PENGARUH PENGGUNAAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD BERBANTUAN WINGEOM TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH GEOMETRI SISWA SMA

Ikhsanudin Ikhsanudin(1*),

(1) 
(*) Corresponding Author


Abstract


This research is a quasi-experimental with pre-test and post-test non-equivalent group design. The population in this research is all of the students on class X in SMA Negeri 1 Marga Tiga and the sampling technique is total sampling. Data are collected by documentation and test. Data are analyzed with descriptive statistics to compare the mean scores of N-Gain  obtained by each student.  The results of the analysis shows that (1) the student’s geometry problem solving ability with cooperative learning STAD is higher than the conventional learning, (2) the student’s geometry problem solving ability with wingeom software in cooperative learning STAD is higher than the conventional learning, (3) the student’s geometry problem solving ability with wingeom software in cooperative learning STAD is higher than without using wingeom software. This research shows that the cooperative learning STAD by using the wingeom software has a significant effect on the high school students’ geometry problem-solving ability. The finding of this research shows that the students are still having difficulties in solving the problems, especially when the students have to look back whether the finishing is right or not.

Full Text:

PDF

References


Afgani D, Jarnawi. (2011). Analisis Kurikulum Matematika. Jakarta: Universitas Terbuka

Balitbang, Kemdikbud. (2011). Survei Internasional PISA. Diambil 02 Oktober

dari situs World Wide Web http://litbang.kemdikbud.go.id/ index.php/survei-internasional-pisa

Balitbang, Kemdikbud. (2012). Laporan Hasil Ujian Nasional. Diambil 02

Januari 2013 dari situs World Wide Web http://118.98.234.22/ sekretariat/hasilun/

Badger, M., Sangwin, C. & Hawkes, T.(2012). Teaching Problem-Solving in Undergraduate Mathematics. University of Birmingham

Depdiknas. (2006). Peraturan Menteri Nomor 22 tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta

Depdiknas. (2006). Peraturan Menteri Nomor 23 tahun 2006 tentang Standar Kompetensi Lulusan untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah . Jakarta

Irhamna, Mega dan Sutrisni (2012). Cooperative Learning dengan Model STAD pada

Pembelajaran Matematika Kelas VIII SMP Negeri 2 Delitua. Diambil 12 September 2012 dari situs World Wide Web http://lemlit.um.ac.id/wp-content/uploads/2009/07/94.pdf

Polya, G. (1973). How to Solve It. New Jersey: Princeton University Press

Putra, H. (2011). Pembelajaran Geometri Dengan Pendekatan Savi Berbantuan Wingeom

Untuk Meningkatkan Kemampuan Analogi Dan Generalisasi Matematis Siswa SMP. Universitas Pendidikan Indonesia: Tesis Tidak diterbitkan

Rahman, B. (2012). Pembelajaran Matematika dengan wingeom untuk Meningkatkan

Kemampuan Spasial dan Penalaran Matematis Siswa. Universitas Pendidikan Indonesia: Tesis Tidak diterbitkan

Ruseffendi, H.(2010). Perkembangan Pendidikan Matematika.Jakarta: Universitas Terbuka

Setiawan. (2008). Strategi Pembelajaran Matematika SMA. Yogyakarta:

P4TK Matematika

Setyabudhi, W.(2003). Langkah Awal Menuju Ke Olimpiade Matematika. Jakarta: Ricardo

Shadiq, F. (2008). Psikologi Pembelajaran Matematika di SMA. Yogyakarta: P4TK

Matematika

Sutawijaya, A., Afgani D, J.(2011). Pembelajaran Matematika. Jakarta: Universitas Terbuka

Purnomo, J. (2012). Membuat File Pembelajaran Dinamis dengan Wingeom. Diambil 7

September 2012, dari situs World Wide Web http://p4tkmatematika.org/file/ ARTIKEL/Artikel%20Teknologi/Pembelajaran%20dengan%20WINGEOM.pdf

Widyantini, T. (2008). Penerapan Pendekatan Kooperatif STAD dalam Pembelajaran

Matematika di SMP. Yogyakarta: P4TK Matematika

Wikipedia. (2012). Student Team Achievement Division. Diambil 02 Oktober 2012, dari

situs World Wide Web http://en.wikipedia.org/wiki/Student_ Team_ Achievement_Division




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v3i1.380

Refbacks

  • There are currently no refbacks.