LAPISAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA DALAM SOAL PISA PADA SISWA SMA KELAS X

Risky Dwi Setyawati, Novisita Ratu

Abstract


This is a description qualitative research to describe the mathematic conceptual understanding layer in solving PISA questions for students in Grade X Senior High School. The research subjects are three students of Grade X MIPA 7 Negeri 1 State Senior High School Salatiga year of study 2018/ 2019, as the purposive sampling. Test and interview are used as the research data collection metodhs. The research results are for question number 1, Subject 1 reaches the level of formalising, Subject 2 reaches the level of investisingand Subject 3 reaches the level of observing. For question number , Subject 1 reaches the level image having, Subject 2 and 3 reaches the level of structuring. Next to question number 3, Subject 1 reaches the level of observing, Subject 2 reaches the level of investising and Subject 3 reaches the level of formalising.

Keywords


Qonceptual understanding layers, PISA, Quantity content

References


Cahyati, A. M., & Kriswandani. (2017). Lapisan Pemahaman Konsep Matematika Dalam Menyelesaikan Soal TIMSS Bagi Siswa kelas X. Inspiramatika: Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 3(2). (Johar, 2012)

Hawa, A. M., & Putra, L. V. (2018). PISA untuk Siswa Indonesia. Jurnal Janacitta Universitas Ngudi Waluyo, 1(1).

Johar, R. (2012). Domain soal PISA untuk Literasi Matematika. Jurnal Peluang, 1(1).

OECD. (2012). Draft PISA 2012 Mathematics Framework. Retrieved March 12, 2018, from http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/46961598

Permendikbud. 2014. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 59 Tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Atas / Madrasah Aliyah. Jakarta : Departemen Pendidikan dan Kebudayaan

Pirie, S., & Kieren, T. (1994). Growth in Mathematical Understanding: How Can We characterise It and How Can We Represent it? Educational Studies in Mathematics, 26(2), 165-190.

Puspitasari & Ratu, N. (2019). Deskripsi Pemahaman Konsep dalam Menyelesaikan Soal PISA pada Konten Space and Shape. Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 155-166.

Puspitasari, A. P., & Prihatnani, E. (2018.) Deskripsi Pemahaman Konsep Kejadian Majemuk Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 3 Salatiga. e-Jurnal Mitra Pendidikan, 2(1), 117-133.

Rosnawati, R. 2012. Enam Tahapan Aktivitas dalam Pembelajaran Matematika untuk Mendayagunakan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa (Makalah). Diambil tanggal 6 Maret 2018 dari http://staff.uny.ac.id

Safitri, R. I., Mulyani, S., & Ratu, N. (2018). Profil Lapisan Pemahaman Konsep Siswa SMP Terkait Garis Tinggi Segitiga. Jurnal Ilmiah Soulmath, 6(2), 65-78.

Sagala, V. (2017). Profil Lapisan Pemahaman Konsep Turunan Fungsi dan Folding Back Mahasiswa Calon Guru Matematika Berdasarkan Gender. Jurnal Ilmiah: SoulMath, 4(5).

Utami, I. W., & Rosyidi, A. H., (2016). Profil Lapisan Pemahaman Property Noticing Siswa Pada Materi Logaritma Ditinjau Dari Perbedaan Jenis Kelamin. Mathedunesa: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(5).




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v8i1.1890

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by: