STUDENT’S MATHEMATICAL PROBLEM-SOLVING ABILITY WITH MATHEMATICAL RESILIENCE AND METACOGNITION SKILLS: A QUANTITATIVE ANALYSIS
(1) Universitas Majalengka
(2) Universitas Majalengka
(3) Universitas Majalengka
(4) Universitas Majalengka
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abrar, A. I. P. (2018). Jenis-Jenis Belajar Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 3(1), 51–62. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v3i1.218
Adhimah, O. K., & Ekawati, R. (2020). PERILAKU PEMECAHAN MASALAH SISWA SMK DALAM MENYELESAIAKAN MASALAH KOMBINATORIKA DITINJAU DARI KECEMASAN MATEMATIKA. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 346–352. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i1.211
Aljaberi, N. M., & Gheith, E. (2016). Pre-Service Class Teacher’ Ability in Solving Mathematical Problems and Skills in Solving Daily Problems. Higher Education Studies, 6(3), 32. https://doi.org/10.5539/hes.v6n3p32
Amaliah, U., Robandi, B., & Iriawan, S. B. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(3), 380–389. https://doi.org/10.17509/jpgsd.v4i3.22946
Anisa, W. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Komunikasi Matematik melalui Pembelajaran Pendidikan Matematika Realistik untuk Siswa SMP Negeri di Kabupaten Garut. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika), 1(1), 73–82. http://jurnal.unsil.ac.id/index.php/jp3m/article/view/Wit11/107
Anisah, & Lastuti, S. (2018). Pengembangan Bahan Ajar berbasis HOTS untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa. Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 9(2), 191–197. https://doi.org/10.15294/kreano.v9i2.16341
Arta, I., Japa, I. G. N., & Sudarma, I. K. (2020). Problem Based Learning Berbantuan Icebreaker Berpengaruh Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Mimbar PGSD Undiksha, 8(2), 264–272. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/25435
Bluman, A. (2004). Math Word Problems Demystified: A Self-Teaching Guide. McGraw-Hill Professional.
Eka, O., Ningsih, F., & Pd, M. (2016). Proses Berpikir Mahasiswa Dalam Pemecahan Masalah Aplikasi Integral Ditinjau Dari Kecemasan Belajar Matematika(Math Anxiety). Iqra, 1(2), 191–216. https://journal.iaimnumetrolampung.ac.id/index.php/ji/article/view/73
Elita, G. S., Habibi, M., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Pengaruh Pembelajaran Problem Based Learning dengan Pendekatan Metakognisi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 447–458. http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa
Febriyanti, C., & Irawan, A. (2017). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dengan Pembelajaran Matematika Realistik. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6(1), 31–41. http://ejournal.unkhair.ac.id/index.php/deltapi/article/view/350
Fitri, R. (2014). Penerapan strategi the firing line pada pembelajaran matematika siswa kelas XI IPS SMA Negeri 1 Batipuh. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1).
Gooding, S. (2009). Children’s Difficulties with Mathematical Word Problems. Sara Gooding. Proceedings of the British Society for Research into Learning Mathematics, 29(November), 31–36. bsrlm.org.uk
Gurat, M. G. (2018). Mathematical problem-solving strategies among student teachers. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 11(3), 53–64. https://doi.org/10.7160/eriesj.2018.110302
Henn, H.-W. (2007). Modelling in school-chances and obstacles. The Montana Mathematics Enthusiast, 3, 125–138. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.132.6723&rep=rep1&type=pdf
Hidayat, W., & Ayudia, D. B. (2019). KECEMASAN MATEMATIK DAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA SMA. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 205–214. https://doi.org/10.22236/KALAMATIKA.vol4no2.2019pp205-214
Irfan, M. (2017). Analisis Kesalahan Siswa dalam Pemecahan Masalah Berdasarkan Kecemasan Belajar Matematika. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 8(2), 143–149. https://doi.org/10.15294/kreano.v8i2.8779
Iskandar, S. M. (2014). Pendekatan Keterampilan Metakognitif Dalam Pembelajaran Sains Di Kelas. Erudio Journal of Educational Innovation, 2(2), 13–20. https://doi.org/10.18551/erudio.2-2.3
Jana, P., & Fahmawati, A. A. N. (2020). MODEL DISCOVERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 213. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i1.2157
Johnston-Wilder, S., & Lee, C. (2014). Developing Mathematical Resilience. BERA Annual Conference 2010, 51(06). http://oro.open.ac.uk/24261/2/3C23606C.pdf
Kristianto, D., & Rahayu, T. S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran E-Komik untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Kelas IV. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(19), 939–946. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/553
Kurniawati, A. D. (2014). Pengaruh Kecemasan dan Self Efficacy Siswa terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Materi Segiempat Siswa Kelas Viimts Negeri Ponorogo. MATHEdunesa, 3(2).
Lestari, F., Marta, R., & Indah, V. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Probing Prompting untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Journal on Teacher Education, 2(1), 247–255. https://doi.org/10.31004/jote.v2i1.1225
Liljedahl, P., Santos-Trigo, M., Malaspina, U., & Bruder, R. (2016). Problem Solving in Mathematics Education. https://doi.org/10.1007/978-3-319-40730-2_1
Mahuda, I. (2017). PEMBELAJARAN KOOPERATIF CO-OP CO-OP DENGAN PENDEKATAN OPEN-ENDED UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA SMA. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 10(2). https://doi.org/10.30870/jppm.v10i2.2028
Marlina, R., Nurjahidah, S., Sugandi, A. I., & Setiawan, W. (2018). PENERAPAN PENDEKATAN PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA KELAS VII MTs PADA MATERI PERBANDINGAN DAN SKALA. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(2), 113. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i2.p113-122
Muhammad, G. M., Septian, A., & Sofa, M. I. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Creative Problem Solving untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 315–326. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v7i3.140
Nasution, M. D., Oktaviani, W., Muhammadiyah, U., Utara, S., Muhammadiyah, U., & Utara, S. (2017). Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Smp Pab 9 Klambir V T . P. Jurnal Iqra’ : Kajian Ilmu Pendidikan, 1(2), 46–55. http://jurnal.umsu.ac.id/index.php/jmes/article/view/4390
Nikmah, N., Rahayu, R., & Fajrie, N. (2020). PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN MATH MOBILE LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SISWA KELAS IV. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(2), 44–52. https://doi.org/10.24176/wasis.v1i2.4895
Noviantii, E., Yuanita, P., & Maimunah, M. (2020). Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Journal of Education and Learning Mathematics Research (JELMaR), 1(1), 65–73. https://doi.org/10.37303/jelmar.v1i1.12
Osman, S., Che Yang, C. N. A., Abu, M. S., Ismail, N., Jambari, H., & Kumar, J. A. (2018). Enhancing Students’ Mathematical Problem-Solving Skills through Bar Model Visualisation Technique. International Electronic Journal of Mathematics Education, 13(3), 273–279. https://doi.org/10.12973/iejme/3919
Polya, G. (2004). How to solve it: A new aspect of mathematical method. Princeton university press. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=z_hsbu9kyQQC&oi=fnd&pg=PP2&dq=How+to+Solve+It&ots=oZlKRqpTS8&sig=y2aoI8syqFgLoV1ZOcfK4GDly0I
Posamentier, A. S., & Krulik, S. (2009). Problem solving in mathematics, grades 3-6: powerful strategies to deepen understanding. Corwin Press. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=VeEsk6L9uAkC&oi=fnd&pg=PR1&dq=Problem+Solving+In+Mathematics&ots=z9ck5GBftc&sig=M2nUmvpO8UzhpemEx1tmbYMREes
Psycharis, S., & Kallia, M. (2017). The effects of computer programming on high school students’ reasoning skills and mathematical self-efficacy and problem solving. Instructional Science, 45(5), 583–602. https://doi.org/10.1007/s11251-017-9421-5
Pujiank, S., Jamaluddin, & Hadiprayitno, G. (2016). Kemampuan Metakognisi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Biologi. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(10), 2016–2022. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/7413/3367
Putri, R. S., Suryani, M., & Jufri, L. H. (2019). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 331–340. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i2.471
Qamardhani, N. A., & Surya, E. (2018). Efektifvitas Penggunaan Metode Guided Discovery dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Sinastekmapan, 1, 1242–1249. http://portaluniversitasquality.ac.id:590/sinastekmapan/index.php/sinastekmapan/article/view/215
Rahmiati, R., Musdi, E., & Fauzi, A. (2018). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS DISCOVERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SISWA KELAS VIII SMP. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 267–272. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i2.314
Rott, B. (2020). Teachers’ Behaviors, Epistemological Beliefs, and Their Interplay in Lessons on the Topic of Problem Solving. International Journal of Science and Mathematics Education, 18(5), 903–924. https://doi.org/10.1007/s10763-019-09993-0
Sariningsih, R., & Purwasih, R. (2017). PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS DAN SELF EFFICACY MAHASISWA CALON GURU. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(1), 163. https://doi.org/10.33603/jnpm.v1i1.275
Saygılı, S. (2017). Examining the problem solving skills and the strategies used by high school students in solving non-routine problems. E-International Journal of Educational Research, 8(2), 91–114. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/338828
Schoenfeld, A. H. (2013). Reflections on problem solving theory and practice. The Mathematics Enthusiast, 10(1), 9–34. https://scholarworks.umt.edu/tme/vol10/iss1/3/
Seifi, M., Haghverdi, M., & Azizmohamadi, F. (2012). Recognition of students’ difficulties in solving mathematical word problems from the viewpoint of teachers. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2(3), 2923–2928. https://www.researchgate.net/profile/Majid-Haghverdi/publication/261548865_Recognition_of_Students’_Difficulties_in_Solving_Mathematical_Word_Problems_from_the_Viewpoint_of_Teachers/links/0f31753491034390c1000000/Recognition-of-Students-Difficulties-in-Solving-Mathematical-Word-Problems-from-the-Viewpoint-of-Teachers.pdf
Sejati, K. A. P., & Koeswanti, H. D. (2020). Pengembangan Model Media Pembelajaran Berbasis PC Game Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Materi Bangun Datar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 602–614. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.279
Setiani, A. (2016). Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Problem Based Learning Untuk Mengurangi Kecemasan Matematika Dan Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Mts. Mathline: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(2), 135–148. http://mathline.unwir.ac.id/index.php/Mathline/article/view/25
Sharp, E., & Shih Dennis, M. (2017). Model Drawing Strategy for Fraction Word Problem Solving of Fourth-Grade Students With Learning Disabilities. Remedial and Special Education, 38(3), 181–192. https://doi.org/10.1177/0741932516678823
Sintawati, M., Berliana, L., & Supriyanto, S. (2020). Real Mathematics Education (Rme) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Sekolah Dasar. PeTeKa, 3(1), 26–33. http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/ptk/article/view/1539
Sumartini, T. S. (2018). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 148–158. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v5i2.270
Surya, E., & Putri, F. A. (2017). Improving mathematical problem-solving ability and self-confidence of high school students through contextual learning model. Journal on Mathematics Education, 8(1), 85–94. https://eric.ed.gov/?id=EJ1173627
Tambunan, H. (2019). The Effectiveness of the Problem Solving Strategy and the Scientific Approach to Students’ Mathematical Capabilities in High Order Thinking Skills. International Electronic Journal of Mathematics Education, 14(2). https://doi.org/10.29333/iejme/5715
Taplin, M. (2004). Mathematics through problem solving. Institute of Sathya Sai Education, Hong Kong; Citeseer. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.1084.3952&rep=rep1&type=pdf
Utami, C. T. (2017). Self-Efficacy dan Resiliensi: Sebuah Tinjauan Meta-Analisis. Buletin Psikologi, 25(1), 54–65. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.18419
Utami, R. E., Nugroho, A. A., Dwijayanti, I., & Sukarno, A. (2018). Pengembangan E-Modul Berbasis Etnomatematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(2), 268. https://doi.org/10.33603/jnpm.v2i2.1458
Verschaffel, L., & De Corte, E. (1993). A decade of research on word problem solving in Leuven: Theoretical, methodological, and practical outcomes. Educational Psychology Review, 5(3), 239–256. https://doi.org/10.1007/BF01323046
Wicaksono, B., & Akhdinirwanto, R. W. (2013). Peningkatan Kemampuan Metakognitif Fisika Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada SMK Pancasila 1 Kutoarjo MS ID IS IK. Radiasi : Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 3(2), 182–185. http://jurnal.umpwr.ac.id/index.php/radiasi/article/view/446
Wilson, J. W., Fernandez, M. L., & Hadaway, N. (2011). Mathematical Problem Solving. The University of Georgia. http://jwilson.coe.uga.edu/emt725/PSsyn/Pssyn.html
Yavuz Mumcu, H. (2018). Examining Mathematics Department Students’ Views on the Use of Mathematics in Daily Life. International Online Journal of Education and Teaching, 5(1), 61–80. https://eric.ed.gov/?id=EJ1259266
Young-Loveridge, J. (2010). Two Decades of Mathematics Education Reform in New Zealand: What Impact on the Attitudes of Teacher Education Students?. Mathematics Education Research Group of Australasia. https://eric.ed.gov/?id=ED521017
Yustianingsih, R., Syarifuddin, H., & Yerizon, Y. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Kelas VIII. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(2), 258. https://doi.org/10.33603/jnpm.v1i2.563
DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v10i4.4366
Refbacks
- There are currently no refbacks.