The Influence of Peer Social Support to Student with Special Needs in Elementary Schools Inclusion

Mega Ayu Pitaloka (1), Faizah Faizah (2*),

(1) Brawijaya University
(2) Brawijaya Universiity
(*) Corresponding Author


Abstract

This study aimed to determine the effect of value social support learning through audio visual media to peer social support in Student with Special Needs in Elementary School Inclusion. The research design used quasi experiment with one group pretest-posttest design. Participants in this study were students in one of  elementary school inclusion Malang grade 3, 4 and 5. The research instrument used the scale of social support peers referring to Sarafino and Smith (2011) and value social support learning through audio visual media that is social support video. Data analysis using IBM SPSS statistics 23.0 software with t-test using paired sample t-test. Finding showed that Value learning through social support video effects to peer social support in student with Special Needs in Elementary School Inclusion, with significance of 0.001 (p <0.05).

Keywords


peer social support; audio visual media; elementary school inclusion

References


Adicoro, N dan Purnamasari, A. (2011). Efikasi Diri, Dukungan Sosial Keluarga Dan Self regulated Learning Pada Siswa Kelas VIII. Jurnal Humanitas, Volume VIII Nomor 1.

Tyas Martika Anggriana dan Rischa Pramudia Trisnani. (2016). Kompetensi Guru Pendamping Siswa ABK Di Sekolah Dasar. Jurnal Konseling GUSJIGANG Volume 2 Nomor 2 .

Ahadiyah, L. (2015). Identifikasi Bentuk Dukungan Sosial Siswa Reguler Pada Siswa Berkebutuhan Khusus (ABK) di Sekolah Inklusi Tingkat SMP Kota Malang. Skripisi. Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Malang .

Almasitoh, U. H. (2011). Stres Kerja Ditinjau dari Konflik Peran Ganda dan Dukungan Sosial pada Perawat. Jurnal psikologi Islam Lembaga Penelitian Pengebamgan dan Keislaman (LP3K) Volume 8 Nomor 1 .

Anggriana, T. M dan Trisnani, R. P. (2016). Kompetensi Guru Pendamping Siswa ABK Di Sekolah Dasar. Jurnal Konseling GUSJIGANG Volume 2 Nomor 2 .

Anna, L. K. (2014). Anak Berkebutuhan Khusus Perlu Dukungan. Dipetik Februari 10, 2017, dari Kompas.com: http://health.kompas.com/read/2014/11/10/163000923/Anak.Berkebutuhan.Khusus.Perlu.Dukungan

Anna, L. K. (2014, November 10). Anak Berkebutuhan Khusus Perlu Dukungan. Dipetik Februari 10, 2017, dari Kompas.com: http://health.kompas.com/read/2014/11/10/163000923/Anak.Berkebutuhan.Khusus.Perlu.Dukungan

Ariastuti, R dan Herawati, V. D. (2016). Optimalisasi Sekolah Inklusi. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat Volume 1 .

Auliyah, A dan Flurentin, E. (2016). Efektifitas Penggunaan Media Film Untuk Meningkatkan Empati Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling Volume 1 Nomor 1.

Azwar, S. (2003). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Azwar, S. (2014). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Dahar, R. W. (2011). Teori-teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Erlangga.

Dennis, J. M; Phinney, Jean S dan Chuateco, L. I. (2005). The Role of Motivation, Parental Support, and Peer Support inthe Academic Success of Ethnic Minority First-Generation CollegeStudent. Journal of College Student Development, Volume 46, .

Desmita. (2014). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Feist, J dan Feist, G.J. (2014). Teori Kepribadian Buku 2 Edisi Ketujuh. Jakarta: Salemba Humanika.

Haryoko, S. (2009). Efektivitas Pemanfaatan Media Audio Visual Sebagai Alternatif Optimalisasi Model Pembelajaran. Jurnal Edukasi@ElektroVolume 5 Nomor 1

Hasan, S. A dan Handayani, M. M. (2014). Hubungan Antara Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Penyesuaian Diri Siswa Tunarungu di Sekolah Inklusi. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Perkembangan Volume 3, Nomor 2.

Maslihah, S. (2011). Studi Tentang Hubungan Dukungan Sosial, Penyesuaian Sosial Di Lingkungan Sekolah Dan Prestasi Akademik Siswa Smpit Assyfa Boarding School Subang Jawa Barat. Jurnal Psikologi UndipVol. 10, No.2.

Petty, R. E. and Cacioppo, J. T. (1986) The elaboration likelihood model of persuasion. Advances in Experimental Social Psychology

Pratiwi, J. C. (2015). Sekolah Inklusi Untuk Anak Berkebutuhan Khusus : Tanggapan Terhadap Tantangan Kedepannya. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan UNS Dan IPI Jawa Tengah, ISBN: 978-979-3456-52-2.

Purba, Yulianto, dan Widyanti. (2007). Pengaruh Dukungan Sosial Terhadap Burnout Pada Guru. Jurnal Psikologi Volume 5, Nomor 1.

Rokhmatika, L dan Darminto, E. (2013).Hubungan Antara Persepsi Terhadap Dukungan Sosial Teman Sebaya Dan Konsep Diri Dengan Penyesuaian Diri Di Sekolah Pada Siswa Kelas Unggulan. Journal Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling. Volume 1 Nomor 1.

Saberan, R. (2012). Penggunaan Media Audio Visual dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah KependidikanVolume 7, Nomor 2.

Santrock, J. W. (2011). Life Span Development. Jakarta : Erlangga.

Sarafino, E. P. dan Smith, T.W. (2011). Health Psychology : Biopsychosocial Interction. New York: John Wiley & Sons Inc.

Seniati, L; Yulianto, A dan Setiadi, B. N. (2015). Psikologi Eksperimen. Jakarta : PT Indeks

Sofiyanti, R dan Ismanto, H. S. (2015). Meningkatkan Komunikasi Antar Pribadi Melalui Bimbingan Sosial dengan Media Audio Visual. Jurnal Penelitian TindakanBimbingan dan KonselingVolume 1, Nomor 2.

Trisnadewi, Komang Ary; Darsana, I Wayan dan Wiyasa, I Komang Ngurah. (2014). Penerapan Pembelajaran Inkuiri Berbantuan Media Audiovisual Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas V SD No. 3 Tibubeneng, Kuta Utara. e-Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD Vol.2 No.1

Utami, K dan Julianto. (2013). Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa di Sekolah Dasar. JPGSD Volume 01 Nomor 02.


Mega Ayu Pitaloka
Brawijaya University

Faizah Faizah
Brawijaya Universiity
Indonesia


10.24127/gdn.v7i2.1048 34 Views, Vol 7, No 2 (2017) Section: ARTICLES Submitted: 2017-10-25 Published: 2017-12-30