THE ANALYSIS OF STUDENTS’ CREATIVE THINKING SKILLS IN SOLVING OPEN ENDED QUESTIONS IN TERMS OF GENDER
(1) Universitas Sebelas Maret
(2) Universitas Sebelas Maret
(3) Universitas Sebelas Maret
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aizikovitsh-Udi, E. (2014). The Extent of Mathematical Creativity and Aesthetics in Solving Problems among Students Attending the Mathematically talented Youth Program. Creative Education, 5, 228 – 241.
Anggoro, B. S. (2015). Pengembangan Modul Matematika Dengan Strategi Problem Solving untuk Mengukur Tingkat Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 121–129.
Anggoro, B. S. (2016). Analisis Persepsi Siswa SMP terhadap Pembelajaran Matematika ditinjau dari Perbedaan Gender dan Disposisi Berpikir Kreatif Matematis. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 153–166.
Argarini, D. F., Budiyono, & Sujadi, I. (2014). Karakteristik Berpikir Kreatif Siswa Kelas VII SMP N 1 Kragan Dalam Memecahkan Dan Mengajukan Masalah Matematika Materi Perbandingan Ditinjau Dari Gaya Kognitif. JMME, IV(2), 1–12.
Ayu, L. S., Moharom, M. I., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMK Dalam Menyelesaikan Soal Open Ended. MAJU : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(1), 8–17.
Budiyono. (2017). Pengantar Metodologi Penelitian Pendidikan. Surakarta: UNS Press.
C-Brandt, H. M., Ia, L. ıa S., & Tullney, M. (2016). The Effect of Gender in the Publication Patterns in Mathematics. Plos One, 1–24.
Choridah, D. T. (2013). Peran pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan kemampuan komunikasi dan berpikir kreatif serta disposisi matematis siswa SMA. Jurnal Ilmiah Program Studi Matrmatika STKIP Siliwangi Bandung, 2(2), 194–202.
Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Educational Research (Vol. 4). https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Dewi1, N. R., Arini, F. Y., Suhito, S., Mulyono, M., & Masrukan. (2019). Gender perspective in mathematical thinking ability. Journal of Physics: Conference Series, 1–5. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1321/2/022094
Diandita, E. R., Johar, R., & Abidin, T. F. (2017). Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Metakognitif Siswa SMP Pada Materi Lingkaran Berdasarkan Gender. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 79–97.
Fitriani, Y., Jalmo, T., & Yolida, B. (2015). Hubungan Antara Gender Dengan Kemampuan Memecahkan Masalah. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 3(5), 1–11.
Irvani, F. A. (2017). Profil Berpikir Kreatif Siswa Laki-laki dan Perempuan Kelas VIII-C SMP Nuris Jember dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pokok Bahasan Segiempat. Skripsi Universitas Jember.
Kurniasari, I., Dwijanto, & Soedjoko, E. (2014). Keefektifan Model Pembelajaran MMP Dengan Langkah Pemecahan Masalah Polya Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Unnes Journal of Mathematics Education, 3(2), 1–6.
Kusumaningsih, W., Saputra, H. A., & Aini, A. N. (2019). Cognitive style and gender differences in a conceptual understanding of mathematics students. Journal of Physics: Conference Series, 1–6. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1280/4/042017
Lindberg, S. M., Hyde, J. S., Petersen, J. L., & Linn, M. C. (2010). New Trends in Gender and Mathematics Performance: A Meta- Analysis. NIH Public Access, 136(6), 1123–1135. https://doi.org/10.1037/a0021276.New
Maria Ulpa. (2014). Gender Dalam Pembelajaran Matematika. YIN YANG., 9(2), 264–272.
Maskur, R., Syazali, M., & Utami, L. F. (2019). Islamic-Nuanced Calculus Module with Open-Ended Approach in Real Number System Material. Journal of Physics: Conference Series, 1155(1), 12081. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1155/1/012081
Niederle, M., & Vesterlund, L. (2010). Explaining the Gender Gap in Math Test Scores : The Role of Competition. Journal OF Economic Perspectives, 24(2), 129–144.
Noer, S. H. (2011). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Dan Pembelajaran Matematika Berbasis Masalah Open-Ended. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 1–8.
Noviyana, H. (2017). Pengaruh Model Project Based Learning Terhadap kemampuan Berfikir Kreatif Matematika Siswa. Jurnal E-DuMath, 3(2), 110–117.
Rahayuningsih, S., & Feriyanto. (2018). Analisis Proses Berpikir Mahasiswa dalam Memecahkan Masalah Grup Ditinjau dari Gender. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(12), 1672–1681.
Rahman, R. (2010). Pengaruh Pembelajaran Geogebra Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif dan Self-Concept Siswa. Tesis Pada SPS UPI. Tidak Dipublikasikan.
Sagala, R., Umam, R., Thahir, A., Saregar, A., & Wardani, I. (2019). The Effectiveness of STEM-Based on GenderDifferences: The Impact of PhysicsConcept Understanding. European Journal of Educational Research, 8(3), 753–763. https://doi.org/http://doi.org/10.12973/eu-jer.8.3.753
Saputra, P. R. (2016). Pembelajaran Geometri Berbantuan Geogebra dan Cabri Ditinjau dari Prestasi Belajar , Berpikir Kreatif dan Self-Efficacy. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 59–68.
Silver, E. A. (1997). Fostering Creativity through Instruction Rich in Mathematical Problem Solving and Thinking in Problem Posing. Electronic Edition, 29(3).
Simanjuntak, E., Hia, Y., & Manurung, N. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Dalam Pemecahan Masalah Ditinjau Dari Gender. School Education Journal, 9(3), 213–220.
Siswati, B. H., Susilo, H., & Mahanal, S. (2016). Pengaruh Gender Terhadap Keterampilan Metakognitif dan Pemahaman Konsep Peserta Didik IPA dan Biologi di Malang. In Pros. Semnas Pend. IPA Pascasarjana UM (pp. 748–755).
Subarinah. (2013). Profil Berpikir Kreatif Siswa dalam Memecahkan Masalah Tipe Investigasi Matematik Ditinjau dari Perbedaan Gender. In Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika UNY (pp. 541–548). Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.
Sukayasa. (2014). Karakteristik Penalaran Siswa Smp Dalam Memecahkan Masalah Geometri Ditinjau Dari Perbedaan Gender. AKSIOMA : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 81–90.
Susilowati, J. P. A. (2016). Profil Penalaran Siswa Smp Dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Perbedaan Gender. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 1(2), 132–148.
Tao, H.-L., & Michalopoulos, C. (2020). Gender Equality And The Gender Gap In Mathematics. J. Biosoc. Sci., 50(3), 227–243. https://doi.org/10.1017/S0021932017000141
UNESCO. (2013). UNESCO’s Gender Mainstreaming Implementation Framework.
Utami, C., & Anitra, R. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Berdasarkan Gender pada Pembelajaran Realistic Mathematics Education Berbantuan Alat Peraga PANDU. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(3), 475–489.
Widiani, T., Rifat, M., & Ijuddin, R. (2016). Penerapan Pendekatan Saintifik Dan Pengaruhnya Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(1), 1–14.
Winata, R., & Friantini, R. N. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Ditinjau Dari Minat Belajar Dan Gender. Journal of Mathematics Education, 6(1), 1–18.
DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v10i2.3660
Refbacks
- There are currently no refbacks.