PENGEMBANGAN MULTIMEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN PENDEKATAN MATEMATIKA REALISTIK

Dewi Wahyuni, Rubhan Masykur, Dona Dinda Pratiwi

Abstract


Multimedia is a combination of several media. The media used is Macromedia Flash and Sparkol Videoscribe. The purpose of this study was to determine the feasibility, attractiveness and effectiveness of the use of multimedia learning with the realistic mathematical approach of class VIII MTsN 2 Bandar Lampung. The development procedure used is the Borg and Gall design development model that has been cited by Sutopo into 7 stages, namely Potential and problems, Data collection, Product Design, Design Validation, Design Revision, Product Trial, and Product Revision. The results of the material expert research and media experts obtained a "Valid" criterion with an average value of 3.4 experts and a media expert of 3.3. Then the responses of students get the criteria of "Very Interesting" with an average score of 3.33, while effectiveness gets an average of 0.71 and is included in the high category.

Keywords


Multimedia; Realistic Mathematical

References


Arsyad, A. (2016). Media Pembelajaran. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Febriana, L. C. (2014). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Fisika Materi Tekanan Mencakup Ranah Kognitif, Afektif dan Psikomotor Sesuai Kurikulum 2013 Untuk Peserta didik SMP/MTs. Skripsi Jurusan Fisika FMIPA Universitas Negeri Malang.

Hardiyantari, O. (2017). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif menggunakan teknik dinamis pada mata pelajaran produktif teknik komputer dan jaringan untuk siswa SMK kelas X. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 77–83.

Herawati, H. (2016). Pengembangan Modul Keanekaragaman Aves Sebagai Sumber Belajar Biologi. Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian LPPM UM Metro, 1(1), 28–36.

Kesumayanti, N., & Putra, R. W. Y. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Materi Persamaan Kuadrat Berbantuan Rumus Cepat. Jes-Mat (Jurnal Edukasi Dan Sains Matematika), 3(2), 125–138.

Mudlofir, A. dan Rusydiyah, E. F. (2016). Desain Pembelajaran Inovatif Dari Teori ke Praktik. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Netriwati & Lena, M.S. (2017). Media Pembelajaran Matematika. Bandar Lampung: Permata Net.

Purwanti, R. D., Pratiwi, D. D., & Rinaldi, A. (2016). Pengaruh Pembelajaran Berbatuan Geogebra terhadap Pemahaman Konsep Matematis ditinjau dari Gaya Kognitif. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 115–122.

Putra, R. W. Y., & Anggraini, R. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Materi Trigonometri Berbantuan Software iMindMap pada Siswa SMA. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 39–47.

Rahmaniati, R., & Supramono, S. (2015). Pembelajaran I–SETS (Islamic, Science, Environment, Technology and Society) terhadap Hasil Belajar Siswa. Anterior Jurnal, 14(2), 194–200.

Safitri, M., Hartono, Y., & Somakim, S. (2017). Pengembangan media pembelajaran matematika pokok bahasan segitiga menggunakan macromedia flash untuk siswa kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan, 14(2), 62–72.

Yusuf, A. M. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Adobe Flash untuk Mata Kuliah Fisika Modern Materi Radiasi Benda Hitam. Jurnal Sains Dan Pendidikan Fisika, 11(1).




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v8i1.1711

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by: