EFEKTIFITAS PENGGUNAAN MODUL MATEMATIKA DASAR PADA MATERI BILANGAN TERHADAP HASIL BELAJAR

Rahma Ramadhani, Abdiyah Amudi

Abstract


This study aims to determine the effectiveness of the use of basic mathematic modules based on contextual at the chapter of numbers. The research object were 30 students who took basic mathematics courses. The research method used is a quantitative method and use One Group Pretest-Posttest Design. Tests performed are n-gain, normality test, homogeneity test and T-test (Paired Sample T-Test). The results showed that the effectiveness of using the n-gain calculation module was 0.61 categorized as moderate. The normality test with Kolmogorov-Sminorv showed significant 0.200 (pretest), 0.092 (posttest), 0.200 (gain), and 0.200 (n-gain) which showed normal distribution. Homogeneity test with Lavene test showed the average significance of 0.98 > 0.05 (homogeneous). The average grade before and after the use of the module increased from 61.13 to 85.13 with the Paired Sample T-Test obtained a significance level of 0.00, <0.05 (effective). The result show that the provision of contextual basic mathematics modules of chapter of number  effectively improves student learning outcomes with the category of "moderate" improvement.


Keywords


basic mathematic; effectiveness;learning outcomes; module; number

References


Ali, R., Ghazi, S.R., Khan, M.S., Hussain, S., Faitma.,Z.T. (2010). Develope and Effectiveness of Modular Teaching in Biology at Secondary Level. University of Science & Technology, Bannu, (NWFP) Pakistan. Asian Social Science, 6(9), 49-54. Doi: 10.5539/ass.v6n9p49

Ardiansyah, S., Ertikanto, C., Rosidin, U.. (2019). Pengaruh Penggunaan Modul Pembelajaran Kontekstual Berbasis Multiple Representations Pada Materi Fluida Statis Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(2), 265-278. Doi:10.24127/jpf.v7i2.1489

Badawi, A. I. & Qaddafi, M. (2015). Efektivitas Penggunaan Modul Berbasis Lingkungan Terhadap Hasil Belajar pesert didik Kelas VII SMP Negeri 28 Bulukumba. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(2),110-116. Doi:10.24252/jpf.v3i2.3716

Gunawan, A. S., & Widayat, W. (2014). Efektivitas Penggunaan Modul Interaktif Terhadap Hasil Belajar Kompetensi Kelistrikan Power Window Siswa Kelas XI TKR. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 14(2), 13-16

diakses dari https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/JPTM/article/view/5465

Ismulyati, S., Khaldun, I.,&Munzir, S. (2015). Pengembangan Modul dengan Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Koloid. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 3(1), 230-238. Diakses dari http://jurnal.unsyiah.ac.id/jpsi

Lubis, M. S, Syahrul, & Juita, N. (2015). Pengembangan Modul Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbantuan Peta Pikiran Pada Materi Menulis Makalah Siswa Kelas XI SMA/ MA. Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pembelajaran, 2(1), 16-28. Diakses dari http://ejournal.unp.ac.id/index.php/bsp/article/view/5026

Melisa. (2015). Pengembangan Modul Berbasis Penemuan Terimbing yang Valid Pada Perkuliahan Kalkulus Peubah Banyak I. Lemma,1 (1), 21-27. DOI: 10.22202/jl.2015.v1i2.533

Meltzer D. E. 2002. The Relationship Between Mathemathics Prepara- tion and Conceptual Learning Gains in Physics: A possible Hidden Variable in Diagnostic Pretest Score. American Journal Physics. Vol. 70.1259-1268. DOI: 10.1119/1.1514215

Pahriah, & Hendrawani, (2018). Efektifitas Penggunaan Modul Multipel Representasi Berbasis Inkuiri Pada Materi Laju Reaksi Terhadap Pemahaman Konsep Calon Guru Kimia. Prosiding Seminar Nasional di Lembaga Penelitian dan Pendidikan (LPP) Mandala. September 29. 371-374.

DOI: http://dx.doi.org/10.1234/.v0i0.435

Prastowo, A. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Jakarta: Kencana Prenamedia grup.

Pratama, G. W., Ashadi, A. Indriyanti, N.Y. (2017). Efektivitas Penggunaan Modul Pembelajaran Kimia Berbasis Problem-Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Koloid SMA Kelas XI. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sains(SNPS) di Universitas Negeri Surakarta.150-156. Diakses dari https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/snps/article/view/11406

Pratiwi, R. I., Nyeneng, I. D. P., & Wahyudi, I. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Kontekstual Berbasis Multiple Representations Pada Materi Fluida Statis. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(3), 69-79. Diakses dari http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JPF/article/view/12850

Sari, R. N. (2018). Analisis Kesalahan Mahasiswa Teknik Elektro dalam Menyelesaikan Soal Matematika I. Jurnal Absis, 1(1), 28-34. DOI: https://doi.org/10.30606/absis.v1i1.9

Sugiyono, (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfa Beta.

Sungkono, dkk. (2009). Pengembangan Bahan Ajar. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Suryaningsih.(2010).Pengembangan Media Cetak Modul sebagai Media Pembelajaran Mandiri. Jakarta: Salemba Empat.

Wahayuningrum, Tutut. (2019). Efektifitas Penggunaan Modul Terhadap Peningkatan Nilai Akhir Siswa Pada Pelajaran Bahasa Inggris. DBB, 14(1), 1-9. https://www.unisbank.ac.id/ojs/index.php/fbib1/article/view/6710

Vaino K, Jack, H. & Miia, R. (2012). Stimulating students’ intrinsic motivation for learning chemistry through the use of context-based learning modules. Chemistry Education Research and Practice, 13(4), 410– 419. https://doi.org/10.1039/c2rp20045g

Yerimadesi, Putra, A., Ririanti. (2017). Efektivitas Penggunaan Modul Larutan Penyangga Berbasis Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI MIA SMAN 7 PADANG. Jurnal Eksata Pendidikan (JEP), 1(1), 1–7. https://doi.org/10.24036/jep/vol1-iss1/29




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v9i1.2443

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by: