PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BARISAN DAN DERET MATEMATIKA BERBASIS MULTIMEDIA INTERAKTIF

Endro Setiawan, Swaditya Rizki

Abstract


The objective of this development research was to produce the learning  materials of sequence and series based on interactive multimedia that were valid and practical to use for the student. This research type was Research and Development (R&D). The model used in this research was Plomp model consisting of three phases, namely preliminary research, prototype, and assessment. The instrument used questionnaire consisting of two types of questionnaires, the first expert validation questionnaire conducted by two material experts and two learning material design experts. The second, the student response questionnaire was conducted by 10 students of Vocational high School of Muhammadiyah 1 Metro. Based on the validations process were obtained the result that  the average percentage of material experts was 82.01% in the very feasible category. The results of the assessment of students' response questionnaires was obtained the average percentage of 87.55% with a very practical category. Based on the exposure to the results of the validity and practicality test, it can be concluded that the learning  materials of sequence and series based on interactive multimedia are valid and practical for learning.

Keywords


interactive multimedia; mathematic; R&D; sequence and series.

References


Bardi & Jailani. (2015). Pengembangan Multimedia Berbasis Komputer Untuk Pembelajaran Matematika Bagi Siswa SMA. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 2(1), 49-63.

Fahmi, S., & Marsigit. (2014). Pengembangan Multimedia Macromedia Flash dengan Pendekatan Kontekstual dan Keefektifannya terhadap Sikap Siswa pada Matematika. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 90-98.

Istiqlal, M., & Wutsqa, D.U. (2013). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Matematika SMA untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Matematika Materi Logika Matematika. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 44-54.

Khuzaini, N., & Santosa, R.H. (2016). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Trigonometri Menggunakan Adobe Flash CS3 Untuk Siswa SMA. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 88-99. doi:http://dx.doi.org/10.21831/jrpm.v3i1.9681

Mardiana, S. & Qohar, A. (2017). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Penemuan Terbimbing ‘Transgeo’ Pada Materi Translasi Untuk Siswa Kelas XI. AKSIOMA Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Universitas Muhammadiyah Metro, 6(1), 20-27.

Novaliendry, D. (2013). Aplikasi Game Geografi Berbasis Multimedia Interaktif (Studi Kasus Siswa Kelas IX SMPN 1 RAO). Jurnal Teknologi Informasi & Pendidikan, 6(2), 106-118

Nugraha, A.N.C., & Muhtadi, A. (2015). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Matematika Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Untuk Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 2(1), 16-31.

Rahmawati, A. & Rizki, S. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Nilai-Nilai Islam Pada Materi Aritmatika Sosial. Jurnal Aksioma Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro. 6(1), 81-88.

Riyadi, S. & Pardjono. (2014). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Matematika Berbasis Komputer Untuk Kelas VIII SMP. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan 1(2), 165-177

Suprapti, E. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Model Kooperatif Tipe STAD dengan Media Powerpoint Ispring pada Materi Jajargenjang, Layang-Layang, dan Trapesium di Kelas VII SMP. Journal Of Mathematics Education, Science, And Tecnology, 1(1). FKIP-Universitas Muhammadiyah Surabaya.

Sutarti, T., & Irawan, E. (2017). Kiat Sukses Meraih Hibah Penelitian Pengembangan. Yogyakarta: CV. Budi Utama

Wagino & Zaenuddin. (2015). Pembuatan media pembelajaran interaktif dengan perangkat lunak ispring presentar di SMAN 4 banjarmasin. Jurnal Al-ikhlas. Vol.1, No. 1. 20-27.

Wisnu, K.B.P., Made, I.A.W., & Aditra, G.P. (2017). Pengaruh E-Modul Berbasis Model Pembelajaran Discovery Learning pada Mata Pelajaran “Sistem Komputer” untuk Siswa Kelas X Multimedia SMK Negeri 3 Singaraja. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan. 14(1), 40-49

Yusri, R. & Husaini, A. (2017). Pengembangan Multimedia Interaktif Menggunakan Microsoft Power Point Dalam Pembelajaran Matematika Kelas X MA KM Muhammadiyah Padang Panjang. Jurnal IPTEK Terapan. 11(1), 1-8




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v7i3.1680

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by: