MATHEMATICAL CONCEPT UNDERSTANDING ABILITY AND SELF-REGULATED LEARNING: THE EFFECT OF QUICK ON THE DRAW STRATEGY
(1) Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
(2) 
(3) Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
(4) Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
(*) Corresponding Author
Abstract
The mathematical concept understanding ability and self-regulated learning in mathematics need to be mastered by students to support them in the learning process and solving various mathematical problems. This research aimed to determine the effect of the Quick on the Draw strategy on students' mathematical concepts understanding and self-regulated learning. The sample of this research consisted of fifty-six students, specifically twenty-nine students in the experimental class and twenty-seven students in the control class. Furthermore, this research employed the quasi-experimental with a factorial research design. The research data that had been collected through tests and questionnaires were tested for their normality and homogeneity. The research hypothesis was tested using the Multivariate Analysis of Variance (MANOVA). Based on the results of research and data analysis, it can be concluded that there was an effect of the Quick on the Draw strategy on students' mathematical concept understanding ability and self-regulated learning.
Keywords: Mathematical concept understanding; self-regulated learning; quick on the draw strategy.
Abstrak
Kemampuan pemahaman konsep matematis dan self-regulated learning dalam pembelajaran matematika merupakan suatu kemampuan yang perlu dikuasai oleh setiap peserta didik guna menunjang peserta didik dalam proses belajar dan menyelesaikan berbagai permasalahan matematika. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penerapan strategi pembelajaran Quick on the Draw terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis dan self-regulated learning peserta didik. Penelitian ini menggunakan sampel sebanyak 56 siswa (kelas eksperimen n = 29 dan kelas kontrol n = 27) dengan jenis penelitian Quasy Eksperimental Design dengan rancangan penelitian faktorial . Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini berupa angket dan tes. Teknik analisis data yang digunakan yaitu uji Normalitas dan uji Homogenitas. Pengujian hipotesis dalam penelitian ini menggunakan Uji Multivariate Analysis of Variance (MANOVA). Berdasarkan hasil penelitian dan perhitungan uji Manova, diperoleh kesimpulan bahwa terdapat pengaruh penerapan strategi pembelajaran Quick on the Draw terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis peserta didik. Terdapat pengaruh penerapan strategi pembelajaran Quick on the Draw terhadap self-regulated learning peserta didik. Terdapat pengaruh penerapan strategi pembelajaran Quick on the Draw terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis dan self-regulated learning peserta didik.
Kata Kunci: Pemahaman konsep matematis; self-regulated learning; strategi quick on the draw.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aini, S. D., & Irawati, S. (2019). Strategi Pembelajaran Quick on the Draw untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Mahasiswa Pada Materi Interpolasi. Numerical: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(1), 19–30.
Alten, D. C. D. Van, Phielix, C., Janssen, J., & Kester, L. (2020). Self-Regulated Learning Support In Flipped Learning Videos Enhances Learning Outcomes. Computers & Education, 158, 104000. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104000
Damayanti, R. R., Zulkarnain, I., & Sari, A. (2020). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Menggunakan Model Quick on the Draw. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 54–61. https://doi.org/10.20527/edumat.v8i1.8352
Diana, P., Marethi, I., & Pamungkas, A. S. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa: Ditinjau dari Kategori Kecemasan Matematik. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 4(1), 24. https://doi.org/10.35706/sjme.v4i1.2033
Hodiyanto, H., & Firdaus, M. (2020). the Self Regulated Learning, Habit of Mind, and Creativity As High Order Thinking Skills Predictors. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(1), 21. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i1.2589
Hudaifah, F. (2020). Peran Self-Regulated Learning Di Era Pandemi Covid-19. Biormatika, 6(2), 76–84.
Huriyanti, L., & Rosiyanti, H. (2017). Perbedaan motivasi belajar matematika siswa setelah menggunakan strategi pembelajaran quick on the draw. Fibonacci, 3(1), 65–76.
Inayatusufi, C., Hakim, L. El, & Sari, P. (2020). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis melalui Model Kooperatif Tipe Scramble dengan Pendekatan Kontekstual Pada Materi Segiempat dan Segitiga di Kelas VII. Jurnal Riset Pendidikan Matematika Jakarta, 2(1), 28–37.
Jansen, R. S., Leeuwen, A. Van, Janssen, J., & Jak, S. (2019). Self-Regulated Learning Partially Mediates the Effect of Self-Regulated Learning Interventions On Achievement in Higher Education: A Meta-Analysis. Educational Research Review, 28, 100292. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.100292
León, J., Núñez, J. L., & Liew, J. (2014). Self-determination and STEM education: Effects of autonomy, motivation, and self-regulated learning on high school math achievement. Learning and Individual Differences, 43, 156–163. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2015.08.017
Mulyati, S., & Setiawan, I. (2019). Pengembangan Pembelajaran Ekonomi Pendekatan Konstruktivistik-Kontekstual Dengan Perspektif. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 16(1), 39–47.
Ntjalama, K. M., & Murdiyanto, T. (2020). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Ditinjau dari Multiple Intelligences Siswa. Jurnal Riset Pendidikan Matematika Jakarta, 2(2), 13–20.
Prameswari, L. A., & Anistyasari, Y. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Bergerak Terhadap Self-Regulated Learning Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sistem Komputer. Jurnal IT-Edu, 3(2), 44–51.
Romadon, S., & Mahmudi, A. (2019). Penerapan Pendekatan Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(1), 58–64. https://doi.org/10.24127/ajpm.v8i1.1684
Sagala, R., Umam, R., Thahir, A., Saregar, A., & Wardani, I. (2019). The Effectiveness of Stem-Based on Gender Differences: The Impact of Physics Concept Understanding. European Journal of Educational Research, 8(3), 753–761. https://doi.org/10.12973/eu-jer.8.3.753
Santoso, S. (2019). Mahir Statistik Parametrik. Jakarta: Elex Media Komputindo.
Saputra, W. N. E., Da Costa, A., & Alhadi, S. (2018). Creative Solution Focused Counseling Models (CSFCM): Strategi Kreatif untuk Mengembangkan Self-regulated Learning Siswa. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 3(4), 162–170. https://doi.org/10.17977/um001v3i42018p162
Subekhi, A. I., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kemampuan Matematika Dasar Ditinjau Dari Self-Regulated Learning: Studi Kasus Pada Mahasiswa S1 Farmasi Universitas Mathla’ul Anwar Pandeglang Banten. JES-MAT, 6(1), 55–64.
Sukaesih, E. S., Indiati, I., & Purwosetiyono, F. X. D. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa dalam Memecahkan Masalah Kontekstual Ditinjau dari Komunikasi Matematis Siswa. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(4), 310–320.
Sundary, P., Jatmiko, A., & Widyastuti, R. (2020). Metaphorical Thinking Approach With Google Classroom: Its Effect Towards Students’ Understanding Of Mathematical Concept Skills. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 3(1), 37–47.
Utami, S. S. A., Ramdani, H. C., & Khusaini. (2020). Pengaruh Gender, Status Bekerja, Dan Self-Regulated Learning Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa. Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi, 1(1), 18–24.
Winata, R., & Friantini, R. N. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Ditinjau Dari Minat Belajar Dan Gender. AlphaMath, 6(1), 1–13.
DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v10i1.3173
Refbacks
- There are currently no refbacks.