PENGARUH KECEMASAN MATEMATIS, PROBLEM STRESS MATEMATIKA DAN SELF-REGULATED LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA

Tanisa Diva Aryani, Maylita Hasyim

Abstract


This study aims to analyze the influence of mathematical anxiety effects (X1), mathematical stress problems (X2) and self-regulated learning (X3) to the mathematics learning outcomes materials algebra operation (Y) in the seventh grade students of SMP Negeri 1 Tugu Trenggalek. This research uses a quantitative approach with causal causative research. Data analysis techniques in this study using multiple regression analysis. Based on the results of data analysis, simultaneously on multiple linear regression, there is influence between mathematical anxiety (X1), mathematical stress problem (X2) and self-regulated learning (X3) to the mathematics learning outcomes equal to 44,6% with regression equation Y = 100,365 + (- 0,619) X1 + (- 0.572) X2 + 0.449X3. Mathematical anxiety and mathematical stress problem negatively affects the mathematics learning outcomes, beside that self-regulated learning have a positive effect on mathematics learning outcomes.


Keywords


learning outcomes; mathematical anxiety; mathematical stress problem; self-regulated learning

References


Aryani, F. (2016). Stres Belajar: Suatu Pendekatan dan Intervensi Konseling. Makassar: Edukasi Mitra Grafika. Diambil dari Http://Eprints.Unm.Ac.Id/2478/1/Buku - Stres Belajar.Pdf

Astutik, S. M., & Wasiti. (2016). Pengaruh Self Regulated Learning dan Ketersediaan Fasilitas Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Otomatisasi Perkantoran. Jurnal Pendidikan Bisnis & Manajemen, 2(1). Diambil dari Http://Journal2.Um.Ac.Id/Index.Php/Jpbm/Article/View/1690

Desmita. (2010). Psikologi Perkembangan Peserta Didik (2 Ed.). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ekawati, A. (2016). Pengaruh Kecemasan terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMPN 13 Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(3), 164–169.

Etiafani, E., & Listiara, A. (2015). Self-Regulated Learning dan Kecemasan Akademik pada Siswa SMK. Jurnal Empati, 4(4), 144–149.

Gaol, N. T. L. (2016). Teori Stres: Stimulus, Respons, dan Transaksional. Buletin Psikologi, 24(1), 1–11. Https://Doi.Org/10.22146/Bpsi.11224

Guyana, C., Witarsa, & Achmadi. (2015). Pengaruh Manajemen Stres terhadap Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Akuntansi SMK Negeri 1 Pontianak, 1–13.

Londo, T., Wenas, R. J., & Sulistyaningsih, M. (2015). Pengaruh Kecemasan Matematika terhadap Hasil Belajar. Jsme Mipa Unima, 3(1). Diambil dari Http://Id.Portalgaruda.Org/?Ref=Browse&Mod=Viewarticle&Article=303691

Masruroh, L., & Reza, M. D. (2015). Pengaruh Kecemasan Siswa pada Matematika terhadap Hasil Belajar Matematikadi SMP. Jurnal Pendidikan Matematika Stkip Pgri Sidoarjo, 3(2), 175–186.

Rahman, U., Nursalam, & Tahir, M. R. (2015). Pengaruh Kecemasan dan Kesulitan Belajar Matematika terhadap Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas X MA Negeri 1 Watampone Kabupaten Bone. Mapan: Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 3(1), 85–102. Diambil dari Http://Journal.Uin-Alauddin.Ac.Id/Index.Php/Mapan/Article/View/2752

Rahmiyati, A. (2017). Pengaruh Self Regulated Learning terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas X pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(9). Diambil dari Http://Jurnal.Untan.Ac.Id/Index.Php/Jpdpb/Article/View/21609

Ruliyanti, B. D. (2014). Hubungan Antara Self-Efficacy dan Self-Regulated Learning dengan Prestasi Akademik Matematika Siswa SMAN 2 Bangkalan. Character, 3(2), 1–7.

Sucipto. (2014). Pengaruh Self-Regulated Learning dan Dukungan Orang Tua terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Ekonomi Program Studi IPS SMA Negeri di Kota Jombang. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 2(2), 237–251. Diambil dari Https://Journal.Unesa.Ac.Id/Index.Php/Jepk/Article/View/733/580

Syafri, F. S. (2017). Ada Apa Dengan Kecemasan Matematika? Journal Of Medives, 1(1), 59–65. Diambil dari Http://E-Journal.Ikip-Veteran.Ac.Id/Index.Php/Matematika

Wibowo, A., Kasih, F., & Yandri, H. (2007). Faktor Penyebab Peserta Didik Stres dalam Belajar di Kelas VIII SMPN 4 Sutera Kabupaten Pesisir Selatan. Bimbingan dan Konseling, 1(1).

Wulandari, E., & Theis, R. (2012). Pengaruh Problem Stres Matematika Sekolah Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa kelas XI IPA SMA Negeri 4 Kota Jambi T. A 2009/2010. Edumatica, 2(1), 26–35.

Zahary, M. (2015). Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa Melalui Strategi Self Regulated Learning. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika Uny, 24(Pasal 3), 163–168.




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v7i2.1422

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by: