PENGEMBANGAN TES KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS PADA MATERI SISTEM PERSAMAAN LINEAR UNTUK MAHASISWA CALON GURU MATEMATIKA

Amrina Rizta(1*), Luvi Antari(2),

(1) Universitas Muhammadiyah Palembang
(2) Universitas Muhammadiyah Palembang
(*) Corresponding Author


Abstract


This study aims to develop instrument for measuring mathematical communication skills of student prospective mathematics teacher. Development of this instrument used ADDIE model that has five steps: analyze, design, develop, implement, and evaluate, but in this study only done until the develop step. This instrumen test consists of five items essay test. Validation of this test performed twice that is content validation and empirical validation. The result content validity and emperical validation is all of item valid. After that, to know the reliability, the differentiating power, and the difficulty of item in the instrument conducted trials. The result show that valid items have reliabity coefficient Alpha Cronbach is 0,708, the diffrentiating power of item is enough and the difficulty of item in middle categorized. This result shows that the instrument of mathematical communication test that has been developed valid and reliable. So, the instrument can be used as an instrument of data collection research.

Keywords


Development; Mathematical Communication Skills; Student; Test.

References


Arikunto, S. (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Branch, R. M. (2009). Instructional Design: The ADDIE Approach. New York: Springer New York.

Ismarwan., B. H., & Hamdani. (2014). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dalam Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel di Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, Vol. 3, No. 2, Hal 1-10

Nayazik, A., & Arie, W. (2017). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis Mahasiswa Melalui Model Ideal Problem Solving dalam Aspek Gramatika dan Sosiolinguistik. Jurnal Didaktik Matematika. Vol. 4 No. 2, Hal. 107-114

Pradana, S. D. S., Parno, P., & Handayanto, S. K. (2017). Pengembangan Tes Kemampuan Berpikir Kritis pada Materi Optik Geometri untuk Mahasiswa Fisika. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan. Vol. 21, No. 1, Hal 51-64

Qohar, A. (2011). Pengembangan Instrumen Komunikasi Matematis Untuk Siswa SMP. http://eprints.uny.ac.id/6968/1/ Makalah%20Peserta%204%20-%20 Abd.%20Qohar2.pdf, diakses 25 Juli 2018.

Rusman, T. (2013). Statistika Ekonomi. Bandar Lampung: Unila.

Safitri, E., Dede S., & Bistari. (2017). Pengembangan Instrumen untuk Mengukur Kemampuan repserenstasi dan Komunikasi Matematis Siswa dalam Aspek Fonetik Materi Geometri SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, Vol. 6, No. 9, Hal 1-14

Son, A. L. (2015). Pentingnya Kemampuan Komunikasi Matematika Bagi Mahasiswa Calon Guru Matematika. Gema Wiralodra. Vol. VII No. 1, Hal. 1-8

Sumarmo. U. (2010). Berfikir dan Disposisi Matematik: Apa, Mengapa, dan Bagaimana Dikembangkan pada Peserta Didik. Makalah diterbitkan oleh Suryadi, D, Turmudi, Nurlaelah, E. (Editors). Kumpulan Makalah Proses Berpikir dan Disposisi Matematik dan Pembelajarannya. 2014. Hal. 75-89.

Sumarmo. U. (2016). Pedoman Pemberian Skor Pada Beragam Tes Kemampuan Matematika. http://utari-sumarmo.dosen.stkipsiliwa ngi.ac.id/files/2016/05/Pedoman-Pemberian-Skor-Tes-Kemampuan -Berpikir-Matematik-dan-MPP-2016-1.pdf. diakses tanggal 10 februari 2018.

Sundayana, R. (2014). Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Teledahl, A. (2016). How young students communicate their mathematical problem solving in writing. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. Vol. 48 No. 4, Hal. 555–572

Uptegrove, E. B. (2015). Shared communication in building mathematical ideas: A longitudinal study. The Journal of Mathematical Behavior, 40, Part A, 106–130.

Widjajanti, D.B., & Wahyudin. (2010). Mengembangkan Kemampuan Komunikasi Matematis Mahasiswa Calon Guru Matematika melalui Strategi Perkuliahan Kolaboratif Berbasis Masalah. Makalah KNM 2010. http://staff.uny.ac.id/sites/ default/files/131569335/Makalah%20KN M%20DJAMILAH%20 UN Y.pdf

Yuniarti, Y. (2014). Pengembangan Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar: Eduhumaniora. Vol. 6 No. 2, Hal. 109-114




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v7i2.1525

Refbacks

  • There are currently no refbacks.