The Development of Learning Resources to Avoid Violence Acts on Children

Andi Ahmad Gunadi (1*),

(1) Universitas Muhammadiyah Jakarta
(*) Corresponding Author


Abstract

Violence in children is a physical act of aggression by parents who can cause trauma and even bring death to children. Purpose of research: 1. knowing the appropriate role of  parenting; 2. knowing the acts of violence on children; 3. knowing the source of learning to avoid acts of violence on children. Research method used qualitative description, data collection: observation and interview in the form of discussion. The result of research: Parenting role consists of authoritarian, democratic, authoritative, and permissive. Violence occurs in children in the form of physical, psychological, and economic violence. Learning resources that can be utilized in an effort to avoid acts of violence in children can be made based on material elements or messages, people, and materials.

Keywords


learning resources; violence acts; children

References


Adawiah, Rabiah Al. (2015). Upaya Pencegahan Kekerasan Terhadap Anak. Jurnal Keamanan Nasional 1(2). Retrieved from jurnal.ubharajaya.ac.id/index.php/kamnas/article/download/26/19, 2015

Any, Juniya IP. (2011). Pemanfaatan Sumber Belajar dalam Proses Pembelajaran di SMP Negeri 2 Lebaksiu, Kabupaten Tegal. Skripsi: Jurusan Kurikulum dan Teknologi Pendidikan, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang. Retrieved from lib.unnes.ac.id/7734/1/10230.pdf

Asyhar, Rayandra. (2011). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press

Atieka, Nurul. (2011). Mengatasi Konflik Rumah Tangga (Studi BK Keluarga). Guidena: Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan, dan Konseling 1(1). Retrieved from fkip.ummetro.ac.id/journal/index.php/bk/article/view/351

Beatriksbunga. (2012). Retrieved from https://beatriksbunga.wordpress.com/about/pola-asuh-orangtua/

Djamarah, Syaiful Bahri. (2014). Pola Asuh Orang Tua dan Komunikasi dalam Keluarga. Jakarta: Rineka Cipta

Fitriana, Yuni., Pratiwi, Kurniasari., Sutanto, Andina Vita. (2015). Faktor-faktor yang Berhubungan dengan Perilaku Orangtua dalam Melakukan Kekerasan Verbal terhadap Anak Usia Pra-Sekolah. Jurnal Psikologi Universitas Diponegoro 14(1). Retrieved from Ejournal.undip.ac.id/index/php/psikologi, 2015, diakses 12 November 2017

Gunadi, Andi Ahmad, Misriandi. (2014). Pemilihan Media Pembelajaran, Jakarta: UMJ Press

Hidayati, Nur Istiqomah. (2014). Pola Asuh Otoriter Orang Tua, Kecerdasan Emosi, dan Kemandirian Anak SD. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia 3(1). Retrieved from http://jurnal.untag-sby.ac.id/index.php/persona/article/download/364/322

Islawati, Indah., Paramastri, Ira (2015). Program “Jari Peri” sebagai Pelindung Anak dari Kekerasan Seksual. Jurnal Psikologi Universitas Gadjah Mada 42(2). Retrieved from http://jurnal.ugm.ac.id/jpsi

Mahrita., Mulyati, Rina. (2007). Hubungan Pola Asuh Demokratis Orangtua dengan Kemampuan Pemecahan Masalah pada Remaja. Yogyakarta: Program Studi Psikologi, Fakultas Psikologi dan Ilmu Sosial Budaya, Universitas Islam Indonesia. Retrieved from psychology.uii.ac.id/images/stories/jadwal_kuliah/naskah-publikasi-00320106.pdf

Milamiel. (2012). Retrieved from http://milamiel.blogspot.co.id/2012/11/pola-asuh-orang-tua.html

Mulyadi, Seto. dkk. (2016). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Teori-Teori Baru dalam Psikologi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Negara, Putera. (2016, Mei, 19). Kasus Kekerasan Anak Terus Meningkat. Okezone.com. Retrieved from http://news.okezone.com/read/2016/05/19/338/1392998/kasus-kekerasan-anak-terus-meningkat

Novitasari, Yuni. (2012). Pelaksanaan Layanan Konseling, Kelompok dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Punggur Lampung Tengah Tahun Pelajaran 2007/2008. Guidena: Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan, dan Konseling 2(1). Retrieved from fkip.ummetro.ac.id/journal/index.php/bk/article/view/356

Octalina, Benedictha Desca Prita. (2015). Perlindungan Hukum terhadap Anak Korban Eksploitasi Ekonomi. Jurnal Skripsi Perlindungan Hukum terhadap Anak. FH Universitas Atmajaya Yogyakarta Retrieved from e-journal.uajy.ac.id/7178/1/JURNAL.pdf

Pusat Data dan Informasi Komisi Nasional Perlindungan Anak. (2016)

Rahmayanti, Ani. (2014). Kekerasan Psikis Pada Anak Sekolah Dasar dan Implikasinya Terhadap Kesehatan Mental. Jurusan Kependidikan Islam, FITK, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yoyakarta.

Rianawati. (2015). Perlindungan Hukum terhadap Kekerasan pada Anak. Raheema: Jurnal Studi Gender dan Anak, LP2M, IAIN Pontianak 3(1). Retrieved from http://jurnaliainpontianak.or.id/index.php/raheema

Safaria, Triantoro. (2016). Peran Efikasi Diri, Pola Asuh Otoritatif, dan Motivasi Berprestasi terhadap Kematangan Karir. Jurnal Psikologi Universitas Gadjah Mada Yogyakarta 4(2). Retrieved from https://jurnal.ugm.ac.id/jpsi

Supriadi. (2015). Pemanfaatan Sumber Belajar dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Lantanida Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Ar-Raniry Banda Aceh 3(2). Retrieved from https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/lantanida

Suyanto, Bagong. (2013). Masalah Sosial Anak. Jakarta: Kencana

Trianto. (2010). Pengantar Penelitian Pendidikan bagi Pengembangan Profesi Pendidikan dan Tenaga Kependidikan. Jakarta: Kencana

Tridonanto, Al., Agency, Beranda. (2014). Mengembangkan Pola Asuh Demokratis. Jakarta: Gramedia


Andi Ahmad Gunadi
Universitas Muhammadiyah Jakarta
Indonesia


10.24127/gdn.v7i2.1041 28 Views, Vol 7, No 2 (2017) Section: ARTICLES Submitted: 2017-10-12 Published: 2017-12-30