PENDEKATAN TEORI BELAJAR ANDRAGOGI TERHADAP KEMAMPUAN MENYELESAIKAN SOAL MATEMATIKA DITINJAU DARI GENDER
(1) UIN RADEN INTAN LAMPUNG
(2) UIN RADEN INTAN LAMPUNG
(3) UIN RADEN INTAN LAMPUNG
(*) Corresponding Author
Abstract
The purpose of this study was to see the effect of the andragogical learning theory approach on students' ability to solve mathematical questions in terms of student gender. This type of research is a quantitative study with an experimental method. The population of this study was all class X of SMA N 14 Bandar Lampung Academic Year 2018/2019. The sampling technique in this study used cluster random sampling. The analysis technique used in this study is a two-way variance analysis with cells not equal to a significant level of 5%. Based on the results of two-way variance analysis with unequal cells, it was found that: (1) there was an influence of andragogical learning theory approach on students 'ability to solve mathematical questions, (2) there was a gender influence on students' ability to solve math problems, (3) there was no interaction between andragogical learning theory approach with gender on students' ability to solve math problems
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Afandi, A. (2016). Profil Penalaran Deduktif Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Masalah Geometri Berdasarkan Perbedaan Gender. APOTEMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 2(1), 8–21.
Amin, M. (2016). Pengaruh Mind Map dan Gaya Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 1(1), 85–92.
Anggoro, B. S. (2016). Analisis Persepsi Siswa SMP terhadap Pembelajaran Matematika ditinjau dari Perbedaan Gender dan Disposisi Berpikir Kreatif Matematis. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 153–166.
Farida, N. (2015). Analisis kesalahan siswa SMP kelas VIII dalam menyelesaikan masalah soal cerita matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 4(2).
Irawan, A., & Febriyanti, C. (2016). Efektifitas Mathmagic dalam Peningkatan Hasil Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1).
Lasmiyati, L., & Harta, I. (2014). Pengembangan Modul Pembelajaran untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Minat SMP. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 161–174.
Mujib, M. (2015). Membangun kreativitas siswa dengan teori schoenfeld pada pembelajaran matematika melalui lesson study. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 30–42.
MZ, Z. A. (2013). Perspektif gender dalam pembelajaran matematika. Marwah: Jurnal Perempuan, Agama Dan Jender, 12(1), 15–31.
Novalia, M. S., & Syazali, M. (2014). Olah Data Penelitian Pendidikan. Bandar Lampung: Anugrah Utama Rahaja.
Novianti, D. E. (2017). Profil Pemecahan Masalah Matematika Dalam Menyelesaikan Permasalahan Pemrograman Linear Ditinjau Dari Kemampuan Komunikasi Matematis Mahasiswa. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 6(1), 53–59.
Oktavianti, S., Farida, F., & Putra, F. G. (2018). Implementasi Model Osborn Dengan Teknik Mnemonic Melalui Teori Konstruktivisme Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. MaPan: Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 6(1), 94–103.
Raharjo, T. J., & Suminar, T. (2016). Penerapan Pedagogi dan Andragogi pada Pembelajaran Pendidikan Kesetaraan Kelompok Belajar Paket A, B, dan C di Kota Semarang. Edukasi, 1(1).
Rahman, A., & safitri Elshap, D. (2018). Implementasi Kekuatan Motivasi Belajar Dalam Pendekatan Andragogi. Empowerment, 5(2), 1–12.
Rizta, A., & Antari, L. (2018). Pengembangan Tes Kemampuan Komunikasi Matematis Pada Materi Sistem Persamaan Linear Untuk Mahasiswa Calon Guru Matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(2), 291. https://doi.org/10.24127/ajpm.v7i2.1525
Widyastuti, R. (2015). Proses berpikir siswa dalam menyelesaikan masalah matematika berdasarkan teori Polya ditinjau dari adversity quotient tipe climber. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 183–194.
Wijayanti, D. (2018). Analisis Soal Pemecahan Masalah pada Buku Sekolah Elektronik Pelajaran Matematika SD/MI. Majalah Ilmiah Sultan Agung, 49(123), 27–39.
DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v8i1.1739
Refbacks
- There are currently no refbacks.