PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA MATERI STATISTIKA TERINTEGRASI NILAI-NILAI KEISLAMAN

Tia Ekawati, Bambang Sri Anggoro, Komarudin Komarudin

Abstract


This study aims to study the feasibility and convenience as well as the use of mathematical modules in statistical material integrated with developed Islamic values. The research and development procedures used were the development models of Borg and Gall. Expert validation is carried out by: (i) material experts; (ii) media experts; and (iii) religious experts. Small group trials were conducted on 6th grade students of MTs Al Huda Bandung Baru as many as 6 students and a field trial of 30 students. The results of this study consisted of a mathematics learning module on integrated statistical material Islamic values which included semester VIII statistical material 2. The feasibility of a mathematics learning module that was integrated with Islamic values based on validators, prospective research, and module attractiveness. interesting module that calculates N-Gain calculations included in the high category.


Keywords


Integration of Islamic values; Module

References


Afifah, D. S., (2012). Interaksi Belajar Matematika Siswa Dalam Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD. Jurnal Pegagogia, 1(2), 145-151.

Andriadi, Depi. F., & Suhandri. (2018). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Active Learning untuk Memfasilitasi Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama. Juring (Journal for Research in Mathematics Learning), 1(1), 55-64.

Effendi, K.N.S., & Ehda. F. (2017). Kemampuan Berfikir Kreatif Siswa SMP Kelas VII Dalam Penyelesaian Masalah Statistika. Jurnal Analisa, 3(2), 130-137.

Fatikhah, I., & Nurma, I. (2015). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Bermuatan Emoticon Quotient Pada Pokok Bahasan Himpunan. EduMa, 4(2), 2086-3981.

Fonna, M., & Mursalin. (2018). Pengembangan Modul Geometri Analitik Bidang Berbantuan Wingeom Software untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis. UNION: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 391-402.

Hamdunah, M. S., & Fransisca, I. W. (2017). Pengembangan Modul Berbasis Realistik Pada Materi Lingkaran Untuk Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Pelangi, 9(2), 135-143.

Hardiyantari, Oktavia., (2017). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Menggunakan Teknik Dinamis Pada Mata Pelajaran Produktif Teknik Komputer dan Jaringan Untuk Siswa SMK Kelas X. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 77-83.

Kartika, Y., Sanapiah & Eliska, J. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Dengan Kerangka ELPSA Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Logika Matematika. Jurnal Media Pendidikan Matematika, 5(1), 2338-3836.

Masykur, R., Novrizal, & Muhammad, S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Dengan Macromedia Flash. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 177-185.

Mulia, D, Netriwati, & Fraulein, I. S. (2018). Modul Pembelajaran Matematika Bernuansa Islami Dengan Pendekatan Inkuiri. Desimal: Jurnal Matematika, 1(1), 7-13.

Nasaruddin., (2014). Pembelajaran Matematika Berbasis Islam. Jurnal Al-Khwarizmi, 2(2), 59-68.

Nasution, A. (2016). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan, 1(1), 47-63.

Rhosyida, N., & Jailani. (2014). Pengembangan Modul Matematika SMK Bidang Seni, Kerajinan, Dan Pariwisata Berbasis Open-Ended Problem Sebagai Implementasi KTSP. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 38.

Suci, A., & Harman. (2017). Pengembangan Bahan Ajar IPA Terpadu Berorientasi Pembelajaran Kontekstual Tema pemanfaatan Tekanan Dalam Kehidupan Untuk Meningkatkan Literasi Peserta didik Kelas VIII SMP. Pillar Of Physics Education, 10, 153-160.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian

Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Supriadi, N. (2015). Mengembangkan Kemampuan Koneksi Matematis Melalui Buku Ajar Elektronik Interaktif (BAEI) Yang Terintegrasi Nilai-Nilai Keislaman. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 63-73.

Witri, Lestari., & Sherly, Handayani. (2018). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Matematika Realistik Untuk Kelas VII SMP Semester I. Jurnal Analisa, 4(1), 51-60.




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v8i1.1826

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by: