PROFIL KESALAHAN PEMECAHAN MASALAH KESEBANGUNAN DITINJAU DARI KEPERCAYAAN DIRI DAN KECEMASAN MATEMATIKA

Haniftia Haqqiendini Prabowo(1*), RIYADI RIYADI(2), SRI SUBANTI(3),

(1) UNIVERSITAS SEBELAS MARET
(2) UNIVERSITAS SEBELAS MARET
(3) UNIVERSITAS SEBELAS MARET
(*) Corresponding Author


Abstract


The aims from this research are to describe the mistake of solving kesebangunan problems in terms of the self confidence and mathematics anxiety of junior high school students. This type of this research is qualitative descriptive. The main data of  this research are test results, self-confidence questionnaires results, mathematics anxiety questionnaires results and interviews results. The subject  of this research are the students who have low, medium and high self-confidence with low, medium and high mathematics anxiety. The student will be given a test to find out the mistakes. Interviews were conducted to students who made the most mistakes. The results of this research indicated that students who have low, medium or high self-confidence with low, medium or high math anxiety make a mistake of concept at the stage of formulating strategies to solve problems. The mistake of strategy that many students made were removing unit data in the arithmetic operation process at the stage of implementing the planned strategy. The other mistakes made were a mistake of strategy in the stage of carry out the planned strategy and a mistake of counting operations in the stage of re-examination occurred in each group.

Keywords


Kecemasan Matematika; Kepercayaan Diri; Kesalahan; Pemecahan Masalahan

References


Anugraheni, I. (2019). PENGARUH PEMBELAJARAN PROBLEM SOLVING MODEL POLYA TERHADAP KEMAMPUAN MEMECAHKAN MASALAH MATEMATIKA MAHASISWA. Pendidikan, 04(01), 1–6.

Aristiani, R. (2016). Meningkatkan Percaya Diri Siswa melalui Layanan Informasi Berbantuan Audiovisual. Konseling Gusjigang, 2(2), 182–189.

Budiyono. (2017). Pengantar Metodologi Penelitian Pendidikan.

Disai, W. I., Dariyo, A., & Basaria, D. (2014). HUBUNGAN ANTARA KECEMASAN MATEMATIKA DAN SELF-EFFICACY DENGAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA SMA X KOTA PALANGKA RAYA. Muara Ilmu Sosial, Humaniora Dan Seni, 1(2), 556–568.

Ekawati, A. (2015). Pengaruh kecemasan terhadap hasil belajar matematika siswa kelas vii smpn 13 banjarmasin 1. Pendidikan Matematika, 1(3), 164–169.

Fenti, Sudia, M., & Kadir. (2020). Pengaruh Motivasi Belajar dan Tingkat Kepercayaan Diri terhadap Hasil Belajar Matematika. Amal Pendidikan, 1(1), 31–41.

Irfan, M. (2017). Analisis Kesalahan Siswa dalam Pemecahan Masalah Berdasarkan Kecemasan Belajar Matematika. 8(2), 143–149.

Komara, I. B. (2016). Hubungan antara Kepercayaan Diri dengan Prestasi Belajar dan Perencanaan Karir Siswa. Psikopedagogia, 5(1), 33–42.

Lutfiyah, L., Rukmigarsari, E., & Fathani, A. H. (2019). PENGARUH KECEMASAN MATEMATIKA DAN KEPERCAYAAN DIRI TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA PADA MATERI ARITMETIKA SOSIAL SMP NEGERI 14 MALANG. Pendidikan Dan Profesi Pendidik, 14(6), 49–53.

Mukeriyanto, Mastur, Z., & Mulyono. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Kancing Gemerincing Berbasis Budaya Jawa. 2, 171–177.

Ningsi, G. P. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika Menurut Langkah-Langkah Pemecahan Masalah. 44–51.

Purnama, S., & Mertika. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Ditinjau dari Self Confidence. Of Educational Review and Research, 1(2), 59–63.

Saputra, P. R. (2014). KECEMASAN MATEMATIKA DAN CARA MENGURANGINYA ( MATHEMATIC ANXIETY AND HOW TO REDUCE IT ). Pythagoras, 3(2), 75–84.

Sukendra, I. K. (2018). Hubungan Antara Tingkat Kecemasan dan Kemampuan Berpikir Logis Terhadap Hasil Belajar Matematika. Emasains, VII(1), 91–98.

Sumartini, T. S. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. 5.

Ulya, H. (2016). Profil Kemmpuan Pemecahan Masalah Siswa Bermotivasi Belajar Tinggi Berdasarkan Ideal Problem Solving. 2(1), 90–96.

Yuwono, T., Supanggih, M., & Ferdiani, R. D. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Prosedur Polya. 1(November), 137–144. https://doi.org/10.21274/jtm.2018.1.2.137-144




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v10i2.3644

Refbacks

  • There are currently no refbacks.