MATHEMATICAL LITERACY SKILLS USING GOOGLE CLASSROOM ON TRIGONOMETRY

Ari Septian(1*), Destysa Maghfirah(2),

(1) Universitas Suryakancana
(2) Universitas Suryakancana
(*) Corresponding Author


Abstract


Abstract

The study aims at examining the improvement of students' mathematical literacy skills at the end of learning program after using Google Classroom (GC), analyzing students' final mathematical literacy skills using GC, and exploring students’ respond in learning of using GC. One-Group Pretest-Posttest used as the design of this study. The population in this study was students of class X of SMA Negeri 1 Karangtengah Cianjur, the sampel was 20 students of X IPA 1. The sampling process is carried out using purposive sampling technique. The instrument used in the form of 3 items of mathematical literacy skill on trigonometric comparison material. The result shows that there is an improve in students' mathematical literacy skills after using GC. The achievement of indicators of students' mathematical literacy skills with GC media as a whole obtained a percentage of 71% which is included in the good criteria, with the highest achievement on the indicators of formulating problems. Students’ response towards learning with GC as a whole earned a percentage of 69.58%, which means most of the students responded positively. Based on this research, it can be concluded that there is an improve in students' mathematical literacy skills after using GC, the achievement of indicators of students' mathematical literacy skills with GC is in good criteria, and students' responses in learning mathematics with GC media are mostly positive.

 

Keywords: Google Classroom, Mathematical Literacy, Trigonometry

 

Abstrak

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengkaji peningkatan kemampuan literasi matematis siswa di akhir pembelajaran setelah menggunakan media Google Classroom (GC), menganalisis kemampuan literasi matematis akhir siswa dengan menggunakan media GC, dan menganalisis bagaimana respons siswa terhadap pembelajaran dengan menggunakan media GC. Desain yang digunakan dalam penelitian ini adalah One-Group Pretest-Posttest Design. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas X SMA Negeri 1 Karangtengah Cianjur, dengan sampel yang berjumlah 20 orang siswa. Proses pengambilan sampelnya dilakukan dengan menggunakan teknik sampling purposive. Instrumen yang digunakan berupa 3 butir soal kemampuan literasi matematis pada materi perbandingan trigonometri. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat peningkatan kemampuan literasi matematis siswa setelah menggunakan media GC. Pencapaian indikator kemampuan literasi matematis siswa dengan media GC secara keseluruhan diperoleh persentase sebesar 71% yang termasuk kedalam kriteria baik, dengan capaian tertinggi pada indikator merumuskan masalah. Respons siswa terhadap pembelajaran dengan media GC secara keseluruhan diperoleh persentase sebesar 69,58% yang artinya sebagian besar siswa merespons positif. Berdasarkan penelitian ini dapat disimpulkan bahwa terdapat peningkatan kemampuan literasi matematis siswa setelah menggunakan media GC, dan pencapaian indikator kemampuan literasi matematis siswa dengan media GC berada pada kriteria baik, serta respons siswa terhadap pembelajaran matematika dengan media GC sebagian besar positif.

Kata kunci: Google Classroom, Literasi Matematis, Trigonometri

 


Keywords


google classroom; mathematical literacy; trigonometry

Full Text:

PDF

References


Abidah, A., Hidaayatullaah, H. N., Simamora, R. M., Fehabutar, D., & Mutakinati, L. (2020). The Impact of Covid-19 to Indonesian Education and Its Relation to the Philosophy of “Merdeka Belajar.” Studies in Philosophy of Science and Education, 1(1), 38–49. https://doi.org/10.46627/sipose.v1i1.9

Anwar, N. T. (2018). Peran Kemampuan Literasi Matematis pada Pembelajaran Abad 21. Jurnal Prisma, 1, 364–370.

Aziza, M. (2021). Online Learning during Covid-19: What is the Most Effective Platform for Teaching and Learning Mathematics? Edumatika : Jurnal Riset Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.32939/ejrpm.v4i1.754

Fatwa, V. C., Septian, A., & Inayah, S. (2019). Kemampuan Literasi Matematis Siswa melalui Model Pembelajaran Problem Based Instruction. Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 389–398.

