PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH TERHADAP MINAT MAHASISWA BERWIRAUSAHA

Moh. Ubaidillah, Supri Wahyudi Utomo

Abstract


This study aims to determine and obtain empirical evidence about the influence of problem-based learning model of entrepreneurship interest in students. This research is also to know the result of student learning. This type of research is ex post facto and sampling method using quota sampling method as much as 32 students of class D semester 4 of accounting education program of Universitas PGRI Madiun. Data collection techniques of this study using questionnaires and student learning outcomes. Data analysis method of this research questionnaire using structural equation modeling (SEM) with partial least squares (PLS) tool. The results showed that the problem-based learning model positively affects entrepreneurship interest. Furthermore, student learning outcomes show that the overall score of students above achievement criteria.


Full Text:

PDF

References


Adhitama, Paulus Patria. (2012). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Berwirausaha (Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ekonomika dan Bisnis Undip, Semarang). Skripsi pada Fakultas Ekonomi Universitas Diponegoro Semarang: tidak diterbitkan.

Agustina, Cynthia & Sularto, Lana. (2011). Intensi Kewirausahaan Mahasiswa (Studi Perbandingan Antara Fakultas Ekonomi dan Fakultas Ilmu Komputer). Proceeding PESAT (Psikologi, Ekonomi, Sastra, Arsitektur & Sipil). 4, 63-69.

Budiati, Yuli et al. (2012). Minat Mahasiswa Menjadi Wirausaha (Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Semarang). Jurnal Dinamika Sosbud. 14(1), 89-100.

Darsono. 2000. Belajar dan Pembelajaranz. Semarang: IKIP Press.

Hasbullah. (2009). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Jualianto, Arhando, P. (2017). Agustus 2017, Jumlah Pengangguran Naik Menjadi 7,04 Juta Orang. Kompas.com. Diambil pada tanggal 05 Februari 2018 dari http://ekonomi.kompas.com/read/2017/11/06/153940126/agustus-2017-jumlah-pengangguran-naik-menjadi-704-juta-orang

Lestari, L. B. & Wijaya, T. 2012. Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa di STIE MDP, STMIK MDP, dan STIE MUSI. Jurnal Ilmiah STIE MDP. Vol 1. No. 2, Hal. 112 Maret 2012

Maman, Suryaman. (2006). Minat Beriwausaha Pada Mahasiswa Pendidikan Teknik Elektro Fakultas Teknik Universitas Negeri Semarang. Skripsi. Tidak diterbitkan.

Nana Syaodih Sukmadinata, Prof. (2009). Landasan Psikologis ProsesPendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosda karya.

Sakti Fajar, Wanto. (2014). Hubungan Kemandirian Dan Motivasi Berwirausaha Dengan Minat Berwirausaha Siswa Kelas Xi Smkn 1 Seyegan. Skripsi. Fakultas Teknik Universitas Negari Yogyakarta. Diambl pada tanggal 05 Februari 2018, dari http://eprints.uny.ac.id/19081/1/SKRIPSI.pdf

Sanjaya, Wina. 2011. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sevilla, G. Consuelo dkk. 1993. Pengantar Metode Penelitian. Jakarta: UI-Press

Slamet, 2003, Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Cet. IV, Jakarta: Rieneka Cipta.

Tan, Oon-seng. 2003. Problem Based Learning Innovation: Using Problem to Power Learning in 21st Century, thompson Learning.




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/pro.v6i1.1471

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


STATISTIK PENGUNJUNG

  promosi Stats 

 

DI INDEX OLEH:

 

Flag Counter:

Flag Counter