KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SISWA MELALUI STRATEGI MENEBAK DENGAN CERDAS DAN MENGUJINYA
(1) 
(2) Universitas Sriwijaya
(3) Universitas Sriwijaya
(*) Corresponding Author
Abstract
This study aims to describe the problem-solving abilities of students after taught intelligent guessing and testing strategy. This study is descriptive research. This study was conducted on students of X MIPA 4 SMA Negeri 1 Pangkalpinang. For further discussion, there were two subjects from student who was in very good category and sufficient category were chosen using purposive sampling technique. The data collected through test, then analyzed according to the four stages of Polya. The result of this study show that student in very good category was able to do four stages of Polya correctly and able to apply the intelligent guessing and testing strategy to solve the problem. Meanwhile, student in sufficient category only able to understanding the problem correctly and still there was something wrong in applying the intelligent guessing and testing strategy.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Akbar, P., Hamid, A., Bernard, M., & Sugandi, A. I. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Disposisi Matematik Siswa Kelas XI SMA Putra Juang dalam Materi Peluang. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 144–153.
Ariani, S., Hartono, Y., & Hiltrimartin, C. (2017). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa pada Pembelajaran Matematika Menggunakan Strategi Abduktif-Deduktif di SMA Negeri 1 Indralaya Utara. Jurnal Elemen, 3(1), 25–34.
Astuti, N. H., Rusilowati, A., Subali, B., & Marwoto, P. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Model Polya Materi Getaran, Gelombang, dan Bunyi Siswa SMP. UPEJ: Unnes Physics Education Journal, 9(1), 1–8.
Asy’ari, M. F., Siswono, T. Y. E., & Lukito, A. (2020). Kompetensi Strategis Siswa dalam Menyelesaikan Persoalan Program Linear Ditinjau dari Kecemasan Matematika. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 98–109.
Ayuningrum, S. M., & Setiawan, R. (2018). Analisis Penggunaan Strategi Menerka lalu Menguji Kembali dan Melihat dari Sudut Pandang Lain dalam Matematika Non Rutin untuk Penyelesaian Mencari Nilai x pada suatu Persamaan. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika (JPPM) Solusi, 2(1), 63–78.
Azmi, M. P. (2017). Penerapan Pendekatan Concrete-Representational-Abstract (CRA) Berbasis Intuisi untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa SMP. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(1), 68–80.
Budhi, W. S., & Kartasasmita, B. G. (2015). Berpikir Matematis Matematika untuk Semua. Erlangga.
Damayanti, N. W. (2017). Praktik Pemberian Scaffolding oleh Mahasiswa Pendidikan Matematika pada Mata Kuliah Strategi Belajar Mengajar (SBM) Matematika. LIKHITAPRAJNA. Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Likhitaprajna, 18(1), 85–95.
Dini, M., Nuraeni, & Anita, I. . (2018). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMK Menggunakan Pendekatan Kontekstual pada Materi SPLTV. Indomath: Indonesia Mathematics Education, 1(1), 49–54.
Hartono, Y. (Ed.). (2014). Matematika: Strategi Pemecahan Masalah. Graha Ilmu.
Isharyadi, R. (2018). Pengaruh Penerapan Pendekatan Kontekstual Terhadap Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. AKSIOMA Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(1), 48–55.
Kartika, M., & Hiltrimartin, C. (2019). Penerapan Model Eliciting Activities (MEAs) dalam Pembelajaran Matematika Materi Relasi dan Fungsi. Jurnal Gantang, 4(2), 161–168.
Mutia, Rochmad, & Isnarto. (2021). Pentingkah Sebuah Intuisi dalam Pembelajaran Matematika? PRISMA: Prosiding Seminar Nasional Matematika, 4, 369–374.
NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. National Council of Teachers of Mathematics (NCTM).
Netriwati. (2016). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Berdasarkan Teori Polya Ditinjau dari Pengetahuan Awal Mahasiswa IAIN Raden Intan Lampung. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 181–190.
Novitasari, & Wilujeng, H. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Negeri 10 Tangerang. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 137–147.
Polya. (1973). How to Solve it: A New Aspect of Mathematical Method (2nd ed.). Princeton University Press.
Posamentier, A. S., & Krulik, S. (1998). Problem-Solving Strategies for Efficient and Elegant Solutions: A Resource for the Mathematics Teacher. Corwin Press Inc.
Putra, H. D., Thahiram, N. F., Ganiati, M., & Nuryana, D. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi Bangun Ruang. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 6(2), 82–90.
Riffyanti, L., & Setiawan, R. (2017). Analisis Strategi Langkah Mundur dan Bernalar Logis dalam Menentukan Bilangan dan Nilainya. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(1), 115–127.
Sanjaya, A., Johar, R., Ikhsan, M., & Khairi, L. (2018). Students’ Thinking Process in Solving Mathematical Problems based on the Levels of Mathematical Ability. Journal of Physics: Conference Series, 1088, 012116.
Saputri, J. R., & Mampouw, H. L. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah dalam Menyelesaikan Soal Materi Pecahan oleh Siswa SMP ditinjau dari Tahapan Polya. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 146–154.
Sari, P. P. (2016). Analisis Kasus Rendahnya Prestasi Belajar Matematika Siswa pada Materi Irisan Kerucut dan Solusi Pemecahannya di Kelas XI IA 2 SMA IT Nur Hidayah. Konferensi Nasional Penelitian Matematika dan Pembelajarannya (KNPMP I), 449–458.
Sukmana, A. (2011). Profil Berpikir Intuitif Matematik. In Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat Universitas Katolik Parahyangan.
Susilawati, E., Syaf, A. H., & Susilawati, W. (2017). Pendekatan Eksplorasi Berbasis Intuisi pada Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Analisa, 3(2), 138–147.
Tanti, Rahim, U., & Samparadja, H. (2020). Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII SMP Negeri 14 Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 8(2), 169–182.
Wahyudi, & Anugraheni, I. (2017). Strategi Pemecahan Masalah Matematika. Satya Wacana University Press.
Zulfitri, H., Aisyah, N., & Indaryanti. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Setelah Pembelajaran dengan Pendekatan MEAs pada Materi Sistem Persamaan Linier Tiga Variabel. Jurnal Gantang, 4(1), 7–13.
DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v10i3.3851
Refbacks
- There are currently no refbacks.