PENGEMBANGAN DOMINO PECAHAN BERBASIS OPEN ENDED UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA SD

Mohammad Faizal Amir, Mahardika Darmawan Kusuma Wardana

Abstract


This research aims to develop an open ended domica-based cards in improving creative thinking ability of elementary school students on the material fractions and find out the results of its development. The development was done by using Plomp model which consists of: (1) the initial Investigation, (2) design, (3) the realization/construction, (4) the testing, evaluation, and revision, (5) implementation. The research subjects at the the testing, evaluation, and revision phase is 38 6th grade students of SDN Kenongo 1 Tulangan Sidoarjo. While in the implementation phase, the ubject is 40 6th grade students SDN Kalitengah 1 Tanggulangin Sidoarjo. Data collection techniques use creative thinking tests, observation of students' creative thinking activities, questionnaires, and documentations. The results concluded that the open ended domica-based card to enhance the creativity of elementary school students produced two sets of cards in the material of common fraction and mixed fractions, as well as a set of cards consisting of whole fractions sub material (regular, percent, and decimal fractions), each of which contains 66 cards. Domica-based card open ended trial results good quality because it has met the criteria of validity, practicality, and effectiveness to train the creativity of students in the aspect of flexibility, elaboration, and novelty.

Keywords


Card; Domica; Open Ended; Creativity

References


Apino, E., & Retnawati, H. 2017. Developing Instructional Design to Improve Mathematical Higher Order Thinking Skills of Students. In Journal of Physics: Conference Series. IOP Publishing. Vol. 812, No. 1, p. 012100.

Ardiyanti, N. P. R., Suarjana, I. M., & Garminah, N. N. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Matematika Berorientasi Open-Ended Problem Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD. MIMBAR PGSD. Vol. 1, No. 1, Hal. 732-742.

BNSP, 2016. Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 20 Tahun 2016 Tentang Standar Kompetensi Lulusan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Depdiknas.

Hestuaji, Y., & WA, S. 2013. Pengaruh Media Kartu Domino terhadap Pemahaman Konsep Pecahan. Jurnal Didaktika Dwija Indria. Vol. 3, No. 1, Hal. 1-6.

Khabibah, S. 2006. Pengembangan Model Pembelajaran Matematika dengan Soal Terbuka untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. Disertasi Universitas Negeri Surabaya.

Kristiyono, H. 2008. Mahir Perkalian dan Pembagian Bilangan Dasar Melalui Metode Permainan Kartu. Jurnal Pendidikan Penabur. Vol. 7, No. 10, Hal. 1-10.

Mahmudi, A. 2009. Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Melalui Pembelajaran Topik Pecahan. Makalah Disampaikan Pada Seminar Nasional Aljabar, Pengajaran, dan Terapannya. Yogyakarta. Hal. 179-192.

Murdiyanto, T., & Mahatama, Y. 2014. Pengembangan Alat Peraga Matematika Untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Sarwahita. Vol. 11, No. 1, Hal. 38-43.

Newsletter PRIORITASkuen. 2014. Media komunikasi untuk mendorong pembaharuan, menciptakan peluang kemajuan, dan membuka akses pendidikan dasar yang berkualitas. 2014. Jawa Barat: USAID PRIORITAS. No. Edisi 8, Bulan Juli-September, Hal. 8.

Nieveen, N., Gustafson, K., Branch, R. M., & van den Akker, J. 1999. Design approaches and tools in education and training. Dordrecht: ICO Cluwer academic publisher.

Plomp, T. 1997. Educational and training system design. Enschede: University of Twente.

Ristiani, R. 2014. Identifikasi Tingkat Berpikir Kreatif Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika melalui Tipe Soal Open Ended pada Materi Pecahan Kelas V di SDN Tegalrejo 02 Salatiga. Disertasi: Program Studi Pendidikan Matematika FKIP-UKSW.

Rochmad, R. 2012. Desain Model Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika. Jurnal Kreano. Vol. 3, No. 1, Hal. 59-72.

Rudyanto, H. E. 2016. Pengembangan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Matematika Open-Ended. Premiere Educandum (Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran). Vol. 3, No. 2, Hal. 184-192.

Saefudin, A. A. 2012 Pengembangan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa dalam Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI). Jurnal Al-Bidayah (Jurnal Pendidikan Dasar Islam). Vol. 4, No. 1. Hal. 37-48.

Sanjaya, Wina. 2013. Strategi Pembelajaran: Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Siswono, T. Y. E. 2008. Model pembelajaran matematika berbasis pengajuan dan pemecahan masalah untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif. Surabaya: Unesa University.

Sitanggang, A. 2013. Alat Peraga Matematika Sederhana Untuk Sekolah Dasar. Medan: Lembaga Penjaminan Mutu Pendidikan Sumatera Utara.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Susilana, R., Si, M., & Riyana, C. 2008. Media Pembelajaran: Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan, dan Penilaian. Surakarta: CV. Wacana Prima.

Vale, I., Pimentel, T., Cabrita, I., Barbosa, A., & Fonseca, L. 2012. Pattern problem solving tasks as a mean to foster creativity in mathematics. Proceedings of the 36th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Educatio. Vol. 4, pp. 171-178.




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v6i2.1015

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by: