PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN MATERI INTEGRAL PADA PEMBELAJARAN FLIPPED CLASSROOM

Marfi Ario, Azmi Asra

Abstract


Integral material is an important material to be mastered by mathematics education students. The purpose of this study is to produce integral material learning videos that are valid, practical, and effective for use in flipped classroom learning. This research is a development research consisting of 5 phases, namely: initial investigation; design; realization/ construction; testing, evaluation and revision; implementation. The instruments in this study were questionnaires filled with material and instructional media experts to measure validity, questionnaires filled by students using video to measure practicality, and test questions to measure the effectiveness of learning videos. The results of this study showed that the learning videos developed are valid with very good criteria, practical and effective with good criteria. The findings of this study also showed that the use of video learning on the flipped classroom can optimize the time of classroom learning to discuss material more broadly and deeply.


Keywords


flipped classroom; integral calculus; learning videos

References


Ali, M. (2009). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Mata Kuliah Medan Elektromagnetik. Jurnal Edukasi@Elektro. Vol. 5, No. 1, Hal. 11 – 18.

Ario, M. (2017). Profil Penguasaan Materi Matematika Sekolah Mahasiswa Pendidikan Matematika Semester VI. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika. Vol. 6, No. 3, Hal. 385-392.

Ario, M. (2018). Pengaruh Pembelajaran Flipped Classroom terhadap Hasil Belajar Kalkulus Integral Mahasiswa Pendidikan Matematika. Anargya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. Vol. 1, No. 2. Hal. 82 – 88

Chandra, F.H dan Nugroho, Y.W. (2016). Peran Teknologi Video dalam Flipped Classroom. Dinamika Teknologi. Vol. 8, No. 1, Hal. 15 – 20.

Hendrawati, M.V., Pudjawan, I.K., Sudatha, I.G.W. (2013). Pengembangan Media Video Pembelajaran dengan Model Pembelajaran Berbantuan Komputer (PBK) dalam Mata Pelajaran Matematika pada Siswa Kelas IV Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2012/2013 di SD Negeri Bebetin. Jurnal Edutech. Vol. 1, No. 2, Hal. 72-81.

Johnson, G.B. (2013). Student Perceptions of the Flipped Classroom. Columbia: The University of British Columbia.

Pritandhari, M dan Ratnawuri, T. (2015). Evaluasi Penggunaan Video Tutorial sebagai Media Pembelajaran Semester IV Program Studi Pendidikan Ekonomi Universitas Muhammadiyah Metro. Jurnal Promosi. Vol. 3, No. 2, Hal. 11 – 20.

Purwanti, B. (2015). Pengembangan Media Video Pembelajaran Matematika dengan Model ASSURE. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan. Vol. 3, No. 1, Hal. 42 – 47.

Ramdani, Y. (2012). Pengembangan Instrument dan Bahan Ajar untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi, Penalaran, dan Koneksi Matematis dalam Konsep Integral. Jurnal Penelitian Pendidikan. Vol. 13, No. 1, Hal. 44 – 52.

Rebowo, W.A. (2014). Pengembangan Media Video Pembelajaran Berbasis Masalah Materi Pecahan pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Pelangi Pendidikan. Vol. 21, No. 2, Hal. 94 – 106.

Ridha, M., Setyosari, P., dan Kuswandi, D. (2016). Pengaruh Flipped Mastery Classroom Terhadap Perolehan Hasil Belajar Kognitif Mahasiswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan. Vol. 1, No. 4, Hal. 655 – 661.

Saloko, A., Jampel, I.N., Suwarta, I.W. (2013). Pengembangan Media Video Pembelajaran Mata Pelajaran Matematika pada Siswa Kelas V SD Negeri 2 Seririt Tahun Pelajaran 2012/2013 Semester Ganjil. Jurnal Edutech. Vol. 1, No. 2, Hal. 51-61.

Saparwadi, L. (2015). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Kalkulus Integral melalui Kegiatan Lesson Study di Program Studi Pendidikan Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika. Vol. 9, No. 1, Hal. 35 – 48.

Suarsana, I.M. dan Mahayukti, G.A. (2013). Pengembangan E-modul Berorientasi Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Indonesia. Vol. 2, No. 2, Hal. 264 – 275.

Suhandri. (2016). Implementasi Program Aplikasi Maple untuk Meningkatkan Prestasi dan Motivasi Belajar Mahasiswa pada Perkuliahan Kalkulus Integral. Suska Journal of Mathematics Education. Vol. 2, No. 1, Hal. 57 – 66.

Turyati, Muchtarom, M., dan Winarno. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Video Edukasi terhadap Hasil Belajar PKn Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Gondangrejo. PKn Progresif. Vol. 11, No. 1, Hal. 256 – 267.




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v8i1.1709

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by: