PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TANDUR TERHADAP PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP DAN PENALARAN MATEMATIS PESERTA DIDIK

Titin Puji Astuti(1*), Rubhan Masykur(2), Dona Dinda Pratiwi(3),

(1) Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
(2) Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
(3) Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
(*) Corresponding Author


Abstract


The aims of this research to gain the result of effect TANDUR model to mathematical concept understanding and student’s mathematical reasoning. This research was quasi experiment with pretest-postest control group design. The population in this research was students of seventh grade SMP N 2 Natar academic year 2017/2018. The sampling technique used random sampling technique and divided onto two groups, experiment group and control group. The results of this research were: 1) there was influence of TANDUR learning model to mathematical concept understanding. 2) there were influence of TANDUR learning model to mathematical reasoning. 3) TANDUR model learning can affect simultaneously of mathematical concept understanding and mathematical reasoning.


Keywords


Mathematical concept understanding; Mathematical reasoning; TANDUR learning model

References


Apriandi, D., & Setyansah, R. K. (2017). Penerapan Media Simulasi Matlab Berbasis Interactive Conceptual Untuk meningkatkan pemahaman Konsep Mahasiswa. Aksioma: Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro., 6(2), 159–167.

Eka P, I. W., Sadia, I. W., & Suastra, I. W. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Perubahan Konseptual Terhadap Pemahaman Konsep Peserta didik Ditinjau Dari Gaya Kognitif. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi, 4(2).

Farida. (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran Heuristic Vee Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 111–119.

Fermantika, E. (2012). Penerapan Metode TANDUR Pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas VIII SMPN 12 Padang. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 50–54.

Hadi, W. (2016). Meningkatkan Kemampuan Penalaran Siswa SMP Melalui Pembelajaran Discovery Dengan Pendekatan Saintifik. Jurnal Pendidikan Matematika, I(1), 93–108.

Kurniyati, D. (2016). Peningkatan Hasil Belajar IPS Dengan Menerapkan Model Pembelajaran Quantum Teaching Di SD N Balong. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar.

Masykur, R., Nofrizal, & Syazali, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Macromedia Flash. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 177–185.

Pratiwi, D. D. (2016). Pengaruh Pembelajaran Berbantuan Geogebra terhadap Pemahaman Konsep Matematis ditinjau dari Gaya Kognitif. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 191–201.

Purwanti, R. D., Pratiwi, D. D., & Rinaldi, A. (2016). Pengaruh Pembelajaran Berbantuan Geogebra Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Ditinjau Dari Gaya Kognitif. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 115–122.

Rahmawati, N. K. (2017). Implementasi Teams Games Tournamens dan Number Head Together ditinjau dari Kemampuan Penalaran Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 121–134.

Rohmah, E. A., & Wahyudin. (2016). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Berbantuan Media Game Online Terhadap Pemahaman Konsep dan Penalaran Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 126–143.

Wena, M. (2009). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer: Suatu Tinjauan Konseptual Operasional. Jakarta: Bumi Aksara.

Yosefa, B., & Nurjanah, E. (2006). Pengaruh Metode Pembelajaran Quantum Teaching Dengan Menggunakan Mind Mapping Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Pada Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Pengajaran MIPA, 18(2), 146–151.




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v7i2.1497

Refbacks

  • There are currently no refbacks.