PENERAPAN STRATEGI THE FIRING LINE UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA SMP

Selvia Lovita Sari(1*), Rubhan Masykur(2), Rizki Wahyu Yunian Putra(3),

(1) Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
(2) Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
(3) Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
(*) Corresponding Author


Abstract


The objective in this research is to find out whether the ability to understand student’s mathematical concepts with the application of The Firing Line strategy is better than ordinary learning. This research used quantitative research. The method used quasi experiment using pretest- posttest Control Group Design. The population in this study is all students in class VIII SMPN 3 Jati Agung. Sampling used class random technique by lottery technique, obtained class VIII A as experiment class and class VIII B as control class. Based on the results of the N-gain hypothesis test the ability to understand mathematical concepts in the material builds up a flat side space (cubes and beams) at signification level  obtained value and . Because . Its means  is rejected. Thus, it can be concluded that the ability to understand student’s mathematical concepts with The Firing Line strategy is better than ordinary learning models.


Keywords


The Firing Line Strategy; Understanding of Concepts.

References


Gusliani, R., Harismasn, Y., & Pratiwi, M. (2013). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe The Firing Line Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VIII SMP N 17 Padang.

Hariyanto, W. D. (2016). Pembelajaran Akti Teori dan Asesmen. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Herawati, O. D. (2010). Pengaruh Pembelajaran Problem Posing Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 6 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika , Vol. 4 No.6.

Kartini, V. D. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Matematikdan Sikap Positif terhadapMatematika Siswa SMP Nasrani 2 Medan Melalui Pendekatan Possing. Jurnal Saintech , Vol. 06, No. 04, ISSN No. 2086-9681.

Murizal, A., Yarman, & Yerizon. (2012). Pemahaman Konsep Matematis dan Model Pembelajaran Quantum. Jurnal Pendidikan Matematika , Vol. 1 No. 1. Universitas Negeri Padang.

Nara, E. S. (2011). Teori Belajar dan Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indah.

Putra, R. W. (2016). Pembelajaran Matematika dengan Metode Accelerated Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Adaptif. Jurnal Pendidikan Matematika , Vol. 7, No. 2.

Rahmawati, N. K. (2017). Implementasi Teams Game Tournament dan Number Head Together ditinjau dari Kemampuan Penalaran Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika , Vol. 8, No. 2.

Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Silberman. (2014). Active Learning 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Bandung: Nuansa Cendekia.

Ningsih, S.C. (2014). Efektivitas Model Pembelajaran Think-Talk-Write Dalam Meningkatkan Komunikasi Matematis Mahasiswa Pendidikan Matematika. AKSIOMA Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro. Vol. 3, No. 2.

Sudarman, S. W. (2016). Efektifitas Penggunaan Metode Pembelajaran Quantum Learning terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Mahasiswa. AKSIOMA Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro, Volume. 7, No 2.

Suwanjal, U. (2016). Pengaruh Penerapan Pendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP. AKSIOMA Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro. Vol. 5, No. 1.

Utari, V. (2012). Peningkatan kemampuan pemahaman konsep melalui pendekatan PMR dalam Pokok Bahasan Prisma dan Limas. Jurnal Pendidikan Matematika , Vol. 1 No. 1.

Wardhani, S. (2008). Analisis SI dan SKL Mata Pelajaran Matematika SMP/MTs untuk Optimalisasi Tujuan Mata Pelajaran Matematika. Yogyakarta: PPPPTK.




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v7i2.1496

Refbacks

  • There are currently no refbacks.