PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA MENGGUNAKAN ADOBE FLASH PROFESSIONAL BERBASIS LITERASI UNTUK MENINGKATKAN KREATIVITAS SISWA

Dian Trilaksono(1*), Darmadi Darmadi(2), Wasilatul Murtafi'ah(3),

(1) Universitas PGRI Madiun - UNIPMA
(2) Universitas PGRI Madiun - UNIPMA
(3) Universitas PGRI Madiun - UNIPMA
(*) Corresponding Author


Abstract


This research is a research development that aims to know the validity, practicality, and effectiveness of learning media using Adobe Flash Professional based on literacy to improve student creativity and establish SMK Cendekia Madiun XI Banking as the subject of research with reference to 4D development model until the third stage, that is define , design, and develop. Instruments used in this research include validation sheet for instructional media, questionnaire response to measure the practicality of media, test result of learning result and questionnaire of student creativity to measure media effectiveness. The results of this study are as follows: 1) Learning media developed meet the criteria of validity and the average results obtained from the media validation questionnaire reached 85.42%. 2) Learning media developed meet the criteria of practicality with the average results obtained from the questionnaire of student responses on field trials reached 81.25%. 3) Learning media developed meet the criteria of effectiveness with the average results obtained from the average test results and the average score of student creativity questionnaires on field trials reached 82.95%. Based on the results of this study can be concluded that the learning media using Adobe Flash Professional based literacy to improve student creativity developed by researchers worthy of use in learning.

Keywords


Adobe Flash Professional; Creativity; Learning Media; Literacy

References


Abidin, Y. (2015). Pembelajaran Multiliterasi: Sebuah Jawaban atas Tantangan Pendidikan Abad Ke-21 dalam Konteks Keindonesiaan. Bandung: PT Refika Aditama.

Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Baihaqi, M. (2016). Pengantar Psikologi Kognitif. Bandung: PT Refika Aditama.

Darmadi. (2009). Pengaruh Pemanfaatan PowerPoint dalam Pembelajaran Terhadap Prestasi Belajar Matematika Tingkat Sekolah Dasar Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa. Madiun: FPMIPA. IKIP PGRI Madiun.

Darmadi. (2015). Profil Berpikir Mahasiswa Laki-Laki Calon Guru Matematika dalam Memahami Definisi Formal Barisan Konvergen. Jurnal Math Educator Nusantara, Volume 01 Nomor 02, November 2015, Program Studi Pendidikan Matematika, FPMIPA IKIP PGRI Madiun.

Darmadi & Handoyo, B. (2016). Profil Berpikir Visual Mahasiswa Calon Guru Matematika Dengan Gaya Belajar Visual Dalam Menyelesaikan Masalah Trigonometri. Jurnal Math Educator Nusantara, Volume 02 Nomor 01, Mei 2016, Program Studi Pendidikan Matematika, FPMIPA IKIP PGRI Madiun.

Darmadi. (2016). Profil Berpikir Visual Level Pemrosesan Pembayangan Mental Mahasiswa Calon Guru Matematika Dalam Memahami Definisi Formal Barisan Konvergen. Makalah disajikan pada Seminar Nasional UNS, Jogjakarta, November 2016.

Hobri. (2010). Metodologi Penelitian Pengembangan: Aplikasi Pada Penelitian Pendidikan Matematika. Jember: Pena Salsabila.

Iswari, K. R. & Maryani, I. (2015). Komik Sebagai Upaya Menanamkan Budaya Literasi Sains. (pp60-66). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar SPS UPI: Membangun Imajinasi dan Kreativitas Anak Melalui Literasi. Bandung: Program Studi Pendidikan Dasar. Universitas Pendidikan Indonesia. (http://cyberbook.cf, diunduh 20 Oktober 2017)

Rusman. (2013). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer: Mengembangkan Professionalisme Abad 21. Bandung: Alfabeta, CV.

Saputro, A. T. (2011). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika dengan Media Visual Basic. Net 2008 pada Materi Lingkaran di Kelas VIIIB Mts. Negeri Krian Sidoarjo. Skripsi tidak diterbitkan. Fakultas Tarbiyah. Institut Agama Islam Negeri Sunan Ampel. (online), (http//digilib.unisby.ac.id, diunduh pada maret 2017).

Sudjana, N. (2014). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung. Rosdakarya.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian & Pengembangan Research and Development. Bandung: CV Alfabeta.

Trianto. (2011). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana.




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v7i2.1428

Refbacks

  • There are currently no refbacks.