THE ETHNO MATHEMATICS INTEGRATED TEACHING MODULE TO INCREASE THE MATHEMATICAL PROBLEM SOLVING SKILLS

Muhammad Nurhadi(1*), Yerizon Yerizon(2), I Made Arnawa(3), Yarman Yarman(4), Arnellis Arnellis(5),

(1) Universitas Negeri Padang
(2) Universitas Negeri Padang
(3) Universitas Andalas
(4) Universitas Negeri Padang
(5) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author


Abstract


A teaching module equipped with LKPD can actualize a more effective and fun learning process, also can increase the mathematical problem solving skills that should mastered by the students. However, from the data acquisition results there are still many students who have difficulties in solving and resolving the mathematical problems given. So, there need innovation in using teaching module equipped with ethno mathematic integrated LKPD which can assist to increase the mathematical problem solving skills of the students. This research aims to comparing the mathematical problem solving ability of VII grade junior high school students taught with ethno mathematic integrated teaching modules with students taught with conventional methods.  This research is a quasy experiment and research design uses is randomized control group only design. The research population are whole grade seventh students of Al Madinah Islamic Boarding School which amounts are 115 people. The instrument uses is mathematical problem solving skills test. Based on the research results, the average score for experimental class students was 78,33 and the average score for control class students was 70,14. After testing the hypothesis with the t test, it is found that the ability to solve mathematical problems skills of those learning through teaching modules equipped with ethno mathematics integrated LKPD with problem based learning model are higher than the mathematical problem solving skills of those learning through conventional learning model.

Modul ajar yang dilengkapi dengan LKPD dapat mewujudkan proses pembelajaran yang lebih efektif dan menyenangkan, serta dapat meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis peserta didik yang harus dikuasai oleh peserta didik. Namun, dari hasil perolehan data yang didapatkan masih banyak peserta didik yang kesulitan dalam memecahkan dan menyelesaikan persoalan matematika yang diberikan. Sehingga, perlu adanya inovasi dalam penggunaan modul ajar disertai LKPD terintegrasi etnomatematika yang dapat membantu meningkatkan kemampuan pemecahan masalah peserta didik. Penelitian ini bertujuan untuk membandingkan kemampuan pemecahan masalah matematis peserta didik kelas VII SMP/MTs yang diajar dengan modul ajar terintegrasi etnomatematika dengan peserta didik yang diajar dengan metode konvensional. Penelitian ini merupakan penelitian quasy experiment dan rancangan penelitian yang digunakan adalah randomized control group only design. Populasi penelitian ini adalah seluruh peserta didik kelas VII SMP Al Madinah Islamic Boarding School yang berjumlah 115 orang. Instrumen yang digunakan berupa tes kemampuan pemecahan masalah matematis. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh nilai rata-rata peserta didik kelas eksperimen  dan nilai rata-rata peserta didik kelas kontrol . Setelah dilakukan uji hipotesis dengan uji t diperoleh bahwa kemampuan pemecahan masalah matematis yang belajar menggunakan modul ajar dilengkapi LKPD terintegrasi etnomatematika dengan model pembelajaran problem based learning lebih tinggi dari pada kemampuan pemecahan masalah matematis yang belajar menggunakan modul ajar dengan model pembelajaran konvensional.


Keywords


Ethno Mathematic, Mathematical Problem Solving Skill, Problem Based Learning Model, Teaching Module

Full Text:

PDF

References


Ansori, Y., & Herdiman, I. (2019). Pengaruh Kemandirian Belajar terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(1), 11. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v3i1.646

Asih, N., & Ramdhani, S. (2019). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Means End Analysis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 435–446. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i3.534

Ati, T. P., & Setiawan, Y. (2020). Efektivitas Problem Based Learning-Problem Solving Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika Siswa Kelas V. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 294–303. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i1.209

Canrath, G. A., Widyarko, W., & Salsabila, N. D. (2022). Rumah Gadang Transformation: Assessment on Sustainable Building Materials. Local Wisdom : Jurnal Ilmiah Kajian Kearifan Lokal, 14(1), 18–31. https://doi.org/10.26905/lw.v14i2.6418

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi REpublik Indonesia. (2022). Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 7 Tahun 2022 tentang Standar Isi Pada PAUD, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia.

Maulinda, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi, 5(2), 130–138. https://doi.org/10.51476/tarbawi.v5i2.392

Muhammad, F. (2016). Model-model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.

Mundy, J. F. (2000). Principles and Standards For School Mathematics: A Guide For Mathematicians. Notices of the American Mathematical Society, 47(8), 868–876.

Portuna, I. S., Widiati, I., Nofriyandi, N., & Indriati, M. (2025). Pengaruh model Problem Based Learning (PBL) berbasis etnomatematika terhadap kemampuan numerasi siswa SMP. Jurnal Axioma: Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 10(1), 111–126. ISSN 2615 0697 (E), 2622 8149 (P). https://doi.org/10.56013/axi.v10i1.3691

Putra, H. D., Putri, W. A. S., Fitriana, U., & Andayani, F. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self-Confidence Siswa SMP. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 2(2), 60–70. https://doi.org/10.35706/sjme.v2i2.1313

Putri, D. H. U., & Rosyana, T. E. E. R. (2024). Efektivitas Pendekatan Problem Based Learning ( PBL ) Dalam Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Smp Pada Materi Perbandingan. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif. 7(4), 735–744. https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i4.24982

Radiah, Murtafiah, & Herna. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Bernuansa Etnomatematika Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VIII Di SMP Negeri 2 Balanipa. Sigma: Jurnal Pendidikan Matematika, 16, 188–198. https://doi.org/10.26618/sigma.v16i1.14744

Roberts, A., Nganga, L., & James, J. (2022). Classroom Examples : Problem-Based Learning in Secondary Education. Open Access Library Journal. 9. https://doi.org/10.4236/oalib.1108656

Safitri, I., & Endarini, E. (2020). Efektivitas Model Problem Based Learning dan Problem Posing terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 412–418. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.366

Sapoetra, B. P., & Hardini, A. T. A. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning ditinjau dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1044–1051. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.503

Sari, Y. K., Juandi, D., Tamur, M., & Adem, A. M. G. (2021). Meta-Analysis: Mengevaluasi Efektivitas Problem Based Learning Pada Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Journal of Honai Math, 4(1), 1–18. https://doi.org/10.30862/jhm.v4i1.144

Sarwastuti, H. T., & Purnomo, Y. W. (2023). Pengaruh Problem Based Learning Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Matematika Materi Lingkaran. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(1), 473. https://doi.org/10.24127/ajpm.v12i1.6172

Sunzuma, G., & Maharaj, A. (2020). Exploring Zimbabwean Mathematics Teachers’ Integration of Ethnomathematics Approaches into the Teaching and Learning of Geometry. Australian Journal of Teacher Education, 45(7), 77–93. https://doi.org/10.14221/ajte.2020v45n7.5

Wahyuddin, W., & Yusuf, I. W. (2020). Efektivitas Pembelajaran Matematika Melalui Penerapan Model Kooperatif Tipe Student Facilitator and Explaining. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 5(1), 16. https://doi.org/10.26737/jpmi.v5i1.1369

Wibowo, S. E., & Ardiansyah, R. (2023). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Kearifan Lokal Bima Untuk Meningkatkan Kemampuan Numerasi Siswa. Media Pendidikan Matematika, 11(2), 240. https://doi.org/10.33394/mpm.v11i2.9562

Zakaria, M. I., Maat, S. M., & Khalid, F. (2019). A Systematic Review of Problem Based Learning in Education. Creative Education. 10(12). 2671–2688. https://doi.org/10.4236/ce.2019.1012194




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v14i2.10986

Refbacks