EFEKTIVITAS MODEL LEARNING CYCLE 7E BERBANTUAN E-MODUL UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS PESERTA DIDIK SMP

Sapta Desty Sugiharti, Nanang Supriadi, Siska Andriani

Abstract


This research aimed to findout the effectiveness of learning cycle 7e assisted e-modul to improve critical thinking skill of Junior High School of students. This research used the quasy experimental design with three classed as sample, VII A as first experiment class, VII B as second experiment class, andVII C as control class. The data were used in this research are the result of pretest and n-gain scores. Data were analyzed by one way Anova and Scheffe test. Based on the result of the Scheffe test, it is knownthe models learning is togive the impact of a diffirent order to enhance the ability of the critical thinking skill. The mean of N-Gain at first experiment class was 0,829, at second experiment class was 0,693, and control class was 0,571. Based on the mean of N-Gain, it can be concluded that learning cycle 7e assisted e-modul was the most effective model to improve critical thinking skill of Junior High School students.

Keywords


critical thinking skill, e-modul, learning cycle 7e

References


Abdullah, In Hi. (2013). Berpikir Kritis Matematik. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(1), 66-75.

Agustyaningrum, Nina. (2011). Implementasi Model Pembelajaran Learning Cycle 5E Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas IX B SMP Negeri 2 Sleman. Matematika Dan Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran. 76-387. Makalah Seminar Nasional Pendidikan Matematika FMIPA UNY Yogyakarta 03 Desember 2011.

Aziz, Zulfani., Rusilowati, Ani., Sukisno, M. (2013). Penggunaan Model Pembelajaran Learning Cycle 7E Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP Pada Pokok Bahasan Usaha Dan Energi. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 2(3), 31-39

Damarsasi, Dimas Gigih., Soeprodjo., Saptorini. (2013). Penerapan Metode Inkuiri Berbantuan E-Modul. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 7(2)

Dewi, Eka Puspita., dkk. (2017). Efektivitas Modul dengan Model Inkuiri untuk Menumbuhkan Keterampilan Proses Sains Siswa pada Materi Kalor. Tadris: Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 2(2). 105-110.

Haryani, Desti. (2011). Pembelajaran Matematika Dengan Pemecahan Masalah Untuk Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. 121-126. Makalah Seminar Nasional Pendidikan Matematika FMIPA UNY Yogyakarta 14 Mei 2011.

Laelasari., Subroto, Toto., Ikhsan K, Nurul. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle 7E Dalam Kemampuan Representasi Matematis Mahasiswa. Euclid, 1(2), 82-92

Laswadi. (2015) Pendekatan Problem Solving berbantuan Komputer dalam Pembelajaran Matematika. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 33-41.

Lestari, Nelvy Warsi Enggal., Hadianto, Prih., Rokhmani, Lisa. (2015). Pengembangan E-Modul Ekonomi pada Materi Uang dan Perbankan untuk Siswa Kelas X A SMA Negeri 1 Panggul Tenggalek Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Ekonomi (Economic Education Journal), 8(1), 18-27.

Normaya, Karim. (2015). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Dengan Menggunakan Model Jucama di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Universitas Lambung Mangkurat, 3(1), 92-104.

Purwanti, Ramadhani Dewi., Pratiwi, Dona Dinda., Rinaldi, Achi. (2016). Pengaruh Pembelajaran Berbantuan Geogebra terhadap Pemahaman Konsep Matematis ditinjau dari Gaya Kognitif. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 115-122.

Ramdan, Zenal Muh. (2018). Analisis Self Confidence Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMK pada Materi Barisan dan Deret. Aksioma: Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro, 7(2), 171-179.

Sani, Ridwan Abdullah. Inovasi Pembelajaran (Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2014).

Syazali, Muhamad. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Creative Problem Solving Berbantuan Maple II Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 91-98.




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v8i1.1573

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by: