PETA KONSEP DIPADU DENGAN CROSSWORD PUZZLE: PENGARUHNYA TERHADAP RETENSI PESERTA DIDIK PADA KONSEP SISTEM GERAK

Egi Ramadah, Nengsih Juanengsih, Yuke Mardiati

Abstract


The use of concept maps combined with a crossword puzzle (TTS) can affect the retention of students in the concept of motion system at SMA Negeri 29 Jakarta. Research methods with quasi-experimental Pretest-Posttest Control Group Research Design and purposive sampling. The research sample totaled 36 students for each group that is the experimental group 1 (E1) by using concept maps combined with TTS, experimental group 2 (E2) by using concept maps, and for control group by using the summary technique. The research instrument in the form of multiple choice objective test consist of 25 questions that have been tested for validity and reliability. The results of the three groups retention data analysed using One Way Anova at significance level α = 0.05. Then retest percentage yield value reached 100.29 at experimental group 1 (E1) with a very good category and differ significantly with E2 (97,06) and control group (94,81).

Kata kunci: concept maps, crossword puzzle (TTS), retention, learning outcome, motion system.




References


Aeni, U., E. Chandra. & N. Muspiroh. 2016. Identifikasi Kesulitan Guru Biologi dalam Melaksanakan Pembelajaran Kurikulum 2013 di SMA Negeri 1 Susukan Cirebon. Scientiae Educatia: Jurnal Sains dan Pendidikan Sains, 5 (2): 165-174.

Agaba, K. C. 2013. Effect of Concept Mapping Instructional Strategy on Students Retention in Biology. African Education Indices, 5 (1): 1-8.

Buzan, T. 2009. Buku Pintar Mind Map untuk Anak agar Mudah Menghafal dan Berkonsentrasi. Jakarta. PT Gramedia Pustaka Utama.

Cahyo, A. N. 2013. Panduan Aplikasi Teori-teori Belajar Mengajar Teraktual dan Terpopuler. Jogjakarta: DIVA Press.

Cohen, L., L. Manion, & K. Morrison. 2011. Research Methods in Education 7th Eds. New York: Routledge.

Herlanti, Y., N.Y. Rustaman, dan W. Setiawan. 2007. Kontribusi Wacana Multimedia Terhadap Pemahaman dan Retensi Siswa. Jurnal Pendidikan IPA: Metamorfosa, 2(1), pp. 29-38.

Hikmawati, V. Y., N.Y. Rustaman, dan Saefudin. 2014. Efektivitas SQ5R Terhadap Pengetahuan Konseptual dan Retensi Siswa SMA Pada Pembelajaran Sistem Reproduksi Manusia. Jurnal Pengajaran MIPA. 19 (2): 199-205.

Iddon, J dan H. Williams. 2005. Memory Booster Penguat Ingatan, terjemahan Widyatnanto. Jakarta: Erlangga.

Juliarti, A. Rambe, S. Sutanti, dan D.D. Estellita. 2012. Penerapan Metode Pembelajaran Peta Konsep Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Pada Mata Kuliah Statistik. Jurnal Teknologi Pendidikan. 5 (2) :222-235

Keshta, A. S and F.K. Al-Faleet. 2013. The effectiveness of using puzzles in developing Palestinian tenth graders' vocabulary achievement and Retention, Humanities and Social Sciences,1(1):46-57.

Lubis, N. F., dan Z. Simatupang. 2014. Peningkatan Daya Retensi Siswa Terhadap Konsep-Konsep Biologi Melalui Pemanfaatan Media Adobe Flash Pada Model Pembelajaran Langsung. Prosiding Seminar Nasional Biologi dan Pembelajarannya. 654-664.

Matlin, M.W. 2009. Cognitive Psychology Sevent Edition International Student Version. Printed In Asia: John Wiley & Sons, Inc.

Nirmalasari, D., B. Mulyani, dan B. Utami. 2013. Studi Komparasi Penggunaan Mind Map dan Crossword Puzzle Pada Metode Proyek Ditinjau dari Kreativitas Peserta didik Terhadap Prestasi Belajar pada Materi Pokok Sistem Koloid Kelas XI Semester Genap SMA N 1 Banyudono Tahun Pembelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia, 2 (4): 110-117.

Oktavia, Y. 2014. Usaha Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran di Sekolah. Jurnal Administrasi Pendidikan. 2 (1): 808-815.

Santrock, J.W. 2008. Psikologi Pendidikan. Terj. Educational Psycology oleh Tri Wibowo B. S. Cetke -2. Jakarta: Kencana Prenada Grup.

Wirahyuni, K. 2017. Meningkatkan Minat Baca Melalui Permainan Teka Teki Silang dan ‘Balsem Plang’. Acarya Pustaka. 3(1):1-11.




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/bioedukasi.v10i2.2481

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

Bioedukasi : e-ISSN (2442-9805), p-ISSN (2086-4701)

Jl. Ki Hajar Dewantara, Kota Metro, Lampung, Indonesia 

(Phone1) +6285292078488 (Email1) bioedukasi.ummetro@gmail.com
(Phone2) +6281272920110

 Bio Statistik  

Web
Analytics VIEW MY STATE (Pengunjung Kami)

Lisensi Creative Commons

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Flag Counter