Fazzilah, E., Effendi, K. N. S., & Marlina, R. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pisa Konten Uncertainty dan Data. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 1034–1043. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.306

Hidayat, M. L., Prasetiyo, W. H., & Wantoro, J. (2019). Pre-service student teachers’ perception of using google classroom in a blended course. Humanities and Social Sciences Reviews. https://doi.org/10.18510/hssr.2019.7242

Idris, I., & Kristina Silalahi, D. (2016). Penerapan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) untuk Meningkatkan Kemampuan Penyelesaian Soal Cerita pada Kelas VII A SMP UTY. Jurnal EduMatSains.

Iftakhar, S. (2016). Google classroom: what works and how? Journal of Education and Social Sciences, 3, 12–18.

Khoirudin, A., Dwi Styawati, R., & Nursyahida, F. (2017). Profil Kemampuan Literasi Matematika Siswa Berkemampuan Matematis Rendah Dalam Menyelesaikan Soal Berbentuk Pisa. Aksioma, 8(2), 33. https://doi.org/10.26877/aks.v8i2.1839

Masjaya, & Wardono. (2018). Pentingnya Kemampuan Literasi Matematika untuk Menumbuhkan Kemampuan Koneksi Matematika dalam Meningatkan SDM. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 568–574.

Nabilah, F., & Wardono, W. (2021). Kemampuan Literasi Matematis dengan Higher Order Thinking pada Pembelajaran CIRC Bernuansa SPUR Berbantuan Google Classroom. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional, 4, 200–207.

NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. In School Science and Mathematics (Vol. 47). Retrieved from www.nctm.org

Priyatno, D. (2012). Cara kilat belajar analisis data dengan SPSS 20. In Yogyakarta: Andi Offset.

Rahmawati, N. I. (2018). Pemanfaatan ICT dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika. PRISMA, 1, 381–387.

Sari, I. N. (2019). Pengaruh Penggunaan Google Classroom Terhadap Efektifitas Pembelajaran Mahasiswa Universitas Islam Indonesia. 1–120.

Sari, R. H. N. (2015). Literasi Matematika: Apa, Mengapa dan Bagaimana? MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA UNY 2015, 713–720. Yogyakarta.

Septian, A., Komala, E., & Komara, K. A. (2019). Pembelajaran dengan Model Creative Problem Solving (CPS) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Jurnal Prisma Universitas Suryakancana.

Septian, A., Ramadhanty, C. L., Darhim, D., & Prabawanto, S. (2021). Mathematical Problem Solving Ability and Student Interest in Learning using Google Classroom. Prosiding International Conference on Education of Suryakancana, 1(1), 155–161.

Shaharanee, I. N. M., Jamil, J. M., & Rodzi, S. S. M. (2016). The Application of Google Classroom as a Tool for Teaching and Learning. Journal of Telecommunication, Electronic and Computer Engineering, 8(10), 8–11.

Suanse, K., & Yuenyong, C. (2021). Development of the analytic geometry flipped classroom teaching model through Google Classroom. Journal of Physics: Conference Series. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1835/1/012077

Sudarman, Sartika, Sugiharta, I., & Farida. (2021). Pengaruh E-Learning Berbantuan Google Classroom Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. 05(03), 2133–2140.

Sugiarto, A. (2020). Peningkatan Literasi Bahasa Indonesia Tentang Menulis Melalui Pembelajaran Brainstorming.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan

Kuantitaif, Kualitatif, Dan R&D. https://doi.org/10.1007/s13398-014-0173-7.2

Suryawan, I. P. P., & Permana, D. (2020). Media Pembelajaran Online Berbasis Geogebra sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika. Prisma, 9(1), 108. https://doi.org/10.35194/jp.v9i1.929

Utaminingsih, R., & Subanji, S. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Peserta Didik Pada Materi Program Linear Dalam Pembelajaran Daring. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(1), 28–37. https://doi.org/10.24176/anargya.v4i1.5656

Wulandari, Hariadi, M. H., Jumadi, Wilujeng, I., & Kuswanto, H. (2019). Improving Mathematical Representation Ability of Student’s Senior High School by Inquiry Training Model with Google Classroom. Journal of Physics: Conference Series, 1233(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1233/1/012043




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v10i4.4263

Refbacks

  • There are currently no refbacks.