DEFRAGMENTATION THINKING STRUCTURE TO OVERCOME ERRORS IN ADDRESSING MATHEMATICAL PROBLEM

Siti Puri Andriani(1*), Triyanto Triyanto(2), Farida Nurhasanah(3),

(1) Universitas Sebelas Maret
(2) Universitas Sebelas Maret
(3) Universitas Sebelas Maret
(*) Corresponding Author


Abstract


This research is intended to describe students' procedural errors in solving problems derivative of algebraic functions and efforts to overcome these errors by using the defragmentation process. Error analysis is carried out based on the procedural error theory based on Elbrink which includes the following aspects of errors: 1) Mis-identification; 2) Mis-generalization; 3) Repair Theory; and 4) Overspecialization. The subjects in this study are students of class XII MIPA Islamic State Senior High School (MAN) 3 Tulungagung taken from snowball random sampling. In taking the subject, the researchers select one of the students who make procedural errors by considering the completeness of the students when solving the given problems based on the problem-solving phase according to Polya. Based on the results of this study, it is found that the procedural errors made by the students are repair theory errors and overspecialization.  The defragmenting process to correct these errors is intended to provide dis-equilibration and scaffolding. The results after the defragmenting process are the students can correct their mistakes and the structure of their thinking.

Keywords: Defragmenting structure thinking; derivative algebraic functions; problem solving; procedural errors.

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan kesalahan prosedural siswa dalam menyelesaikan masalah turunan fungsi aljabar dan upaya untuk mengatasi kesalahan tersebut dengan menggunakan proses defragmenting. Analisis kesalahan dilakukan berdasarkan konsep teori kesalahan prosedural menurut Elbrink yang mencakup aspek kesalahan sebagai berikut: Mis-identificstion; 2) Mis-generalization; 3) Repair Theory; dan 4) Overspecialization. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas XII MIPA MAN 3 Tulungagung yang diambil secara snowball  random sampling. Dalam pengambilan subjek dipilih salah satu siswa yang melakukan kesalahan prosedural dengan mempertimbangkan kelengkapan siswa ketika menyelesaikan masalah yang diberikan berdasarkan tahap pemecahan masalah menurut Polya. Dari hasil penelitian ini ditemukan bahwa kesalahan prosedural yang dilakukan siswa ialah kesalahan repair theory dan overspecialization. Proses defragmenting yang dilakukan untuk memperbaiki kesalahan tersebut ialah dengan memberikan dissequillibrasi dan scaffolding. Hasil yang diperoleh setelah proses defragmenting dilakukan ialah siswa mampu memperbaiki kesalahannya dan struktur berpikirnya.

Kata kunci: Defragmenting struktur berpikir, kesalahan prosedural, pemecahan masalah, turunan fungsi aljabar.


Keywords


Defragmenting Structure Thinking; Derivative Algebraic Functions; Problem Solving; Procedural Errors

References


Agustina, R. (2014). Proses Berpikir Siswa SMA dalam Penyelesaian Masalah Aplikasi Turunan Fungsi Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Tipologi Hippocrates-Galenus. Tesis tidak diterbitkan. Surakarta: Universitas Sebelas Maret.

Amir, M.F. (2015). Analisis Kesalahan Mahasiswa PGSD Universitas Muhammadiyah Sidoarjo dalam Menyelesaikan Soal Pertidaksamaan Linear. Jurnal Edukasi, 2 (1), 131-145.

Apriliyanto, B. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Pemecahan Masalah Turunan Fungsi Aljabar. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 3(2), 117-125. https://doi.org/10.32585/jkp.v3i2.300

Bahrudin, M. A., Indrawatiningsih, N., & Nazihah, Z. (2019). Defragmenting Struktur Berpikir Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Masalah Bangun Datar. IndoMath: Indonesia Mathematics Education, 2(2), 127-140. https://doi.org/10.30738/indomath.v2i2.4701

Efendi, J. F., & Pratama, R. A. (2020). Defragmenting Proses Berpikir Pseudo Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(3), 651-661. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i3.2956

Elbrink, M. (2011). Analyzing and Addressing Common Mathematical Errors in Secondary Education. Undergraduate Mathematics Exchange, 05(1), 1-61.

Kumalasari, F. (2016). Defragmenting Struktur Berpikir Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Pertidaksamaan Eksponen. TesisTidak Terbitkan. Malang: Universitas Negeri Malang.

Kumalasari, F., Nusantara, T., & Sa’dijah, C. (2016). Defragmenting Struktur Berpikir Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Pertidaksamaan Eksponen. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian dan Pengembangan, 1(2), 246-255. https://doi.org/10.17977/jp.v1i2.6129

Naisunis, Y. P., Taneo, P. N. L., & Daniel, F. (2018). Analisis Kesalahan Mahasiswa dalam Pemecahan Masalah pada Mata Kuliah Persamaaan Diferensial. Edumatica, 08(2), 107-119.

National Council of Teachers of Mathematics (Ed.). (2000). Principles and standards for school mathematics. National Council of Teachers of Mathematics.

Septian, A. D., & Chandra, T. D. (2018). Defragmentasi Struktur Berpikir Siswa Impulsif dalam Menyelesaikan Soal Cerita. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian dan Pengembangan, 3(8), 994-1011.

Subanji. (2015). Teori Kesalahan Konstruksi Konsep dan Pemecahan Masalah. Malang: UM Press

Subanji. (2016). Teori Defragmentasi Struktur Berpikir dalam Mengonstruksi Konsep dan Pemecahan Masalah Matematika. Malang: UM Press

Wibawa, K. A., & Chandra, T. D. (2013). Defragmenting Berpikir Pseudo Siswa Dalam Memecahkan Masalah Limit Fungsi. Prosiding 2 Seminar Nasional Exchange of Experiences Teacher Quality Improvement Program (TEQIP), 721-740. https://www.researchgate.net/publication/28558120621.

Wibawa, K. A. (2016). Defragmenting Struktur Berpikir Pseudo dalam Memecahkan Masalah Matematika. Yogyakarta: Deepublish.

Wibawa, K. A., Nusantara, T., Subanji, S., & Parta, I. N. (2017). Fragmentation of Thinking Structure’s Students to Solving the Problem of Application Definite Integral in Area. International Education Studies, 10(5), 48-60. https://doi.org/10.5539/ies.v10n5p48

Wibawa, K. A., Nusantara, T., Subanji, S., & Parta, I. N. (2018). Defragmentasi Pengaktifan Skema Mahasiswa Untuk Memperbaiki Terjadinya Berpikir Pseudo Dalam Memecahkan Masalah Matematis. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 93-106. https://doi.org/10.31000/prima.v2i2.755




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v10i1.3441

Refbacks

  • There are currently no refbacks.