MUSEUM TIMAH INDONESIA PANGKALPINANG SEBAGAI ALTERNATIF PEMBELAJARAN MATERI SUDUT

Fitri Apriani(1*), Putri Cahyani Agustine(2),

(1) STKIP Muhammadiyah Bangka Belitung
(2) STKIP Muhammadiyah Bangka Belitung
(*) Corresponding Author


Abstract


This aims of this study are to know the role of Museum Timah Indonesia Pangkalpinang context as alternative  to understanding angles. This studi was using design research using Hypothetical Learning Trajectory (HLT) where research is conducted in three stages, namely initial design, teaching experiment (the pilot experiment) and retrospective analysis.this research was conducted at SD Negeri 29 Pangkalpinang. The data were collected through several things, namely by pre test and post test, video recording, collecting student work, interviews, and field notes. The results indicated that with the context of Museum Timah Indonesia Pangkalpinang, students could understand angle measurement. Students are more interested and motivated in completing angular measurements so that learning is more meaningful. PMRI can be used as an approach to learning angular measurements in elementary schools.


Keywords


Angle; Design Research; Museum Timah Indonesia; PMRI

References


Apriani, F. (2018). Kesalahan Mahasiswa Calon Guru SD dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Matematika. Journal of Mathematics Science and Education, 1(1), 102-117.

Apriani, F., Zulkardi, & Darmawijoyo. (2017). Pendekatan PMRI Membantu Siswa Berpikir Kritis pada Materi Sistem Persamaan Linear di Kelas X. Seminar Nasional dan Workshop Matematika dan Pendidikan Matematika "Menjawab Tantangan Abad 21 Melalui 4C’s dengan PMR” STKIP PGRI Sumatera Barat, 111-122. Padang: STKIP PGRI Sumatera Barat Press.

Binangun, H., & Hakim, A. R. (2016). Pengaruh penggunaan alat peraga jam sudut terhadap hasil belajar matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 1(2), 204-214.

BNSP. (2016). Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah. Diambil 30 Juni 2019 dari BNSP indonesia: http://bsnp-indonesia.org.

Bustang, B., Zulkardi, Z., Darmawijoyo, D., Dolk, M. L. A. M., & van Eerde, H. A. A. (2013). Developing a local instruction theory for learning the concept of angle through visual field activities and spatial representations. International Education Studies, 6(8), 58-70.

Feriana, O., & Putri, R. I. I. (2016). Desain Pembelajaran Volume Kubus dan Balok Menggunakan Filling dan Packing di Kelas V. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 46(2), 149-163.

Gravemeijer, K. & Van Eerde, D. (2009). Design Research as a Means for Building a Knowledge Base for Teacher and Teaching in Mathematics Education. The Elementary School Journal, 109(5), 510-524.

Marion, M., Zulkardi, Z., & Somakim, S. (2015). Desain pembelajaran pola bilangan menggunakan model jaring laba-laba di SMP. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 45(1), 44-61.

Nugraheni, E. A., & Sugiman, S. (2013). Pengaruh pendekatan PMRI terhadap aktivitas dan pemahaman konsep matematika siswa SMP. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 101-108.

Nur’aeni, E., & Muharram, R. (2016). Desain Didaktis Konsep Mengukur Sudut di Kelas V Sekolah Dasar. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika UNY, 209-216. Yogyakarta: UNY.

Pitaloka, Y. D., Susilo, B. E., & Mulyono, M. (2012). Keefektifan Model Pembelajaran Matematika Realistik Indonesia terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. Unnes Journal of Mathematics Education, 1(2).

Putri, R. I. (2011). Professional Development of Mathematics Primary School Teacher in Indonesia Using Lesson Study and Realistic Mathematics Education Approach. Lymasol, Cyprus: Proceeding of International Congress for school Effectiveness and Improvement (ICSEI).

Saptono, B., Wahyudi, W., & Indarini, E. (2018). Penerapan Motode Pembelajaran Problem Posing untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Pengukuran Sudut dengan Busur Derajat Siswa Kelas 4 SDN Barukan 02. Kalam Cendekia PGSD Kebumen, 6(4.1), 30-36.

Sari, P. (2017). Pemahaman konsep matematika siswa pada materi besar sudut melalui pendekatan PMRI. Jurnal Gantang, 2(1), 41-50.

Sari, P., Putri, R. I., & Kesumawati, N. (2015). Desain Pembelajaran Materi Pengukuran Sudut dengan Pendekatan PMRI untuk Kelas VI. Jurnal Numeracy, 33-42.

Soedjadi, R. (2014). Inti Dasar–Dasar Pendidikan Matematika Realistik Indonesia. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 1-10.

Suhendri, H. (2015). Pengaruh metode pembelajaran problem solving terhadap hasil belajar matematika ditinjau dari kemandirian belajar. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2).

Suryana, M. F. (2016). Optimalisasi Penguasaan Materi Garis dan Sudut Melalui Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah di SMP. Manajemen Pendidikan, 10(1), 141-153.

Tjiptiany, E. N., As’ari, A. R., & Muksar, M. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Inkuiri untuk Membantu Siswa SMA Kelas X dalam Memahami Materi Peluang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(10), 1938-1942.

Ulya, Zulkardi, Z., & Ilma, R. (2010). Desain Bahan Ajar Penjumlahan Pecahan Berbasispendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 23 Indralaya. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 86-96.

Widyawati, W., & Putri, R. I. I. (2016). Desain Pembelajaran Sudut Menggunakan Konteks Rumah Limas di Kelas VII. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 2(2), 437-448.

Widyastuti, N. S., & Pujiastuti, P. (2014). Pengaruh pendidikan matematika realistik indonesia (PMRI) terhadap pemahaman konsep dan berpikir logis siswa. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 183-193.

Wijayanti, I. L., & Budiyono. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Jam Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Pengukuran Sudut Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 861-870.

Yusnita, E. (2011). Pembelajaran Kontekstual berlatar pondok pesantren pada materi garis dan sudut di kelas VII MTS. In Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika UNY.

Zulkardi, & Putri, R. I. (2010). Pengembangan Blog Support untuk Membantu Siswa dan Guru Matematika Indonesia Belajar Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI). Jurnal Inovasi Perekayasa Pendidikan , 1-2.




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v8i3.2276

Refbacks

  • There are currently no refbacks.