LEMBAR KERJA SISWA (LKS) MENGGUNAKAN MODEL GUIDED INQUIRY UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS DAN PENGUASAAN KONSEP SISWA

Eka Yuli Asmawati

Abstract


The learning process in 2013 curriculum for all levels of education carried out by using a scientific approach (scientific approach). Critical thinking skills and mastery of concepts students need to developed in a learning process that is as capital to criticize a variety of symptoms, problems that arise in the vicinity. The use of instructional media and learning models in physics very aid learners in understanding the concepts of physics. Based on the above, it is necessary to do a literature review on the develop of guided inquiry worksheets with models to improve critical thinking skills and mastery of concepts students. The study began with highlights of LKS and model of guided inquiry. Next, review the empirical research has done about critical thinking. Then the third part discusses the concept mastery. Furthermore, in the fourth part is the end of the literature review. Based on the literature study, the authors conclude that the develop the model of guided inquiry worksheets can used to improve critical thinking skills and mastery of concepts students.


Full Text:

PDF

References


Cakir, M.2008. Constructivist Approaches to Learning in Science and

Their Implications for Science Pedagogy: A Literature Review. International Journal of Environmental & Science Education. 3(4): 193-206.

Chodijah, S., dkk. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Menggunakan Model Guided Inquiry yang Dilengkapi Penilaian Portofolio pada Materi Gerak Melingkar. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika. Vol. 1 (2012) 1 – 19

Hamdani. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Hermawanto, dkk.2013. Pengaruh Blended Learning Terhadap Penguasaan Konsep dan Penalaran Fisika Peserta Didik kelas X. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia. 9(1): 67-76

Herron, J.D. et al. 1977. “Problem Associated With Concept Analysis”. Journal Science Education. 61. (2), 185-199.

Kurniawati, dkk. 2014. Pengaruh Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Integrasi Peer Instruction Terhadap Penguasaan Konsep dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia. 10(1): 36-46.

Nugraha, dkk. 2013. Pengembangan Bahan Ajar Reaksi Redoks Bervisi SETS, Berorientasi Konstruktivistik. Journal of Innovative Science Education. 2(1):27-34

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 23 Tahun 2007 Tentang Standar Kompetensi Lulusan.

Puspita & Jatmiko. 2013. Implementasi Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Fisika Materi Fluida Statis Kelas XI di SMA Negeri 2 Sidoarjo. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika . 02(03): 121-125

Putri, B.N.B, dkk. Pengembangan Student Worksheet dengan Pendekatan Discovery untuk Mengoptimalkan Ketrampilan Berpikir Kritis Peserta Didik pada Materi Gelombang Elektromagnetik Kelas X SMA Negeri 1 Grabag Magelang. Radiasi. Vol. 3

Rahayu, P., dkk. Pengembangan Worksheet dengan Pendekatan Guided Inquiry pada Pokok Bahasan Suhu dan Kalor Untuk Mengoptimalkan Domain Proses Sains Siswa Kelas X SMA N 11 Purworejo Tahun Pelajaran 2012/2013. Radiasi. Vol. 3

Riyanto. 2012. Paradigma Baru Pembelajaran Sebagai Referensi bagi Pendidik dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Wahyudin & Sutikno. Keefektifan Pembelajaran Berbantuan Multimedia Menggunakan Metode Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Minat dan Pemahaman Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia Vol. 6 (2010) 58 – 62

Wijayanti, P.I., dkk. Eksplorasi Kesulitan Belajar Siswa pada Pokok Bahasan Cahaya dan Upaya Peningkatan Hasil Belajar Melalui Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia Vol. 6 (2010) 1 – 5

Wiyono, K., dkk. Model Pembelajaran Multimedia Interaktif Relativitas Khusus Untuk Meningkatkan Keterampilan Generik Sains Siswa SMA. Jurnal Penelitian Pendidikan




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/jpf.v3i1.13

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexing by:

                                  

 

   


 View JPF Stats


 

 Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Fisika by Physics Education Program, Universitas Muhammadiyah Metro is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

 

Flag Counter