ANALISIS TINGKAT KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF MATEMATIS PESERTA DIDIK DITINJAU DARI GAYA BELAJAR KELAS VII SMP

Dwi Purwanti, Jamal Fakhri, Hasan Sastra Negara

Abstract


This research is motivated by observations at Muhammadiyah junior high school number 3 in Bandar Lampung that ability of students to solve mathematical problems have different thinking skills, diverse learning styles possessed by students in absorbing and processing information while the learning process is taking place and educators have never tested specifically creative thinking and learning styles. The purpose of this research is to determine the level of mathematical creative thinking abilities of students as seen from the visual, auditory and kinesthetic learning styles by Muhammadiyah junior high school number 3 in Bandar Lampung. Subjects for this research were conducted in VIIB and VIIE classes by taking subjects by purposive sampling, namely 2 subjects of visual learning style, 2 subjects in auditory learning styles and 2 subjects of kinesthetic learning styles. The results of this research is to indicate that students with visual learning styles are classified as level 1 (less creative), students with auditorial learning styles are classified as level 1(less creative)  and kinesthetic learning is classified as level 1 (less creative) and as level 3( creative).

Keywords


(Creative Thinking; Learning Style; Level of Mathematical Creative Thinking Ability).

References


Alhaddad, I. (2013). Penjenjangan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Identifkasi Tahap Berpikir Kreatif Siswa Dalam Memecahkan dan Mengajukan Masalah Matematika. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(2), 57–65.

Amir, M. F. (2015). Proses Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Dalam Memecahkan Masalah Berbentuk Soal Cerita Matematika Berdasarkan Gaya Belajar. JURNAL MATH EDUCATOR NUSANTARA: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, 1(2), 159–170.

Anggoro, B. S. (2015). Pengembangan Modul Matematika Dengan Strategi Problem Solving Untuk Mengukur Tingkat Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Pendidikan Matematika, 6(2), 123

Ayuni, R., Firmansyah, D., Senjayawati, E., & Maya, R. (2018). Analisis Tingkat Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Menyelesaikan Permasalahan pada Materi Lingkaran. Jurnal Matematics Paedagogic, II(2), 139–148.

DePorter, B., & Hernacki, M. (2016). Quantum Learning Membiasakan Belajar Nyaman Dan Menyenangkan. Bandung: Penerbit Kaifa.

Fardah, D. K. (2012). Analisis Proses dan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa dalam Matematika Melalui Tugas Open-Ended. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 3(2).

Hasrul. (2009). Pemahaman Tentang Gaya Belajar. Jurnal MEDTEK, 1(2).

Machromah, I. U., Riyadi, & Usodo, B. (2015). Analisis Proses dan Tingkat Berpikir Kreatif Siswa SMP dalam Pemecahan Masalah Bentuk Soal Cerita Materi Lingkaran Ditinjau dari Kecemasan Matematika. Jurnal Pembelajaran Matematika, 3(6),613–624.

Mulyaningsih, T., & Ratu, N. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMP dalam Memecahkan Masalah Matematika pada Materi Pola Barisan Bilangan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(1).

Munandar, U. (2012). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta.

Mursidik, E. M., Samsiyah, N., & Rudyanto, H. E. (2015). Kemampuan Berpikir Kreatif Dalam Memecahkan Masalah Matematika Open-Ended Ditinjau dari Tingkat Kemampuan Matematika pada Siswa Sekolah Dasar. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 4(1), 23–33.

Muthaharah, Y. A., Kriswandani, & Prihatnani, E. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Bangun Ruang Sisi Datar. E-Jurnal Mitra Pendidikan, 2(1), 63–75.

Novianti, F., & Yunianta, T. N. H. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Pada Materi Bentuk Aljabar Yang Ditinjau Dari Perbedaan Gender. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(1), 120–132.

Rohmah, Z., Rochaminah, S., & Idris, M. (2017). Profil Pemecahan Masalah Matematika Siswa Smp Islam Terpadu Qurota A’yun Palu Ditinjau Dari Gaya Belajar Auditory. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 4(4).

Santoso, H. R. W., Ratu, N., & Yunianta, T. N. H. (2014). Deskripsi Tingkat Kemampuan Berpikir Kreatif (TKBK) pada Materi Segiempat Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Pabelan Kabupaten Semarang. Satya Widya, 30(2).

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v8i1.1733

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by: