valid and practical application. The form of the lesson plan integrates self-regulated learning aspects into learning activities to practice the students’ self-regulated learning skills. The learning material is arranged into two types: interesting reading books in PDF and animated PPT (Ms.PowerPoint) slides. The whole of the materials, discussions, and exercises are included in schoology. The topics discussed in this research are sine and cosine rules. The research applies the 4D (Define, Design, Develop, Disseminate) model of research and development. The subjects of the research are 38 students of X Science 5 of MAN 2 Gresik. The data of the research is collected by field-note and validation sheets, then analyzed with the field-note data analysis techniques, validity, and practicality of the learning media. The result of the research shows that the developed lesson plan is reached the eligibility standard based on the validity and practicality of the learning media. The validity score of the lesson plan is 4,52 on average with the highly valid category, and the validity score of learning materials in schoology is 4,48 with the highly valid category. The experts stated that the lesson plans and teaching materials in schoology that were developed were feasible with an average value of "A" which means that the learning tools developed are practical and can be applied without revision.
Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan RPP model pembelajaran blended learning dengan rotasi flipped classroom dan bahan ajar yang dikemas dalam schoology guna melatih kemampuan self-regulated learning yang valid dan praktis digunakan. RPP disusun dengan mengintegrasikan aspek-aspek self-regulated learning dalam kegiatan pembelajaran agar dapat melatih kemampuan self-regulated learning siswa. Bahan ajar disusun dalam dua bentuk yaitu buku bacaan menarik berupa PDF dan animasi PPT. Seluruh materi pada bahan ajar, diskusi, dan latihan soal dimuat di dalam media schoology. Materi yang digunakan dalam perangkat pembelajaran adalah aturan sinus dan cosinus. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian pengembangan dengan model pengembangan 4D (Define, Design, Develop, Disseminate). Subjek penelitian ini adalah siswa kelas X IPA 5 MAN 2 Gresik berjumlah 38 siswa. Instrumen pengumpulan data pada penelitian ini adalah lembar field note (catatan lapangan) dan lembar validasi. Data penelitian ini kemudian dianalisis menggunakan teknik analisis data field note, kevalidan perangkat pembelajaran, dan kepraktisan perangkat pembelajaran. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa perangkat pembelajaran yang dikembangkan memenuhi standar kelayakan. Hal ini berdasarkan hasil kevalidan dan kepraktisan perangkat pembelajaran yang dikembangkan. Hasil kevalidan RPP diperoleh rata-rata 4,52 dengan kriteria sangat valid, dan hasil kevalidan bahan ajar dalam schoology diperoleh rata-rata 4,48 dengan kriteria sangat valid. Para ahli menyatakan bahwa RPP dan bahan ajar dalam schoology yang dikembangkan layak untuk digunakan dengan rata-rata nilai “A” yang artinya perangkat pembelajaran yang dikembangkan praktis dan dapat digunakan tanpa revisi.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Fajri, N., & Nida, I. (2019). Analisis Kesulitan Siswa Kelas X Sma Negeri 6 Aceh Barat Daya Pada Materi Trigonometri. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 3(2). https://doi.org/10.32505/qalasadi.v3i2.1179
Febriani, H. (2021). Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa melalui Metode Blended Learning berbantuan Google Classroom pada Materi Kesetimbangan Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 5(1). https://doi.org/10.23887/jpk.v5i1.31343
Febriyanti, F., & Imami, A. I. (2021). Analisis Self-Regulated Learning dalam Pembelajaran Matematika Pada Siswa SMP. Jurnal Ilmiah Soulmath : Jurnal Edukasi Pendidikan Matematika, 9(1). https://doi.org/10.25139/smj.v9i1.3300
Hastuti, W. D. (2020). Membangun Motivasi dan Kemandirian Peserta Didik Berkebutuhan Khusus Melalui Flipped Classroom di Masa New Normal Covid-19. Prosiding Webinar Magister Pendidikan Nonformal UNG | 181, September.
Hudaifah, F. (2020). Peran self regulated learning di era pandemi covid-19. Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 6(2).
Kamarni, N., & Rahadian, H. (2021). Blended Learning in Improving Self-Regulated Learning and Student Quality in Islamic Microeconomic Course. Proceedings of the 3rd International Conference on Educational Development and Quality Assurance (ICED-QA 2020), 506. https://doi.org/10.2991/assehr.k.210202.095
Kusaeri, K., & Mulhamah, U. N. (2016). Kemampuan Regulasi Diri Siswa dan Dampaknya Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 1(1). https://doi.org/10.15642/jrpm.2016.1.1.31-42
Nabilah, D. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Dan Media Lingkaran Untuk Melatihkan Keterampilan Verbalisasi Siswa Tunanetra Di Smplb-A Ypab Surabaya. http://digilib.uinsby.ac.id/31422/
Purba, A., Sipahutar, H., & Edi, S. (2019). Comparison of Self-Regulated and Students’ Learning Achievements by Using E-learning Based Schoology and Power Point on Biology Materia. https://doi.org/10.4108/eai.18-10-2018.2287189
Purwitasari, D. I., Astawa, I. W. P., & Sudiarta, I. G. P. (2019). Penerapan Blended Learning Berbantuan Schoology Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas Viii A1 Smp Negeri 6 Singaraja. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika Indonesia, 8(2). https://doi.org/10.23887/jppm.v8i2.2852
Sholekah, N. (2018). Pengembangan Pembelajaran Matematika Model Missouri Mathematic Project Dengan Pendekatan Belajar Dalam Kitab Ta’lim Muta’allim Untuk Meningkatkan Living Value Siswa. http://digilib.uinsby.ac.id/27286/
Sucipto, S. (2017). Peningkatan Self Regulated Learning Mahasiswa Di Era Digital Melalui Pembelajaran Blended Learning. Soulmath, 5(1). https://doi.org/10.25139/sm.v5i1.455
Tsaniyah, S. F., Ayu, H. D., & Pratiwi, H. Y. (2019). Pengaruh Model Blended Learning menggunakan Schoology Terhadap Prestasi Belajar ditinjau Dari Kemandirian Belajar Siswa. RAINSTEK : Jurnal Terapan Sains & Teknologi, 1(1). https://doi.org/10.21067/jtst.v1i1.3236
Wicaksono, D. P., Kusmayadi, T. A., & Usodo, B. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbahasa Inggris Berdasarkan Teori Kecerdasan Majemuk (Multiple Intelligences) Pada Materi Balok Dan Kubus Untuk Kelas Viii Smp. Jurnal Pembelajaran Matematika, 2(5).
Wiryanto, H. (2018). Pengaruh Model Blended Learning Berbasis Moodle Terhadap Kemampuan Self-Regulated Learning Siswa Dalam Belajar Matematika. http://digilib.uinsby.ac.id/28631
Yuliantini, Y. M., Aunurrahman, A., & Darajat, A. (2020). Teaching Reading Comprehension By Using Experience-Text-Relationship Method To Senior High School Students. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 18(2). https://doi.org/10.31571/edukasi.v18i2.1837
DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v11i1.4660
Refbacks
- There are currently no refbacks.