PEMBELAJARAN BIOLOGI BERORIENTASI LIFE SKILL UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA SMA KARTIKATAMA METRO

Muhfahroyin Muhfahroyin

Abstract


The objective of this research are to increase the student activities and  learning  achievement in Biology Learning. This Research conducted using Classroom Action Research two cycles. The result of this research shows that life skills oriented biology learning contributed the increase of students’ activities and their learning achievement. It can be seen from  the increase of students’ learning activities from 67,5% in cycle I  to  91% cycle II.  Contextual Teaching and Learning (CTL) approach also able to increase the student achievements. In cycle I, the average score of student is 70,53 increasing to 79,83.  From this research, the researcher suggest that Contextual Teaching and Learning (CTL) approach should be applied, especially to integrate the values of IMTAQ in Biology learning and other subject

References


Depdiknas. 2006. Permendiknas No. 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi. Jakarta: BSNP.

Arikunto, S. 2003. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan (Edisi Revisi). Jakarta: Bumi Aksara.

Cloud, H & John T. 2003. Boundaries, When To Say Yes, When To Say No To Take Control of Your Life. Jakarta: Grasindo

Depdiknas. 2003. Sistem Pendidikan Nasional. Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003. Jakarta: Depdiknas.

Dewi, Wenny Tri Prasetya. 2006. Penerapan Pembelajaran Kooperatif Model STAD Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Gondangwetan Pasuruan. Skripsi tidak diterbitkan. Malang: Universitas Negeri Malang

Hafidah, R.A.J. 2004. Peningkatan Prestasi dan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Geografi Melalui Penerapan Pendidikan Berorientasi Kecakapan Hidup. Skripsi tidak diterbitkan. Malang: Universitas Negeri Malang.

Mulyasa, 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Nurmaningsih, I.L. 2005. Penerapan Pembelajaran Berorientasi Kecakapan Hidup (Life Skill) untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Biologi Kelas I-1 dan I-2 SMAN Bluto Sumenep. Skripsi tidak diterbitkan. Malang: Universitas Negeri Malang.

Slavin, R.E. 1995. Cooperative Learning; Theory, Research, and Practice. Massachusetts: Allyn and Bacon.

Tim BBE. 2002. Kecakapan Hidup LIFE SKILL Melalui Pendidikan Berbasis Luas. Surabaya: Surabaya Intelektual Club (SIC).

Tim PGSM. 1999. Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research). Jakarta: Dirjen Dikti Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Zunita, E. 2005. Upaya Peningkatan Keaktifan Dan Prestasi Belajar Biologi Melalui Penilaian Portofolio Siswa Kelas X-A SMA Darul Ulum 2 Unggulan BPP- Teknologi Jombang. Skripsi tidak diterbitkan. Malang: Universitas Negeri Malang.




DOI: http://dx.doi.org/10.24127/bioedukasi.v1i2.225

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




 

Bioedukasi : e-ISSN (2442-9805), p-ISSN (2086-4701)

Jl. Ki Hajar Dewantara, Kota Metro, Lampung, Indonesia 

(Phone1) +6285292078488 (Email1) bioedukasi.ummetro@gmail.com
(Phone2) +6281272920110

 Bio Statistik  

Web
Analytics VIEW MY STATE (Pengunjung Kami)

Lisensi Creative Commons

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.

Flag Counter