STRESS CONDITIONS IN STUDENTS COMPLETING THESIS

Rahmanina Wardi (1), Ifdil Ifdil (2*),

(1) 
(2) Universitas Negeri Padang
(*) Corresponding Author

PDF


Abstract

This study aimed to describe the condition of stress student in completing the thesis viewed from a physiological reaction, psychological, cognitive and behavioral. This study was a descriptive study with a sample of 93 people using simple random sampling. The instrument used in this study is the Student Stress Measurement Scale Completed Thesis (SPSMMS). The study findings revealed that 1) most of the students in completing the thesis stressed in general at a moderate level with a percentage of 35.5%, 2) most of the students in completing the thesis under stress with physiological reactions at a moderate level with a percentage of 40%, 3) most of the students in complete the thesis experiencing psychological stress reactions at a moderate level with a percentage of 38%, 4) most of the students in completing the thesis stressed with cognitive reaction at a moderate level of 35.5%, 5) most students in completing the thesis stressed by the reaction behavior at moderate levels 38.7%. The study recommends necessary counseling services in order to reduce student stress conditions in completing the thesis.

Keywords


stress; thesis; counseling services

References


Agung, G. & M. S. Budiani. 2013. “Hubungan Kecerdasan Emosi dan Self Efficacy dengan Tingkat Stres Mahasiswa yang Sedang Mengerjakan Skripsi”. Character, 1(2).

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Bariyyah, K. (2015). The Effectiveness of Peer-Helping to Reduce Academic-Stress of Students. Addictive Disorders & Their Treatment, 14(4), 176-181.

Barbie, E. (2015). The practice of social research, Cengange Learning.

Gunawati, R., S. Hartati, et al. (2006). “Hubungan Antara Efektivitas Komunikasi Mahasiswa-Dosen Pembimbing Utama Skripsi dengan Stres dalam Menyusun Skripsi pada Mahasiswa Program Studi Psikologi Fakultas Kedokteran Universitas Diponegoro”. Jurnal Psikologi Universitas Diponegoro, 3(2), 93-115.

Hajar, S. 2011. “Hubungan Antara Dukungan Sosial yang Diperoleh dari Dosen Pembimbing Utama dengan Stres Akademik dalam Menulis Skripsi pada Mahasiswa Angkatan 2007 Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang”. Skripsi tidak diterbitkan. Malang: Universitas Negeri Malang.

Houser, R. A. (2014). Counseling and education research: Evaluation and application, Sage Publications.

Ifdil, I., & Taufik, T. (2012). Urgensi Peningkatan dan Pengembangan Resiliensi Siswa di Sumatera Barat. Pedagogi, 12(2), 115-121.

Leo, S. (2013). Kiat Jitu Menulis Skripsi, Tesis, dan Disertasi. Jakarta: Erlangga.

Lukaningsih, Z. L. & S. Bandiyah. (2011). Psikologi Kesehatan. Yogyakarta Nuha Medika.

Muslich, M. (2013). Bagaimana Menulis Skripsi. Jakarta: Bumi Aksara.

Nevid, J.S., Spencer, et al. (2005). Psikologi Abnormal. Alih Bahasa oleh Tim Fakultas Psikologi Universitas Indonesia. Jakarta: Erlangga.

Ningrum, D. W. (2013). “Hubungan Antara Optimisme dan Coping Stres Pada Mahasiswa UEU yang Sedang Menyusun Skripsi”. Jurnal Psikologi, 9(1), 41-47.

Primadita, A. (2012). “Efektifitas Intervensi Terapi Musik Klasik terhadap Stress Dalam Menyusun Skripsi pada Mahasiswa PSIK Undip Semarang”. Disertasi diterbitkan. Semarang: Universitas Diponegoro.

Rozaq, A. (2014). “Tingkat Stres Mahasiswa dalam Proses Mengerjakan Skripsi”. Skripsi tidak diterbitkan. Surabaya: Universitas Negeri Sunan Ampel.

Safaria, T. & N. E. Saputra., (20120. Manajemen Emosi. Jakarta: Bumi Aksara.

Taufik, T., & Ifdil, I. (2013). Kondisi Stres Akademik Siswa SMA Negeri di Kota Padang. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 1(2), 143-150.

Yuliansyah, M. W., T. R. Andayani, et al. (2013). “Pengaruh Terapi Jurnal terhadap Penurunan Tingkat Kecemasan Mengerjakan Skripsi pada Mahasiswa Psikologi UNS”. Jurnal Ilmiah Psikologi Candrajiwa, 2(4), 103-115.

Yusuf, A. M. (2005). Metode Penelitian (Dasar-dasar Penyelidikan Ilmiah). Padang: Angkasa Raya.

Yusuf, S. (2009). Mental Hygiene. Bandung: Maestro.


Rahmanina Wardi
Indonesia

Ifdil Ifdil
http://ifdil.com

Universitas Negeri Padang
Indonesia


10.24127/gdn.v6i2.512

178 Views, 61 Download Vol 6, No 2 (2016) Section: ARTICLES Submitted: 2016-08-26 Published: 2016-12-31