PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA TRIGO FUN BERBASIS GAME EDUKASI MENGGUNAKAN ADOBE ANIMATE PADA MATERI TRIGONOMETRI
(1) 
(2) Universitas Kristen Satya Wacana
(*) Corresponding Author
Abstract
This study aims to develop a mathematics education game on Trigonometry material. The type of this research is research and development (R & D) using the ADDIE development model. The steps consist of: (1) Analysis, (2) Design, (3) Development, (4) Implementation, (5) Evaluation. Media validation is carried out by material experts and media experts. Material validity reached 78% in the good category and media validity reached 96.43% in the very good category. Media trials were conducted at SMK Negeri 2 Salatiga class XI TEI A on 35 students and produced a practical index of 98% in the very good category. The results of media implementation showed that after using the media, experiencing an increase in learning outcomes of 1.1814 was included in the high increase category. Based on the results of the study it can be concluded that the media mathematics education game is valid, practical, and effective to use.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Afifudin. (2013). Pengembangan Apikasi Mobile Learning Pada Smartphone Berbasis Android. Skripsi: Yogyakarta
Fuqoha, A. A. N. (2015). Pengembangan Game RPG (Role Play Game) Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Guided Inquiry Untuk Siswa Smp Kelas VII. Thesis: Yogyakarta.
Hanafi, M. I, Budiman, A., & Nugroho A. A. (2015). Game Edukasi Tebak Gambar Bahas Jawa Menggunakan Adobe Flash CS6 Berbasis Android. Jurnal Sisfotek Global. Vol.5, No. 2, Hal 50-53.
Hardianto, T. A. (2018). Pengembangan Game Edukasi Bangun Datar Segi Empat Dengan Software RPG Maker Bagi Siswa Kelas VII SMP. Skripsi: Salatiga.
Kementerian Komunikasi dan Informatika Republik Indonesia. (2015). Indonesia Raksasa Teknologi Digital Asia. https://www.kominfo.go.id/content/detail/6095/indonesia-raksasa-teknologi-digital-asia/0/sorotan media. diakses 2 Februari 2018.
Khotimah, K., Ipung, Y., & Rahardjo, S. (2016). Penerapan Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Trigonometri Pada Siswa Kelas X. Jurnal Pendidikan Teori, Penelitian dan Pengembangan. Vol. 1, No. 11, Hal 2158-2162.
Kustandi, C. (2013). Media Pembelajaran Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.
Marendra, R., Hasyim, N., & Taufik, M. (2016). Perancangan Game Edukasi Berbasis Matematika Untuk Meningkatkan Minat Belajar Anak Sekolah Dasar. Repositori UDiNus. Vol. 2, No. 2, Hal 1-11.
Rusman. (2012). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer. Bandung: Alfabeta.
Sultoni, A. (2018). Pembelajaran Trigonometri Materi Menentukan Tinggi Suatu Benda Berbantuan Klinometer Fleksibel. Prosiding Seminar Nasional Matematika. Vol. 2, No. 1, Hal 860-869.
Utomo. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Pada Materi Persamaan Kuadrat Menggunakan Adobe Flash CS6. Skripsi tidak diterbitkan: UKSW. Salatiga.
Wahyuni, N. (2016). Penggunaan Metode Drill Dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional. Vol. 2, No. 1, Hal 399-406.
Winarto, A. C. W. E. (2018). Pengembangan Mobile Learning Matematika Sebagai Suplemen Belajar SMA Kelas XI Pada Materi Irisan Kerucut. Jurnal Pendidikan Matematika. Vol. 2, No. 1. Hal 32-44.
Yustin, J. A., Sujaini, H., & Irwansyah, M. A. (2016). Rancang Bangun Aplikasi Game Edukasi Pembelajaran Matematika Menggunakan Construct 2. Jurnal Sistem Dan Teknologi Informasi (Justin). Vol. 1, No 1, Hal 1-5.
DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v7i3.1586
Refbacks
- There are currently no refbacks.